Jak przenieść sklep internetowy - Kompletny przewodnik krok po kroku

Jeśli to czytasz, to prawdopodobnie dlatego, że szukasz sposobu na przeniesienie swojego sklepu internetowego. Być może jesteś niezadowolony ze sklepu na obecnej platformie e-commerce, a może dopiero zaczynasz i chcesz znaleźć najlepszą opcję dla siebie. Niezależnie od powodu, jesteśmy tutaj, aby Ci pomóc! W tym przewodniku przeprowadzimy Cię przez wszystkie etapy tego procesu, od podjęcia decyzji, czy przeprowadzka jest dla Ciebie właściwą decyzją, po jej faktyczne przeprowadzenie. Przedstawimy również wskazówki, jak sprawić, by przejście było jak najbardziej płynne, zarówno dla Ciebie, jak i Twoich klientów. Twoja idealna platforma e-commerce czeka!

Spis treści:

  1. Czym jest migracja?
  2. Jak strategicznie przenieść sklep internetowy na nowe oprogramowanie?
  3. Co jeśli zapłaciłeś abonament sklepu internetowego z rocznym wyprzedzeniem na platformie e commerce, z której nie jesteś zadowolony, czy przeniesienie sklepu internetowego ma wtedy sens?
  4. Co w większości przypadków zostaje przeniesione do nowego sklepu internetowego?
  5. Czy przeniesienie sklepu jest całkowicie bezpłatne?
  6. Migracja a przekierowania
  7. Co nie podlega migracji?
  8. Dlaczego duża część biznesów decyduje się na przeniesienie sklepu internetowego?
  9. Błędy czy też ewentualne problemy są często mniej istotne niż ich szybkie rozwiązywanie i stabilna komunikacja z dostawcą oprogramowania
  10. Z jakich rozwiązań można przenieść sklep internetowy do Selesto?
  11. Firmy, które zdecydowały się na przeniesienie sklepu internetowego

Czym jest migracja?

Migracja to rodzaj usługi, która polega na przeniesieniu danych z jednego miejsca na drugie. Posiadając sklep internetowy na jednej z dostępnych na rynku platform sklepowych (niezależnie czy jest to model SaaS) możesz w każdej chwili wybrać inną platformę i przenieść do niej swój sklep internetowy. Sprawdź, jak zmienić platformę sprzedażową.

Przeniesienie sklepu internetowego na inną platformę e commerce nie jest jednak takie proste jakby się mogło wydawać. W tym artykule postaram Ci się pomóc i nakreślić najważniejsze kwestie w tym obszarze. Pod koniec będziesz dokładnie wiedzieć na co zwrócić uwagę i jak zmigrować swój sklep bezstratnie.

Czeka Cię zmiana platformy sprzedażowej? Przekonaj się, od czego zacząć. Zanim podejmiesz się migracji sklepu musisz ustalić w jaki sposób mają zostać przeniesione dane twojego sklepu internetowego. Zazwyczaj przeniesienie sklepu internetowego odbywa się za pomocą plików xml, csv lub json, które należy uprzednio wyeksportować z bieżącego systemu w jego panelu administracyjnym.

Jeżeli Twój system nie umożliwia eksportu danych to zgłoś się do producenta oprogramowania e-commerce z prośbą o ich udostępnienie.
Przykładowy plik produktowy w rozszerzeniu xml

Jak strategicznie przenieść sklep internetowy na nowe oprogramowanie?

Jak zmienić platformę sprzedażową? Najważniejszą kwestią jest dokładne ustalenie zakresu migracji sklepu, tzn. które dane znajdujące się na aktualnym oprogramowaniu mają zostać przeniesione. Jeżeli prowadzisz swój sklep internetowy, który sprzedaje już dłuższy czas to posiadasz na nim mnóstwo informacji, których zapewne nie chcesz utracić a zmiana oprogramowania sklepu nie powinna tego powodować (Zobacz również: "Migracja sklepu internetowego na inną platformę - jak się do niej przygotować i na co zwrócić uwagę podczas przenoszenia swojego sklepu.").

Musisz też wiedzieć, że migracja sklepu internetowego na inną platformę to tak naprawdę założenie całkowicie nowego sklepu internetowego, a co za tym idzie akceptacja różnic wynikających z odmiennej architektury informacji czy też zestawu dostępnych funkcji. Nie wszystkie dane można przenieść automatycznie.

Sam proces migracji sklepu polega na przygotowaniu przez programistę skryptu migracyjnego, który na podstawie powyżej opisanego zakresu oraz wybranego sposobu rozpocznie automatyczne kopiowanie danych oraz ich lokowanie w odpowiednich miejscach na nowym sklepie.

Co jeśli zapłaciłeś abonament sklepu internetowego z rocznym wyprzedzeniem na platformie e commerce, z której nie jesteś zadowolony, czy przeniesienie sklepu internetowego ma wtedy sens?

W tym przypadku przeniesienie sklepu internetowego może wydawać Ci się nieopłacalne, tracisz bowiem zainwestowane dotychczas pieniądze. Jednakże biorąc pod uwagę, że jest to narzędzie służące do generowania obrotu, każdy kolejny miesiąc oznaczający straty, z powodu nierozwiązanych problemów ze sklepem, powoduje powolne umieranie Twojego biznesu. Decyzja o tym aby przenieść sklep internetowy może więc okazać się zbawienna a zmiana oprogramowania sklepu wymagana.

Co w większości przypadków zostaje przeniesione do nowego sklepu internetowego?

  • Asortyment wraz ze stanami magazynowymi, zdjęciami, opisami, cenami itp.
  • Kategorie, na których opiera się większa część struktury sklepu
  • Warianty np. rozmiarówka, kolory
  • Wagi

Jeżeli chodzi o warianty to w zależności od przypadku czasami traktowane są jako oddzielne produkty, a czasami jako jeden (tutaj każdorazowo zależy to od właściciela sklepu i jest ustalane indywidualnie).

W Selesto powyższy zakres migracji realizowany jest całkowicie bezpłatnie, wymagana jest jednak najpierw aktywacja sklepu, a kolejno dostarczenie opisanych powyżej plików.

Czy przeniesienie sklepu jest całkowicie bezpłatne?

Rzadziej migrowane są Zamówienia czy Klienci, przede wszystkim ze względu na wymóg dedykowanych ustaleń spowodowanych z kolei odmienną architekturą platform sklepowych, o której wspominam powyżej. Nie wszystkie bowiem dane ze starej platformy mogą znaleźć swoje odzwierciedlenie na nowej platformie, tak samo nie wszystkie dane wymagane na nowej platformie są dostępne do pobrania z poprzedniego oprogramowania. Jeżeli klient zdecyduje się na płatne przeniesienie zamówień, bazę Klientów otrzymuje wtedy bezpłatnie.

Zakładając jednak, że uda się znaleźć odzwierciedlenie w danych po obu stronach (co jest wbrew pozorom jednak częstym zjawiskiem) wymagane jest wtedy ich sprasowanie do nowej wersji oprogramowania tzn. określenie, która informacja na starej platformie jest tą samą informacją na nowej. Przykład: kwota produktu (stara platforma) = cena produktu (nowa platforma).

Usługa importu tych dodatkowych danych wiążę się z opłatą wynikającą z potrzeby oprogramowania dedykowanego skryptu. Zazwyczaj jest to koszt rzędu 200-400 zł netto jednorazowo w zależności od konstrukcji (architektury) pliku z danymi źródłowymi, ilości tych plików oraz rozszerzenia pliku.

Migracja a przekierowania

Migrując sklep internetowy na nową platformę bardzo ważną kwestią, o której wiele sklepów zapomina, a której nie powinno się bagatelizować jest obszar związany przekierowaniami.

Każdy sklep internetowy, który funkcjonuje na rynku od dłuższego czasu, często posiada mocno wypracowaną i rozbudowaną strukturę adresów URL. Kierują one Klientów do produktów, kategorii, grup a nawet podstron sklepu. Adresy te znajdują się zarówno w Google (w dużej mierze jest to efekt pozycjonowania) jaki i na Facebooku, Instagramie czy też w wielu innych miejscach, w których zostały zamieszczone przez właściciela sklepu, jego klientów oraz partnerów.

Po przeniesieniu sklepu internetowego do nowej platformy automatycznie zmienia się architektura adresów URL. Stare adresy przestają działać, a wszystkie zaimportowane produkty otrzymują nowe adresy zgodnie z istniejącą na nowej platformie logiką. Aby zatem nie utracić dotychczas wypracowanych przez sklep internetowy efektów pod względem ruchu organicznego (SEO) należy podjąć wszelkie możliwe działania w celu utworzenia i wdrożenia pliku z listą adresów URL do przekierowania (z tych kierujących do starego sklepu na te, które kierują do nowego sklepu).

Oczywiście wdrożenie przekierowań nie daje nigdy 100% pewności, że wszystkie stare adresy zostaną obsłużone oraz, że dotychczas wypracowane efekty (SEO) na starym sklepie zostaną w pełni zachowane również na nowym.

Jednakże zmiana oprogramowania sklepu i brak działań w tym obszarze jest dużym błędem wielu sklepów internetowych i będzie powodem przede wszystkim spadku ruchu Twojego sklepu internetowego. Dopóki sklep nie wypozycjonuje się na nowo lub też jeżeli linki (np. na portalach społecznościowych) nie zostaną ręcznie podmienione, klienci odnajdując adres w Internecie będą po prostu wchodzić pod stary adres nie znajdując wtedy strony docelowej. Istnieje zatem duże ryzyko, że potencjalny klient zrezygnuje z zakupu.

W Selesto wystarczy przygotować plik (json lub txt) z przekierowaniami oraz dostarczyć go do nas. Zostanie on wtedy automatycznie zaimportowany przez programistów. Albo można wgrać go samodzielnie w ustawieniach sklepu. Plik powinien zawierać adresy URL do produktów znajdujących się zarówno na starym sklepie jak i adresy URL do produktów znajdujących się na nowym sklepie, przykładowo:
  • Kolumna 1 (stary sklep) - selesto.pl/produkt
  • Kolumna 2 (nowy sklep) - selesto.pl/p/produkt

Jeżeli zaistnieje taka potrzeba to przekierowań można również dokonać ręcznie z poziomu panelu administracyjnego sklepu.

Powyżej opisano przeniesienie sklepu pod względem zakresu płatnego i bezpłatnego, a co nie podlega migracji?

  • Dopasowanie sklepu od strony graficznej/wizualnej

  • Układ strony głównej

  • Układ strony kategorii

  • Układ strony produktu

  • Proces zamawiania i finalizacji zamówienia

  • Ustawienia powiadomień mailowych

  • Ustawienia powiadomień typu pop-up

  • Ustawienia programu lojalnościwego

  • Ustawienia kodów rabatowych

  • Ustawienia indywidualne sklepu internetowego

  • Integracje

  • Kod JavaScript

  • Kod CSS

  • Kod HTML

  • Oraz wszystkie inne obszary nieujęte powyżej

Są to kwestie bardzo mocno indywidualne i zazwyczaj realizowane za pomocą usługi "Sklep pod klucz" lub dostosowywane samodzielnie przez właściciela sklepu internetowego (zobacz artykuł). Obszary te mogą też funkcjonować w inny sposób niż na obecnej platformie, co należy indywidualnie omówić.

Dlaczego duża część biznesów decyduje się na przeniesienie sklepu internetowego?

Najczęstszym powodem rezygnacji z obecnej platformy e-commerce i decyzji o migracji z jednego oprogramowania do drugiego są częste błędy pojawiające się w systemie e-commerce. Prawdziwym jednak problemem jest pozostawienie właściciela sklepu internetowego bez wsparcia oraz brak kontaktu.

Większość platform sklepowych opiera się na przestarzałej technologii, na wtyczkach, zamiast na gotowych modułach, co mocno spowalnia działanie systemu oraz jest powodem licznych błędów. Jest to problem, ponieważ klienci chcą dokonać zakupu produktu na Twoim sklepie internetowym szybko i w prosty sposób. Jeżeli więc system działa wolno lub generuje błędy krytyczne (nie pozwalające na dokończenie procesu zamawiania produktu i finalizacji zamówienia), które nie są naprawiane, to jest duża szansa, że potencjalni klienci zrezygnują z zakupu i znajdą inny sklep.

Błędy czy też ewentualne problemy są często mniej istotne niż ich szybkie rozwiązywanie i stabilna komunikacja z dostawcą oprogramowania

Wracając jednak do błędów, to samo wystąpienie usterki nie jest niczym nadzwyczajnym. W przypadku rozwoju/rozbudowy systemu sklepu internetowego pojawianie się błędów jest rzeczą całkowicie naturalną. Nawet najlepiej przetestowane systemy informatyczne posiadają błędy. Problem jednak pojawia się wtedy, gdy potknięcia zaczynają się mnożyć, a dostawca oprogramowania ich nie obsługuje i nie ma możliwości, aby się z nim skontaktować.

Wsparcie techniczne a bardziej jego brak w kryzysowej sytuacji, która może się zdarzyć na dowolnej platformie e-commerce jest często przyczyną spadku obrotu ale również straty w wyniku poniesionych kosztów np. na reklamę, która w perspektywie niektórych błędów może być nieskuteczna.

Obszary związane z szybkością czy awaryjnością sklepu internetowego, a przede wszystkim komunikacja z producentem oprogramowania są ważniejsze niż dostępność niektórych funkcji i nie powinny być bagatelizowane. Lepiej bowiem jest nie posiadać jakiejś funkcji, ale w zamian mieć w pełni sprawny i działający sklep, niż znaleźć się w sytuacji odwrotnej.

Z jakich rozwiązań można przenieść sklep internetowy do Selesto?

Choć sklepy internetowe migrują się do Selesto najczęściej z WooCommerce, Shoplo, Shoper i Magento to dzieje się to również z bardziej niszowych i mniej znanych systemów. Przenosiny polegają zazwyczaj na standardowej operacji wprowadzenia produktów, kategorii i wariantów. Niektórzy klienci decydują się również na dodatkowe dane typu Zamówienia oraz Klienci, zwłaszcza w przypadku kiedy historia sklepu sięga kilku lat.

W Selesto realizujemy dedykowane wdrożenia sklepów w oparciu o usługę "Sklep pod klucz" pod względem wizualnym oraz technicznym, przy okazji odświeżając grafikę sklepu oraz dopasowując ją do najnowszych trendów. Rozumiemy jednak kiedy firmy oczekują, aby odwzorować grafikę sklepu 1:1 poprawiając jedynie to co nie działało w starym systemie. Często chodzi o problemy związane z RWD (responsywny design).

Firmy, które zdecydowały się na przeniesienie sklepu internetowego:

Poniżej niektóre przykłady sklepów, które zostały założone na Selesto w procesie migracji/przenoszenia się z innej platformy:

Czasami na rynku dzieją się wydarzenia całkowicie niespodziewane. Przykładowo następuje przejęcie jednej platformy przez drugą, co nie tak dawno miało miejsce. Jeżeli nie chcesz brać w tym udziału dobrze jest wtedy wiedzieć o możliwości przeniesienia się do innej, wybranej przez siebie, a nie narzuconej odgórnie, platformy. Zachowując przy tym kluczowe dane wymagane do kontynuacji swojego biznesu oraz otrzymując najwyższej jakości wsparcie techniczne.

Wiesz już, jak przenieść sklep internetowy. Pora na kolejny krok, czyli wybór najlepszego oprogramowania dla e-commerce, które spełni wszelkie oczekiwania – zarówno Twoje, jak i Twoich klientów. Jeśli nie jesteś zadowolony z oprogramowania, z którego do tej pory korzystałeś, irytują Cię powtarzające się błędy, to najwyższy czas, abyś pomyślał o nowym rozwiązaniu – nowoczesnej platformie sprzedażowej.

Taką platformą może być Selesto, składające się z zespołu doświadczonych osób, które ścieżkę migracji z różnych platform opanowali do perfekcji.

Zmiana platformy sprzedażowej nie musi być wyzwaniem logistycznym spoczywającym na Twoich barkach. Zaufaj naszej wiedzy i doświadczeniu – zajmiemy się całym procesem migracji od A do Z.

Zadbamy o bezpieczny import niezbędnych danych. Do nowego sklepu przeniesiemy m.in. cały asortyment wraz ze stanami magazynowymi, kategorie, warianty produktów oraz ich wagi. Pamiętaj, że taki zakres migracji jest u nas bezpłatny.

Dziękuje za przeczytanie!

Mam nadzieję, że podoba Ci się mój artykuł.

Jeśli chcesz, aby mój zespół pomógł Ci w zbudowaniu wymarzonego sklepu internetowego

Wiadomość wysłana!

Odpowiemy na Twoją wiadomość w ciągu 24 godzin.

Formularz kontaktowy

Jeżeli chcesz stworzyć najpiękniejszy i najszybszy sklep internetowy na rynku, zrób to z moim zespołem. Nie czekaj. Napisz do mnie.

Wiadomość wysłana!

Odpowiemy na Twoją wiadomość w ciągu 24 godzin.

Cześć, nazywam się Rafał Słoma i chce Ci pomóc w zbudowaniu sklepu internetowego, który sprzedaje!

Czy jesteś na tyle zdeterminowany, aby zacząć?

Zapisz się na bezpłatną konsultację.