Wybór metod płatności w sklepie internetowym – dlaczego to takie ważne?
Jak wynika z badania „Trendy omichannel w Polsce” opublikowanego przez CBRE, aż 3/4 Polaków robi zakupy w Internecie przynajmniej raz w miesiącu1.
Łącznie to kilkadziesiąt milionów transakcji! Czynnikiem, który skłania konsumentów do takiego wyboru, jest przede wszystkim wygoda znalezienia interesującego produktu i łatwość sfinalizowania zakupu. Dlatego tak ważne jest, aby umożliwić klientom możliwość szybkiego i bezpiecznego dokonania płatności w sklepie internetowym.
Pamiętaj jednak, że każdy konsument ma swoje preferencje. Dostępność ulubionej metody płatności w sklepie ma dla niego niekiedy taką samą wagę, jak szeroki asortyment czy niskie ceny. Dlatego w swoim sklepie warto postawić przynajmniej na kilka form płatności. Co możesz wybrać?
Spis treści:
- Jakie formy płatności powinien udostępniać sklep internetowy?
- Jak za zakupy płacą Polacy?
- Jakie metody płatności w sklepie wybrać?
Jakie formy płatności powinien udostępniać sklep internetowy?
Walka o konsumenta we współczesnym e-commerce jest bardzo trudna, a o sukcesie decyduje więcej niż jeden czynnik. Zwłaszcza w mocno konkurencyjnych branżach, które nie bazują na wąsko wyspecjalizowanym asortymencie i jednolitej grupie odbiorców, jeden szczegół może sprawić, że klient porzuci koszyk, nawet na ostatnim etapie zakupów, i zwróci się do Twojej konkurencji.
Tym szczegółem często jest właśnie niewielki wybór rodzaju płatności za zakupy. To wynika nie tylko z coraz większej świadomości e-commerce w naszym kraju, ale też samej psychologii zakupów. Klient, który właśnie przejrzał setki produktów w Twoim sklepie, chce jak najszybciej dokończyć transakcję. Jeżeli nie pozwolisz mu zrobić tego na swoich warunkach, wywołasz u niego frustrację (poniekąd słuszną). Nawet jeśli dokończy zakupy, to z dużym prawdopodobieństwem nie skorzysta więcej z usług Twojego sklepu.
W ten sposób nie zdobędziesz lojalności konsumenta – jednego z filarów marketingu. Nie zbudujesz też skutecznej strategii sprzedażowej, jeśli oprzesz ją tylko na klientach jednorazowych. Ci, którzy do Ciebie wrócą, oprócz zysków ze sprzedaży przyniosą Ci również polecenia i dobre opinie w internecie.
Wniosek? Pozwól mu wybrać – sprawdź, jakie są najpopularniejsze metody płatności i zaproponuj przynajmniej kilka z nich.
Tradycyjny przelew bankowy
Popularność bezpośredniego przelewu na konto sklepu systematycznie spada. Nie tylko jest bardziej kłopotliwy niż płatności błyskawiczne, ale też opóźnia czas wysyłki oraz wiąże się z dużym ryzykiem pomyłki.
Z tej metody płatności w sklepie internetowym korzystają przede wszystkim osoby, które nie chcą podawać wrażliwych danych w obcych witrynach – nawet jeśli są one opatrzone certyfikatem bezpieczeństwa. Warto zastanowić się nad udostępnieniem klientom tego rodzaju płatności, tym bardziej że może przynieść bezpośrednie korzyści również Tobie.
Korzystając z takiej metody płatności w sklepie, nie musisz odprowadzać prowizji operatorowi bramki płatniczej. Z kolei liczba klientów korzystająca z takiego rozwiązania nie jest na tyle duża, by powodowała poważne problemy w realizacji zamówień.
Błyskawiczny przelew internetowy
Ten rodzaj płatności elektronicznych dla sklepu jest jednym z ulubionych przez klientów. O jego wyborze decyduje przede wszystkim spora wygoda i szybkość. Kwota zakupów księgowana jest błyskawicznie i w takim samym tempie możesz przystąpić do realizacji zamówienia. Biorąc pod uwagę, że czas wysyłki jest jednym z najważniejszych czynników zakupowych, Twoi klienci muszą mieć dostęp do przynajmniej jednej szybkiej płatności w sklepie internetowym.
BLIK
W tym przypadku usługa płatności w sklepie internetowym realizowana jest za pośrednictwem kodu wygenerowanego przez aplikację mobilną banku klienta. Nie musi on logować się do swojego konta ani podawać wrażliwych danych. Ma więc większe poczucie kontroli nad przebiegiem transakcji i czuje się bezpieczniejszy. Liczba zwolenników tego rozwiązania rośnie proporcjonalnie do popularności aplikacji mobilnych.
Karta płatnicza
Największą zaletą tego rozwiązania jest dwustopniowy tryb autoryzacji transakcji. Nie wystarczy podać danych karty – należy również potwierdzić płatność w systemie zabezpieczeń 3-D Secure. Dodatkową zaletą tego sposobu płatności jest fakt, że użytkownik nie jest zmuszony do wykorzystania karty debetowej, ale może posłużyć się też kartą kredytową czy przedpłaconą.
Portfel elektroniczny
Ten sposób płatności w sklepie internetowym nie jest jeszcze w Polsce tak popularny, jak w krajach zachodnich. Dynamika zmian w tej kwestii jest jednak spora, zwłaszcza jeśli chodzi o PayPal. Ten wybór rodzaju płatności za zakupy jest też korzystny, jeśli przyjmujesz płatności z zagranicy lub planujesz taki krok. W takim przypadku jednak trzeba liczyć się z koniecznością uiszczenia dość wysokiej opłaty prowizyjnej – większej dla transakcji międzynarodowych.
Płatności odroczone
Wybór płatności internetowych w postaci płatności odroczonych pozwoli Ci przyciągnąć klientów, którzy chcą zapłacić za zakupy dopiero za 30 dni. Pośrednikiem jest tutaj serwis, który od razu przekazuje Ci należną kwotę, a potem bezpośrednio rozlicza się z klientem. W Polsce takie usługi oferuje m.in. PayPo czy Twisto.
Jak za zakupy płacą Polacy?
To, jakie formy płatności w sklepie internetowym będą dla Ciebie najkorzystniejsze, zależy głównie od preferencji konsumentów. Popularność poszczególnych metod zbadała agencja badawcza SW Research na zlecenie operatora płatności internetowych Tpay2.
Według badania najpopularniejszymi metodami płatności w 2022 r. były kolejno:
- BLIK – preferowana przez 70% badanych;
- szybki przelew online – 38%;
- karta płatnicza – 34%;
- przelew tradycyjny (21% - aż o 8 pp. mniej niż w 2020 r.)
- portfel elektroniczny – 17% (spadek o 4 pp.).
Co ciekawe, aż 19% badanych wskazało, że preferowanym wyborem płatności elektronicznym w sklepie są płatności odroczone, a aż 13% z nich korzysta.
Jakie metody płatności w sklepie wybrać?
Wybór właściwej metody płatności jest podyktowany wieloma czynnikami. Aby dokładnie określić, które z nich będą dominowały wśród Twoich klientów, możesz wykonać dogłębną analizę ich profilu. Nie zawsze wybory konsumentów pokryją się z wynikami badań – to może zależeć m.in. od tego, co sprzedajesz lub jak wygląda komunikacja Twojej marki.
Jeśli chcesz dokonać najbezpieczniejszego wyboru rodzajów płatności elektronicznych dla sklepu, weź pod uwagę poniższe kwestie:
- zakres usług operatora – najlepiej, jeśli jeden z nich oferuje kompleksowe płatności (szybkie przelewy, karta, BLIK, portfele online, raty itp.);
- wysokość opłat początkowych;
- wysokość prowizji;
- opcję ustalenia indywidualnej stawki przy osiągnięciu konkretnej wysokości obrotów;
- możliwość wypłaty środków w dowolnym momencie;
- wysokość opłaty za wypłatę środków;
- możliwość zintegrowania bramki płatniczej ze sklepem.
Właściwie wszystkie rodzaje płatności elektronicznych dla sklepu mają sporo zwolenników. Wdrożenie wszystkich nie jest aż tak kosztowne (niektórzy integratorzy nie pobierają opłaty aktywacyjnej), a przynosi wiele korzyści.
Mam nadzieję, że podoba Ci się mój artykuł.
Jeśli chcesz, aby mój zespół pomógł Ci w zbudowaniu wymarzonego sklepu internetowego
Wiadomość wysłana!
Odpowiemy na Twoją wiadomość w ciągu 24 godzin.
Formularz kontaktowy
Jeżeli chcesz stworzyć najpiękniejszy i najszybszy sklep internetowy na rynku, zrób to z moim zespołem. Nie czekaj. Napisz do mnie.
Wiadomość wysłana!
Odpowiemy na Twoją wiadomość w ciągu 24 godzin.
Cześć, nazywam się Rafał Słoma i chce Ci pomóc w zbudowaniu sklepu internetowego, który sprzedaje!
Czy jesteś na tyle zdeterminowany, aby zacząć?