E-commerce jest najszybciej rozwijającą się branżą, z jaką kiedykolwiek mieliśmy do czynienia. W tak konkurencyjnym środowisku sprzedawcy muszą sprostać wielu wyzwaniom, a zdecydowana większość z nich jest związana ze stworzeniem odpowiedniej oferty oraz prawidłową wyceną produktów. Wynika to głównie z faktu, że to właśnie cena bardzo często wpływa na powodzenie lub porażkę danego biznesu. Oczywiście, nie oznacza to, że inne czynniki, takie jak opinie klientów czy świetna obsługa, nie mają znaczenia. Jednak w głównej mierze to właśnie cena przyciąga lub zniechęca nowych klientów.


Stąd też w ostatnich latach rosnąca liczba firm zwraca coraz większą uwagę na rozwiązanie, jakim jest śledzenia cen. Czym więc jest monitorowanie cen? Jakie korzyści może przynieść dla Twojego sklepu oraz jak najefektywniej śledzić ceny konkurencji? Na wszystkie te pytania odpowiemy w poniższym artykule.

Spis treści:

  1. Czym jest śledzenie cen?
  2. Jak możesz skorzystać na monitorowaniu cen konkurencji?
  3. Kilka słów o Dynamic Pricing
  4. Zalety korzystania z funkcji Dynamic Pricing
  5. Śledzenie cen - jakie narzędzie wybrać?

Czym jest śledzenie cen?

Najprościej rzecz ujmując, śledzenie cen polega na kolekcjonowaniu i analizowaniu danych, dotyczących ofert i strategii cenowych Twojej konkurencji. Monitorowanie cen możesz stosować w odniesieniu do poszczególnych sklepów internetowych, marketplace’ów (jak Amazon czy Allegro), a także porównywarek cenowych. Co więcej, w jego zakres wchodzą zarówno oferty zamieszczone w sieci, jak i te stacjonarne. Nie istnieją też żadne limity - tak więc możesz bez problemu śledzić konkurencję w skali lokalnej, krajowej czy globalnej.

Chociaż monitorowanie cen wydaje się z założenia nieskomplikowanym procesem, w rzeczywistości wygląda to trochę inaczej. Jeśli mówimy o branży e-commerce, to musimy mieć świadomość, jak dynamiczny jest to rynek. Ceny w sklepach internetowych mogą się zmieniać nawet kilka razy dziennie, nie wspominając już o niezliczonej ilości promocji i ofert specjalnych oraz wojnach cenowych, stosowanych przez sprzedawców w celu przyciągnięcia jak największej ilości klientów.


Dlatego też, chociaż możliwe jest manualne monitorowanie cen konkurencji, najefektywniejszą metodą będzie wykorzystanie w tym celu narzędzia do monitorowania cen takie jak na przykład Dealavo. Jest to szybsze i zdecydowanie efektywniejsze rozwiązanie, które pomoże Ci zaoszczedzić czas oraz pieniądze, a także uniknąć ryzyka błędu ludzkiego.

Jak możesz skorzystać na monitorowaniu cen konkurencji?

Generalnie jest wiele sposobów na zwiększenie sprzedaży w sklepie internetowym a dostosowanie swoich cen do cen konkurencji jest jednym z nich. Monitorowanie cen może przynieść Twojej firmie wiele korzyści. Przyjrzyjmy się bliżej kilku z nich.

  • Zobaczysz, jak liczna jest Twoja konkurencja oraz na jakiej pozycji plasuje się Twój sklep.
  • Zweryfikujesz, czy prawidłowo wyceniasz swoje produkty.
  • Będziesz na bieżąco otrzymywać informacje na temat zmian cenowych konkurencji oraz wszelkich promocji.
  • Skontrolujesz efekty obecnej strategii cenowej, a także sprawdzisz, którą strategię warto wdrożyć. Będziesz mógł szybko reagować na zmiany rynkowe  i automatycznie aktualizować ceny, np. dzięki funkcji Dynamic Pricing.
Monitorując konkurencję faktycznie masz możliwość reakcji na zmiany cen na rynku, źródło: pixabay.com

Kilka słów o Dynamic Pricing

Prawdopodobnie zastanawiasz się teraz, czym jest Dynamic Pricing?
Jest to rodzaj strategii cenowej, która przy użyciu automatyzacji oraz pracy algorytmów pozwala na ustalanie optymalnych cen. Algorytmy dynamicznych cen bez przerwy śledzą ceny na rynku, a następnie zmieniają je w Twoim sklepie zgodnie z wcześniej ustalonymi regułami cenowymi.

Dzięki algorytmom zmiany te wprowadzane są automatycznie. Nie musisz samodzielnie niczego monitorować ani zmieniać - algorytm robi to za Ciebie. W rezultacie Twoja oferta będzie zawsze na pierwszym miejscu w rankingach, a Ty zarobisz więcej.

Musimy tutaj podkreślić jedną istotną rzecz - algorytmy nigdy nie wdrożą zmian, które mogą być szkodliwe dla Twojego sklepu. Aby mieć pewność, że ceny nie zostaną ustawione za nisko, możesz chociażby ustalić minimalną wartość marży. Oczywiście, możesz dodać wiele reguł, np. dotyczących monitorowania konkretnego kanału sprzedaży. Przykładowo - jeśli chcesz utrzymać dobrą pozycję na Google Shopping, możesz nakazać algorytmom, aby utrzymywały Twoją ofertę w pierwszej trójce najtańszych sprzedawców dla konkretnej kategorii w tym kanale sprzedażowym.

Dynamiczne ceny nie są jednak wykorzystywane jedynie w branży e-commerce. Dla przykładu - zobaczmy, jak działają dynamiczne ceny w branży lotniczej i hotelarskiej.

Każdy, kto kiedykolwiek próbował zarezerwować bilet lotniczy wie, że cena biletu za ten sam lot może różnić się nawet kilka razy dziennie! Jak to możliwe? Odpowiedź jest prosta: dzięki algorytmom dynamicznych cen. Śledzą one zapotrzebowanie kupujących na konkretne loty. Im więcej ludzi jest zainteresowanych kupnem biletu, tym wyższa cena. Identyczny mechanizm działania możemy zaobserwować w branży hotelarskiej. Sprawdź tę samą ofertę na Airbnb czy Booking.com dwa razy, a przekonasz się, że druga oferta będzie droższa od pierwszej.

Zalety korzystania z funkcji Dynamic Pricing?

Lepsza widoczność w wyszukiwarkach

Dynamiczne ceny zapewniają zdecydowanie lepszą widoczność we wszystkich kanałach sprzedaży ze względu na atrakcyjność cen z perspektywy kupujących. Twoja oferta pojawia się jako pierwsza, jeśli tylko klient filtruje ceny od najniższej, co - jak wiemy, zdarza się bardzo często.

Wyższe zyski

W dynamicznych cenach chodzi głównie o osiągnięcie jak największych zysków. Przeświadczenie, że algorytmy jedynie obniżają ceny jest błędne. Jeśli Twoja oferta jest już najtańsza lub jeśli jesteś jedynym sprzedawcą oferującym dany produkt, algorytm może podnieść jego cenę bez wpływu na Twoją pozycję w rankingu. W rezultacie firmy, które korzystają z tej funkcjonalności są w stanie zarobić znacznie więcej od tych, które nie stosują rozwiązań Dynamic Pricing.

Oszczędność czasu

Jak już wspomnieliśmy, utrzymanie się na szczycie rankingów jest trudnym zadaniem. Ceny i oferty ciągle się zmieniają - jeśli chcesz śledzić je manualnie, nie starczy Ci czasu na nic innego. Dzięki zastosowaniu dynamicznych cen w swoim sklepie, będziesz mieć monitorowanie z głowy, a zaoszczędzone godziny możesz poświęcić na rozwój innych obszarów firmy albo na czas wolny.

Wskazanie najniższej ceny produktu

Śledzenie cen - jakie narzędzie wybrać?

Wybierając narzędzie do śledzenia cen jest kilka rzeczy, które musisz wziąć pod uwagę. Przykładowo:

  • W jakiej branży działasz?
  • Jakie produkty oferujesz?
  • Jakim dysponujesz budżetem?
  • Czy działasz jedynie na rynku lokalnym, czy może sprzedajesz produkty globalnie?
  • Z których kanałów sprzedaży korzystasz?
  • Jakie są Twoje cele biznesowe?
  • Jakich integracji potrzebujesz?

Obecnie na rynku dostępnych jest wiele dostawców usług monitoringu cen, zarówno tych darmowych, jak i płatnych. Porównaj oferty i wybierz tę, która wydaje Ci się najkorzystniejsza. My jednak zachęcamy Cię do wybrania tej, która ma w swojej ofercie funkcję dynamicznych cen. Dzisiaj ta strategia jest nieoceniona w niekończącej się walce o klienta. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej, sprawdź ofertę dynamicznych cen naszego partnera - Dealavo.

Na zakończenie

Śledzenie cen w branży e-commerce to dzisiaj konieczność. Wysoka konkurencyjność na rynku sprzyja wahaniom cen i sprawia, że nawet niewielkie różnice mogą decydować o sukcesie bądź niepowodzeniu sprzedażowym.
Dlatego najlepszym rozwiązaniem jest korzystanie z narzędzi do śledzenia cen, w szczególności tych, wyposażonych w funkcję Dynamic Pricing.
Warto więc korzystać z rozwiązania, jakim jest aplikacja do monitorowania cen konkurencji, aby wywalczyć i zachować pozycję lidera, a tym samym przyciągnąć jak największą rzeszę klientów i zwiększyć wyniki sprzedażowe firmy.

Wiadomość wysłana!

Odpowiemy na Twoją wiadomość w ciągu 24 godzin.

Formularz kontaktowy

Jeżeli chcesz stworzyć najpiękniejszy i najszybszy sklep internetowy na rynku, zrób to z moim zespołem. Nie czekaj. Napisz do mnie.