Inflacja w Polsce we wrześniu 2022 r. wyniosła aż 17,2%.1 O ile samo zjawisko jest naturalne dla gospodarki, o tyle jej niekontrolowany wzrost może spowodować zaburzenia w przepływie towarów i usług. Nie inaczej dzieje się w przypadku branży e-commerce, w której obecna inflacja w Polsce już powoduje spadki sprzedaży. Czy temu trendowi można zaradzić? Dowiedz się, co to jest inflacja oraz dlaczego inflacja rośnie, a także sprawdź, co możesz zrobić, aby utrzymać satysfakcjonujący poziom dochodów.

Spis treści:

  1. Co to jest inflacja i dlaczego ma taki wpływ na gospodarkę
  2. Jak obecna inflacja w Polsce wpływa na e-commerce?
  3. Inflacja a sprzedaż. Jak przygotować swój sklep internetowy?
  4. Czy inflacja spadnie? Nie czekaj, zacznij działać!

Co to jest inflacja i dlaczego ma taki wpływ na gospodarkę

Według słowników ekonomicznych inflacja oznacza stały, powszechny wzrost cen i spadek siły nabywczej pieniądza. Aby lepiej zobrazować, co to jest inflacja, można powiedzieć, że to stan, w którym za konkretną kwotę kupi się mniej niż w analogicznym okresie poprzedniego roku.

Dlaczego inflacja rośnie? Powodów jest kilka. Wśród głównych przyczyn inflacji należy wymienić:

  • wzrost cen surowców energetycznych;
  • zwiększenie emisji pieniądza;
  • zwiększenie wydatków państwa w stosunku do jego dochodów;
  • nadwyżka lub niedobór określonych dóbr.

Na to, dlaczego inflacja rośnie, mają więc wpływ czynniki zewnętrzne, jak i wewnętrzne. O ile te pierwsze zwykle są niezależne od polityki wewnętrznej, o tyle te drugie mogą być regulowane przez działania rządu. Przy ograniczeniu wydatków państwowych i konsumpcyjności społeczeństwa może udać się utrzymać inflację na względnie stabilnym poziomie lub zmniejszyć tempo jej wzrostu.

Niezależnie od przyczyny, inflacja ma daleko idące skutki: ograniczenie produkcji, problemy z prowadzeniem działalności gospodarczej, mniejsza liczba przeprowadzanych transakcji zagranicznych.

Warte uwagi jest również zagadnienie inflacja a kredyt. Podniesienie stóp procentowych – jeden z najskuteczniejszych instrumentów walki z inflacją – może negatywnie wpłynąć na gospodarkę.

Po pierwsze, ogranicza nowe inwestycje i rozwój gospodarczy. Przedsiębiorcy obawiają się zaciągania kredytów inwestycyjnych lub nie mają odpowiedniej zdolności kredytowej, a przez to nie mogą rozwijać biznesów: tworzyć nowych stanowisk pracy, wchodzić na zagraniczne rynki czy zwiększać produkcji. Po drugie, ogranicza to wydatki konsumpcyjne osób spłacających kredyty.

Jeśli przez dłuższy czas utrzymuje się wysoka inflacja, a kredyt został udzielony na warunkach zakładających zmienność rat, kredytobiorcy muszą liczyć się z koniecznością płacenia wyższych rat miesięcznych. W takiej sytuacji najczęściej ograniczają wydatki konsumpcyjne – rzadziej korzystają z usług i kupują mniej.

Wszystko to niekorzystnie wpływa na sprzedaż. W dobie inflacji tempo handlu wyhamowuje. Z danych GUS wynika, że wzrost sprzedaży detalicznej w czerwcu 2022 r. wyniósł zaledwie 3,8% rok do roku. Jest to słaby wynik w porównaniu do 8,6% osiągniętych w roku 2021.

Kobieta wrzuca pieniądze do świnki skarbonki

Jak obecna inflacja w Polsce wpływa na e-commerce?

Związek pomiędzy sprzedażą a inflacją był widoczny w ciągu ostatnich kilku miesięcy. Czy spowolnienie gospodarcze dotknęło także sektor sprzedaży internetowej?

Obecna inflacja w Polsce przekłada się na e-commerce, ale nie tak mocno, jak można było się tego spodziewać. Dynamiczny wzrost liczby klientów online, który nastąpił po epidemii SARS-Cov-2 pozwolił stworzyć właścicielom sklepów internetowych bufor bezpieczeństwa. W sytuacji, gdy z powodu wzrostu cen liczba klientów online spada, e-commerce nie odczuje tego tak dotkliwie. Sektor ten może zaproponować wiele korzyści tym klientom, którzy szukają oszczędności – przede wszystkim jest to szeroki asortyment, który pozwala dokonać atrakcyjnego zakupu.

Jaki wpływ inflacji na sprzedaż można zaobserwować? Jak wynika z informacji opublikowanych przez GUS, udział handlu online w rynku sprzedażowym w maju 2022 r. wyniósł dokładnie tyle samo co w miesiącu poprzednim – 8,9%.

Martwić może niski wzrost sprzedaży w tym okresie. Wyniósł on zaledwie 0,8% i wskazuje na znaczne spowolnienie intensywnego dotychczas rozwoju. Można się spodziewać, że wobec niepewnych prognoz inflacji część klientów ogranicza zakupy, odkłada je „na lepsze czasy” lub całkowicie z nich rezygnuje. Nic więc dziwnego, że wielu właścicieli sklepów internetowych zastanawia się co zrobić, jeśli utrzyma się wysoka inflacja, a biznes w e-commerce przestanie być dochodowy.

Inflacja a sprzedaż. Jak przygotować swój sklep internetowy?

Istotne dla utrzymania relatywnie stałego poziomu sprzedaży jest dostosowanie różnych aspektów swojej działalności do oczekiwań i potrzeb klientów, które zmieniły się pod wpływem wysokiej inflacji w Polsce w 2022 r..

Korzystne dla sklepów internetowych są dwa kierunki postępowania. Pierwszym jest utrzymanie wysokiego poziomu obsługi, do którego przyzwyczaili się klienci: krótkiego czasu realizacji zamówień, bezpiecznych płatności czy promocji. Drugim filarem walki ze skutkami inflacji w Polsce jest reorganizacja dotychczasowego działania sklepu: poszerzenie asortymentu, znalezienie nowych grup docelowych i wdrożenie innych modeli sprzedaży.

Warto omówić kilka z tych działań.

Marketing internetowy

Bez reklam w Google Ads czy Facebook Ads trudno będzie Ci zwiększyć liczbę transakcji. Ważne jest jednak, aby kampanie reklamowe prowadzić rozsądnie. Pomogą Ci w tym zintegrowane z Selesto narzędzia analityczne, które pozwolą optymalizować Twoje wydatki.

Wykorzystaj też fakt, że w związku z obecną inflacją w Polsce wielu sprzedawców zmniejsza nakłady na content marketing, przez co traci pozycję w rankingach Google. To Twoja szansa na to, aby zwiększyć swoją widoczność w sieci i pozyskiwać ruch w sklepach internetowych również z organicznych wyników wyszukiwania. Zamiast biernie czekać na to, czy inflacja spadnie, zadbaj o zgodne z zasadami SEO opisy Twoich produktów czy treści na blogu.

Kobieta spisująca plan działania w notatniku

Ograniczenie kosztów stałych

Dobrym pomysłem na obniżenie kosztów utrzymania sklepu jest zrezygnowanie z utrzymania własnego magazynu i skorzystanie z funkcji dropshippingu. To system sprzedażowy, w którym fizycznie nie posiadasz oferowanego towaru, a tylko zbierasz zamówienia od klientów i przekazujesz je do realizacji hurtowni.

W Selesto możesz nadzorować te działania prosto z panelu administracyjnego sklepu. Dzięki temu unikniesz też ewentualnych strat finansowych, jeśli któryś z Twoich produktów nie spotka się z zainteresowaniem klientów.

Polityka cenowa, asortyment, płatności

Początkowe zwiększenie cen może wyrównać straty spowodowane inflacją, a sprzedaż na niższym poziomie nie będzie tak odczuwalna. To jednak tylko krótkoterminowe działania. Rzecz jasna podwyżki są nieuniknione, ale staraj się wprowadzać je rozsądnie – podejrzyj konkurencję i ustal cenę na podobnym poziomie. Może być ona wyższa, jeśli zaproponujesz klientom coś w zamian, np. program lojalnościowy czy szeroki asortyment.

Rozważ też wprowadzenie polityki darmowych zwrotów oraz zintegrowanie swojego sklepu internetowego z systemem płatności odroczonych – takim jak dostępny w Selesto system PayPo. Dzięki temu, że klient może zapłacić za towar dopiero po 30 dniach od jego nabycia, chętniej go kupi, a nie odłoży na później lub całkiem z niego zrezygnuje. Najważniejsze jest jednak to, że pieniądze za zakupy otrzymasz od razu, a nie dopiero po kilkudziesięciu dniach. Pozwoli Ci to utrzymać stałą bazę klientów, którzy musieliby odłożyć zakupy ze względu na inflację, a biznes zachowa płynność finansową.

Sprzedaż za granicą

Sprzedaż w dobie inflacji powinna być jak najbardziej zróżnicowana. Jeśli poszerzenie asortymentu lub uzyskanie klienteli o innym profilu okaże się nieopłacalne, możesz spróbować sprzedawać swoje towary za granicą.

Przez osłabienie polskiej waluty zakupy w Polsce są bardzo atrakcyjne dla obcokrajowców (ponieważ są tańsze). Warunkiem tutaj staje się jednak opcja rozliczeń transakcji w wielu walutach oraz korzystania z popularnych za granicą systemów płatności takich jak PayPal lub Braintree.

Czy inflacja spadnie? Nie czekaj, zacznij działać!

Prognozy inflacji nie są optymistyczne. Ekonomiści szacują, że jej wzrost zatrzyma się dopiero na początku drugiego kwartału przyszłego roku. Mimo że inflacja w Polsce w 2022 r. już zdążyła poczynić szkody w handlu internetowym, nic jednak nie wskazuje na to, że w ciągu najbliższych miesięcy doprowadzi ona do jego zapaści. Wpływ inflacji na sprzedaż internetową nie stanowi więc sporego zagrożenia, pod warunkiem że uda się ustabilizować tempo jej wzrostu w ciągu kilku najbliższych kwartałów.

Przy podjęciu odpowiednich działań masz duże szanse na to, aby przetrwać ten trudny czas, niezależnie od tego, czy inflacja spadnie znacząco w najbliższym czasie. Co więcej, po tym, jak uda Ci się ustabilizować sprzedaż, a inflacja zacznie spadać, wdrożone rozwiązania pomogą Ci rozwinąć Twój biznes.

Wiadomość wysłana!

Odpowiemy na Twoją wiadomość w ciągu 24 godzin.

Formularz kontaktowy

Jeżeli chcesz stworzyć najpiękniejszy i najszybszy sklep internetowy na rynku, zrób to z moim zespołem. Nie czekaj. Napisz do mnie.