Spis treści:

  1. Na czym aktualnie polega prowadzenie sklepu na Facebooku i Instagramie?
  2. Czy to prawda, że Meta wycofuje funkcje sklepu? Ile mamy czasu?
  3. Jak uchronić swój biznes w obliczu decyzji Meta?

W dniu 27 kwietnia 2023 roku Meta opublikowała na swojej stronie w Centrum Pomocy informację, że funkcja sklepu na Facebooku i Instagramie wkrótce zniknie. Komunikat może wywołać niemałe zaskoczenie i lęk wśród wielu przedsiębiorców, którzy opierają swoją sprzedaż na tej właśnie platformie. Czy jednak jest się czego obawiać oraz jakie kroki podjąć, aby uniknąć zatrzymania sprzedaży?

Na czym aktualnie polega prowadzenie sklepu na Facebooku i Instagramie?

Meta udostępnia 3 bezpłatne funkcje:

  • Sklep na Facebooku
  • Zakupy na Instagramie
  • Tagowanie produktów

Prowadzenie sklepu na Facebooku polega na włączeniu funkcji sklepu w ramach istniejącego już profilu firmy (fanpage). Sklep można prowadzić bez ingerencji lub połączyć go ze sklepem internetowym. Po włączeniu funkcji zakupów na Instagramie, można uruchomić sklep również na Instagramie.

Do sklepu można dodawać produkty ręcznie lub automatycznie za pomocą katalogu (plik .csv). Po przeprowadzeniu odpowiedniej konfiguracji, na fanpage pojawi się zakładka “sklep” a na Instagramie “zobacz sklep”, w których znajdzie się pełna oferta sklepu w postaci listy produktów.

Jeżeli istnieje również sklep internetowy to możliwe jest bezpośrednie przejście ze strony sklepu na Facebooku czy Instagramie do strony sklepu internetowego za pomocą przycisku “wyświetl sklep” lub do produktu za pomocą przycisku “wyświetl w witrynie” oczywiście po jego odpowiednim oznaczeniu (otagowaniu) w poście lub na Instagram Stories.

Funkcja sklepu na Facebooku oraz Instagramie umożliwia więc łatwe i szybkie zakupy produktów, ale przede wszystki sprzedaż w tzw. modelu multichannel (sprzedaż wielokanałowa) co ma ogromne przełożenie na jej poziom.

Czy to prawda, że Meta wycofuje funkcje sklepu? Ile mamy czasu?

Właściciel Facebooka i Instagrama firma Meta zaskoczyła wszystkich, kiedy to ogłosiła, że planuje usunąć funkcję, która pozwala wielu firmom sprzedawać produkty na ich profilach social media.

Według informacji zawartej we wskazanym linku Meta usunie funkcje sklepu na Facebooku i Instagramie do 10 sierpnia 2023 roku.

Funkcja zostanie usunięta nie tylko w Polsce, ale i w całej Europie, z wyjątkiem kilku krajów. Kraje, w ramach których Meta nie wycofa funkcji sklepu to: Dania, Francja, Niemcy, Włochy, Holandia, Norwegia, Hiszpania, Szwecja, Szwajcaria, Wielka Brytania i Ukraina. Wyłączenie to jest jednak jak podaje Meta “do odwołania”, nie ma zatem pewności, że i w tych krajach w przyszłości Meta nie zrezygnuje z tej funkcji.

Polscy Przedsiębiorcy mają więc około 3-ch miesięcy od teraz na podjęcie działań w celu zapewnienia sobie ciągłości prowadzonego w ten sposób biznesu. Niektórzy z nich mogą aktualnie wykorzystywać to narzędzie nie posiadając własnego sklepu internetowego. Oznacza to, że muszą w dość szybkim tempie dostosować się do tej zmiany i skoncentrować na stworzeniu alternatywnej ścieżki sprzedaży. Inni z kolei mogą posiadać skonfigurowane kampanie marketingowe w oparciu o funkcje, które niebawem wyparują.

Jak uchronić swój biznes w obliczu decyzji Meta?

Każda firma prowadząca biznes online i korzystająca ze sklepu na Facebooku i Instagramie powinna się zastanowić czy może coś z tym faktem zrobić. A więc po usunięciu funkcji sklepu na Facebooku i Instagramie należy poszukać dodatkowych oraz alternatywnych kanałów sprzedaży i dotarcia do Klienta.

Jeżeli jakaś firma nie posiada obecnie sklepu internetowego to jedną z ważniejszych decyzji jaką może podjąć jest m.in. jego założenie i przeniesienie sprzedaży z Facebooka i Instagrama do własnej witryny. Sklep internetowy można założyć już od 19 zł netto miesięcznie w Selesto. A jego założenie to prosta i szybka czynność. Z kolei jego konfiguracja nie powinna zająć więcej niż tydzień, a często można tego dokonać nawet w 1-2 dni.

Dodatkową szansą, której nie powinno się bagatelizować są platformy mediów społecznościowych, takie jak Pinterest czy TikTok, które aktualnie oferują funkcję zakupów produktów bezpośrednio z posta, szczególnie warto zwrócić swoją uwagę na TikToka. Przy tej okazji można pomyśleć również o dodatkowych kanałach sprzedaży na platformach typu Allegro czy Ceneo i wielu innych.

Usunięcie możliwości prowadzenia sklepu na Facebooku czy Instagramie to nie koniec świata, i chociaż firmy nie będą już miały wygodnej sekcji sklepu oraz wielu dotąd oferowanych funkcji e-handlu, to nadal będą mogły promować swoje produkty za pomocą reklam czy postów sponsorowanych. A więc w dalszym ciągu będzie możliwość reklamowania swoich produktów oraz budowania obecności marki. I na tym obszarze Meta chce się obecnie skupić, promować oraz rozwijać.

Bardzo ważną kwestią oprócz założenia sklepu internetowego oraz skonfigurowania dodatkowych kanałów sprzedaży jest więc ponowne przemyślenie i  przemodelowanie aktualnej strategii marketingowej, a co za tym idzie prowadzonych kampani reklamowych, które jeżeli opierają się m.in. na produktach z katalogu czy też kampaniach typu lookalike, prawdopodobnie przestaną działać.

Wiadomość wysłana!

Odpowiemy na Twoją wiadomość w ciągu 24 godzin.

Formularz kontaktowy

Jeżeli chcesz stworzyć najpiękniejszy i najszybszy sklep internetowy na rynku, zrób to z moim zespołem. Nie czekaj. Napisz do mnie.