Widzisz dla siebie miejsce na rynku internetowym, ale brakuje Ci kapitału, żeby zacząć? Dowiedz się więcej na temat dropshippingu – modelu biznesowego, w którym nie musisz kupować produktów, by je sprzedawać.

Spis treści:

  1. Na czym polega dropshipping?
  2. Czy dropshipping jest dla Ciebie? Poznaj zalety tego modelu biznesowego
  3. Czy dropshipping to gotowa recepta na sukces? Uważaj na te pułapki!
  4. Jak sprzedawać, by odnieść sukces?
  5. Jak wygląda współpraca hurtowni i sklepu internetowego w praktyce?
  6. Jak wygląda obsługa reklamacji i zwrotów w dropshippingu?

Na czym polega dropshipping?

Dropshipping to popularny w e-commerce model biznesowy, w którym biorą udział:

  • sklep internetowy, w którym można kupić produkty z określonej kategorii;
  • hurtownia, do której sklep internetowy przekazuje zamówienia i która zajmuje się ich realizacją;
  • klient, który dokonuje zakupu w sklepie internetowym i otrzymuje zamówienie wysłane bezpośrednio z magazynu hurtowni.

Gdy Twój sklep działa w takim modelu, nie musisz kupować własnego towaru, dbać o zapasy ani szukać miejsca na jego przechowywanie. Jesteś wówczas swego rodzaju pośrednikiem pomiędzy hurtownią a klientem. To Ty oferujesz produkty w Internecie i zajmujesz się ich sprzedażą na rzecz hurtowni.

Z punktu widzenia klienta to, czy sklep działa w dropshippingu, nie ma większego znaczenia. Często nie wie on nawet, że wysyłką zajmuje się inny podmiot niż ten, w którym dokonał zakupu. Dropshipping oznacza więc pełną obsługę zamówień ze strony hurtowni. To coś zupełnie innego niż popularny w branży e-commerce fulfillment. Poznaj różnice pomiędzy tymi dwoma rodzajami wsparcia dla sklepów internetowych: Sprawdź tutaj.

Sklep internetowy w modelu dropshipping

Czy dropshipping jest dla Ciebie? Poznaj zalety tego modelu biznesowego

Sprawdź, dlaczego warto wybrać dropshipping.

  • Niskie koszty na początek – jedyny kapitał, jakim musisz dysponować, to pieniądze potrzebne na utworzenie sklepu internetowego (zintegrowanego ze stroną hurtowni) i ewentualne koszty wewnętrzne. W dropshippingu nie potrzebujesz własnego magazynu, a pracę możesz wykonywać nawet z domu.
  • Brak ryzyka – w dropshippingu nie kupujesz towaru, nie musisz więc obawiać się, że w przypadku niepowodzenia zostaniesz z niepotrzebnymi zapasami.
  • Elastyczność – możesz obserwować rynek e-commerce i na bieżąco reagować na zmiany trendów. Nie musisz gromadzić zapasów towaru, więc jeśli jakieś produkty przestają się sprzedawać, łatwo zastąpisz je w swojej ofercie innymi.

Czy dropshipping to gotowa recepta na sukces? Uważaj na te pułapki!

Przekonały Cię zalety dropshippingu? To łatwy i niedrogi sposób na dołączenie do branży e-commerce. Pamiętaj jednak, że nie wszystkim na rynku udaje się osiągnąć sukces.

Co może być zagrożeniem dla sklepów internetowych działających w modelu dropshippingu? To przede wszystkim:

  • Duża konkurencja na rynku. Dropshipping pozwala osiągnąć szybki sukces, ale takie sytuacje – z niewielkimi wyjątkami – należą już do przeszłości. Niski próg wejścia i łatwość pozyskiwania towarów do sprzedaży sprawiają, że na taki model biznesowy decyduje się bardzo dużo sklepów internetowych. To powoduje, że w dropshippingu szczególnie liczy się zasada „wyróżnij się lub zgiń”.
  • Konieczność płacenia marży hurtowniom. Kwota, za którą sprzedasz produkt, nie stanie się automatycznie Twoim zyskiem. Sprzedawcy ze sklepów internetowych dzielą się nią z hurtowniami. Samo w sobie nie jest to zagrożeniem. Jeśli jednak marża będzie na zbyt wysokim poziomie, może się okazać, że Twoje przychody nie pokrywają kosztów działalności sklepu.
  • Utrudniona kontrola nad procesem realizacji zamówienia i wysyłki. To, w jakim czasie produkt zostanie wysłany do klienta, w dużym stopniu wpływa na poziom satysfakcji z zakupu. Za tę kwestię w modelu dropshippingu odpowiada hurtownia. Jeśli nie zadbasz o precyzyjne ustalenia – czas realizacji zamówień, procedurę obsługi zwrotów i bezpieczeństwo przesyłek – może czekać Cię z tego powodu sporo stresu.

Jak sprzedawać, by odnieść sukces?

Kluczem do sukcesu w przypadku dropshippingu jest skuteczny, dobrze przemyślany marketing sklepu internetowego. Jak wyróżnić się na tle wielu innych sprzedawców oferujących podobne produkty?

Jeśli chcesz, by sprzedaż w dropshippingu przynosiła zyski Twojej firmie, zadbaj o następujące kwestie:

  • Skuteczne docieranie do klientów za pomocą różnych kanałów – dawaj się wyszukać w sieci, ale także działaj aktywnie. Dostarczaj odbiorcom wartościowe treści na blogu, wrzucaj posty na Facebooka i Instagrama, wykorzystuj reklamy Google Ads.
  • Pozycjonowanie strony sklepu internetowego – umiejętnie nasycone frazami kluczowymi opisy produktów i kategorii to podstawa. Pamiętaj także o opisach zdjęć, meta danych i przyjaznej dla wyszukiwarek strukturze strony.
  • Wybór odpowiednich produktów – w dropshippingu dobrze sprzedają się żywność, kosmetyki, suplementy diety, artykuły higieniczne i medyczne oraz zabawki. Nie musisz jednak opierać się wyłącznie na tej liście. Najlepszy produkt dla Ciebie to taki, na którym się znasz – dzięki temu będziesz mógł lepiej doradzać swoim klientom i budować wizerunek eksperta.
  • Ustalenie marży na korzystnym dla siebie poziomie – większość hurtowni obsługujących sklepy internetowe nalicza marżę w wysokości 25–30%. Pamiętaj o tym podczas ustalania cen swoich produktów.
  • Wybór zaufanej hurtowni, która będzie sprawnie realizowała Twoje zamówienia.
Obsługa zamówień ze sklepu internetowego w modelu dropshippingu

Jak wygląda współpraca hurtowni i sklepu internetowego w praktyce?

Zanim rozpoczniesz sprzedaż w ramach dropshippingu, czeka Cię jeszcze kilka zadań do wykonania. Niektóre z nich możesz sobie ułatwić dzięki narzędziom do automatyzacji.

Przykładem jest kwestia dodawania produktów do sklepu internetowego. Nie musisz robić tego ręcznie – całe szczęście, bo liczba produktów w niektórych sklepach sięga kilku tysięcy. Hurtownie udostępniają swoje oferty w formie plików XML, CSV lub (rzadziej) za pośrednictwem interfejsu API. Znajdują się w nich kluczowe informacje: nazwy produktów, ceny hurtowe, stany magazynowe, a nawet zdjęcia i opisy.

Interfejs API to narzędzie, które wykorzystasz także podczas standardowej komunikacji z hurtowniami (co nie jest możliwe w przypadku plików CSV czy XML). Gdy do Twojego sklepu trafia zamówienie od klienta, nie musisz wysyłać maila do hurtowni z informacją o zakupie. Dzięki integracji hurtownia otrzyma automatyczne powiadomienie o zamówieniu i będzie mogła rozpocząć jego realizację.

Te elementy możesz wykorzystać w swoim sklepie, jednak w przypadku opisów lepiej jest zadbać o przygotowanie własnych (samodzielnie lub zlecając ich napisanie agencji contentowej). Takie treści lepiej wpłyną na pozycjonowanie strony – unikniesz problemu z tzw. duplicate contentem, czyli powtarzaniem się tych samych opisów na różnych stronach.

Pliki typu XML lub CSV są często udostępniane przez hurtownie pod konkretnym adresem URL. Nie ma zatem potrzeby bezpośredniego pobierania ich na dysk komputera ani importowania do panelu sklepu. Jeżeli plik został wcześniej zintegrowany ze sklepem internetowym poprzez podpięcie adresu URL, może się  aktualizować automatycznie.

Dzięki takiej integracji nie tylko możesz łatwo wgrać pliki produktowe, ale także mieć pod stałą kontrolą np. stany magazynowe. Pozwalają na to właśnie opisane powyżej zautomatyzowane aktualizacje oferty produktowej hurtowni. System może je przeprowadzać nawet co pół godziny, choć w przypadku plików XML czy CSV zazwyczaj dzieje się to raz lub 2 razy dziennie (zależy to od warunków współpracy z daną hurtownią). Dzięki temu nie musisz tracić czasu na żmudne wprowadzanie nowości do swojego sklepu. Unikniesz także pomyłek i trudnych sytuacji związanych ze sprzedażą produktów, których nie możesz wysłać klientom.

Interfejs API to narzędzie, które wykorzystasz także podczas standardowej komunikacji z hurtowniami (co nie jest możliwe w przypadku plików CSV czy XML). Gdy do Twojego sklepu trafia zamówienie od klienta, nie musisz wysyłać maila do hurtowni z informacją o zakupie. Dzięki integracji hurtownia otrzyma automatyczne powiadomienie o zamówieniu i będzie mogła rozpocząć jego realizację.

Sprawdź tutaj, z jakimi hurtowniami możesz zintegrować swój sklep w Selesto.

Jak wygląda obsługa reklamacji i zwrotów w dropshippingu?

Dzięki narzędziom do integracji sprzedaż w dropshippingu może być prosta. A jak w tym modelu wygląda obsługa reklamacji i zwrotów? Warto wiedzieć, że formalnie hurtownia nie ma obowiązku zajmować się zwrotami ani reklamacjami od Twoich klientów (wynika to z przepisów). Jest to jednak kwestia bezpośrednich ustaleń.

Niektóre hurtownie zgadzają się na przyjmowanie zwrotów. Popularnym rozwiązaniem jest wówczas zatrzymywanie uzyskanych w ramach zwrotu środków na poczet Twoich kolejnych zakupów.

Jeśli chodzi o reklamacje, to wszystko zależy od tego, czy działasz jako sprzedawca, czy tylko jako pośrednik. W tym pierwszym przypadku to Ty jesteś odpowiedzialny za rozpatrywanie reklamacji. Możesz jednak umówić się z hurtownią, że produkty będą odsyłane na jej adres.

Chcesz zacząć sprzedawać w dropshippingu? Zacznij od odpowiedniego narzędzia! W Selesto łatwo zintegrujesz swój sklep internetowy z wybraną hurtownią. Dzięki temu zaoszczędzisz czas i zadbasz o bezbłędną realizację zamówień. Sprawdź szczegóły na naszej stronie!

Wiadomość wysłana!

Odpowiemy na Twoją wiadomość w ciągu 24 godzin.

Formularz kontaktowy

Jeżeli chcesz stworzyć najpiękniejszy i najszybszy sklep internetowy na rynku, zrób to z moim zespołem. Nie czekaj. Napisz do mnie.