Aby mierzyć skuteczność podjętych działań marketingowych i efektywność zainwestowanego budżetu, niezbędne są rzetelne dane, które można poddać szczegółowej analizie. Dane te są dostępne dla każdego, nie każdy jednak wie, że można je zbierać. Z pomocą przychodzi nam rozwiązanie, jakim jest Google Analytics [GA]. Jeżeli chcesz się dowiedzieć więcej na temat tej aplikacji – jaką niesie wartość, ile kosztuje oraz co oznacza GA4, czytaj dalej.

Spis treści:

  1. Co to jest Google Analytics?
  2. Do czego służy Google Analytics?
  3. Jak skonfigurować Google Analytics 4?
  4. Najważniejsze parametry w Google Analytics
  5. Rola narzędzi statystycznych w sklepie internetowym
  6. Konwersja w sklepie online
  7. Czy warto korzystać z Google Analytics?
  8. Selesto – platforma e-commerce, na której zaczniesz sprzedawać w Internecie

Co to jest Google Analytics?

Google Analytics to w podstawowej wersji bezpłatne narzędzie internetowe oferowane przez firmę Google. Służy ono do zbierania i analizy danych statystycznych. Gromadzone przez GA informacje dotyczą nie tylko samych użytkowników, ale także ich zachowań. Na podstawie zebranych danych możliwe jest wyciąganie wniosków, dokonywanie niezbędnych korekt i obserwowanie zmian, a co za tym idzie – budowanie całych strategii marketingowych zorientowanych na osiągnięcie obranych celów. Narzędzie jest dostępne dla każdego, kto posiada konto Google. Warto zaznaczyć, że dane w Google Analytics nigdy nie są odzwierciedleniem rzeczywistości w skali 1:1, są jednak wystarczająco dokładne, by pomóc obrać właściwy kierunek przyszłych działań. Wskażą, które rozwiązania są skuteczne, a które nie, a także ułatwią zlokalizowanie ewentualnych problemów sklepu internetowego.

Do czego służy Google Analytics?

W Google Analytics możemy skorzystać z gotowych raportów lub stworzyć własne, zawierające tylko te dane, które są dla nas interesujące. Dzięki narzędziu administrator strony może samodzielnie dokonać analizy obejmującej m.in. dane takie jak liczba użytkowników, sesji, a także odsłon. Dowie się również, z jakich miejsc generowany jest największy ruch w witrynie. Czy są to sieci społecznościowe? A może użytkownicy wchodzą na stronę poprzez wpisanie adresu strony www? To tylko niektóre z informacji, które można wywnioskować z raportów Google Analytics.

Czego jeszcze możemy dowiedzieć się dzięki temu narzędziu? Przede wszystkim mamy możliwość poznania danych demograficznych (m.in. wieku i płci) na temat osób odwiedzających witrynę, a także ich lokalizacji oraz głównego języka, w jakim się komunikują. Na tej podstawie możemy szczegółowo określić naszą grupę odbiorców. Precyzyjne określenie profilu użytkowników, do których powinny trafiać publikowane treści (artykuły, zdjęcia, filmy), jest niezwykle istotne dla skutecznego budowania więzi z klientami i zdobycia ich zaufania. Kolejnymi przydatnymi danymi są te na temat urządzeń i rozdzielczości, na których klienci wyświetlali witrynę. Dlaczego tego typu informacje są istotne? Przede wszystkim ze względu na możliwość skonfigurowania sklepu online w taki sposób, aby był jak najbardziej przyjazny i intuicyjny dla konkretnej grupy odbiorców (np. klientów, którzy kupują wyłącznie przy użyciu smartfona).

Jak skonfigurować Google Analytics 4?

Google oficjalnie informuje, że od lipca 2023 będzie dostępna wyłącznie nowa odsłona usługi – Google Analytics 4. Aktualnie wciąż wielu użytkowników korzysta z poprzedniej wersji Google Analytics 3 [Universal Analytics]. W związku z tym, aby w dalszym ciągu korzystać z możliwości narzędzia, konieczne będzie przeniesienie się do GA4. Aby prawidłowo przeprowadzić migrację danych z UA do GA4, warto skorzystać z instrukcji. Pomocny może okazać się także asystent konfiguracji GA4.

Aby rozpocząć zbieranie i archiwizowanie danych o ruchu i zachowaniu użytkowników na stronie internetowej, należy umieścić na niej tag (jest to nic innego jak fragment kodu). Jak to zrobić? Warto skorzystać z darmowego narzędzia, jakim jest menedżer tagów. Po prawidłowym wgraniu tagu informacje o użytkownikach, którzy odwiedzili witrynę, zostaną przekierowane do Google Analytics. Na ich podstawie zaczną się tworzyć raporty i zestawienia danych. W tym artykule znajdziesz szczegółowy poradnik, jak samodzielnie wgrać tag.

Konfigurowanie usługi Google Analytics 4 przebiega tak samo bez względu na to, czy na stronie znajduje się kontener menedżera tagów, czy tag. Warto jednak zaznaczyć, że przed przystąpieniem do poniższych czynności należy upewnić się, że mamy rolę edytującego. Jeżeli tak, to możemy rozpocząć działania.

  1. Należy kliknąć przycisk “Administracja”.
  2. Należy sprawdzić, czy w kolumnie “Konto” zostało wybrane prawidłowe konto.
  3. Co dalej? Należy odnaleźć kolumnę o nazwie “Usługa”, a następnie “Asystenta konfiguracji Google Analytics 4”. Ta opcja znajduje się na samej górze (na pierwszym miejscu).
  4. Kolejnym etapem jest wybór opcji “Rozpocznij”, która znajduje się w sekcji o nazwie “Chcę utworzyć nową usługę Google Analytics 4”.
  5. Użytkownicy, którzy korzystają z tagu gtag.js mogą włączyć opcję “Włącz zbieranie danych, korzystając z istniejących tagów”.
  6. W przypadku korzystania z systemu CMS, który obecnie obsługuje tag gtag.js (m.in. Selesto), opcja “Włącz zbieranie danych, korzystając z istniejących tagów” również może być dostępna.
  7. A co w przypadku, gdy wybrany CMS obecnie nie obsługuje tagu gtag.js? Wówczas korektor nie będzie w stanie wykorzystać obecnych tagów. Sytuacja wygląda identycznie w momencie, gdy na witrynie stosowany jest tag analytics.js lub Menedżer tagów Google. W takim przypadku należy samodzielnie wykonać dodawanie tagów. Jak to zrobić? Wystarczy zapoznać się z instrukcją.

Najważniejsze parametry w Google Analytics

Jednym z kluczowych parametrów w Google Analytics jest współczynnik odrzuceń, czyli wyjść ze strony. Bez względu na to, czy prowadzimy sklep internetowy, bloga, czy serwis informacyjny, zależy nam na tym, by użytkownicy spędzili na naszej stronie internetowej jak najwięcej czasu. Narzędzie Google Analytics podaje współczynnik odrzuceń, czyli procentową wartość tego, ile sesji kończy się szybkim opuszczeniem witryny. Co ciekawe, wszystkie sesje ograniczające się tylko do jednej strony mają długość 0 sekund. Dlaczego są tak zapisane? Dlatego, że użytkownicy nie wykonali żadnych działań, które mogłyby zostać zarejestrowane przez Google Analytics. Kolejnym kluczowym parametrem jest czas spędzany na stronie internetowej. Dzięki niemu dowiemy się, czy jej budowa oraz wygląd są przyjazne dla użytkowników. Dodatkowo możemy ocenić, czy treści umieszczone w witrynie są przydatne, a co za tym idzie – wartościowe dla odbiorców.

Rola narzędzi statystycznych w sklepie internetowym

Darmowy dostęp i możliwość zbierania dokładnych danych sprawiają, że Google Analytics jest wykorzystywany przez większość sklepów internetowych. Ich administratorzy są szczególnie zainteresowani informacjami o sprzedaży. Czytelne raporty zawierają m.in. liczbę transakcji, a także kwoty, na jakie zostały przeprowadzone. Ponadto Google Analytics daje dostęp do informacji o liczbie zakupionych produktów, liczbie wyświetleń poszczególnych podstron produktowych czy informacje o etapach zakupowych oraz porzuconych koszykach. Dlaczego te dane są tak ważne? Przede wszystkim dlatego, że pozwalają szczegółowo przeanalizować całą ścieżkę zakupową i – co najważniejsze – wyciągnąć wnioski z niezrealizowanych (niedokończonych) transakcji.

Konwersja w sklepie online

Pisząc o kluczowych danych, nie sposób nie wspomnieć o konwersji. Narzędzie Google Analytics umożliwia precyzyjne mierzenie założonych celów, które w sprzedaży internetowej są jednym z najważniejszych parametrów. Na podstawie raportów można dokładnie sprawdzić, które ze stosowanych działań marketingowych są najskuteczniejsze. Być może niektóre rozwiązania warto udoskonalić, a inne całkowicie wyeliminować. Google Analytics jest narzędziem umożliwiającym stworzenie szczegółowego i przede wszystkim długoterminowego planu marketingowego. Dzięki czytelnym raportom strategia będzie oparta na działaniach, których skuteczność została zmierzona i potwierdzona.

Czy warto korzystać z Google Analytics?

Zdecydowanie tak. Bez względu na to, czy jesteśmy właścicielami sklepu internetowego, niszowego bloga, czy witryny informacyjnej. Dane dotyczące użytkowników pozwolą na precyzyjne dopasowanie treści do grupy odbiorców. Ponadto Google Analytics umożliwia weryfikację skuteczności działań marketingowych. Na dodatek w podstawowej wersji narzędzie jest darmowe.

Migracja danych do Google Analytics 4

Jaki jest kolejny krok? Należy kliknąć “Wybierz usługę”, wówczas automatycznie zostanie utworzona nowa usługa Google Analytics 4. Następnie z Universal Analytics zostaną przeniesione dane dotyczące nazwy usługi, a także adresu URL, strefy czasowej oraz ustawień waluty. Następnym krokiem jest włączenie pomiaru zaawansowanego, którego głównym zadaniem jest stworzenie połączenia pomiędzy Universal Analytics i GA4. W praktyce oznacza to szybkie i bezproblemowe przekopiowanie konfiguracji przy wykorzystaniu Asystenta konfiguracji GA4. Jeżeli wszystkie powyższe kroki zostaną wykonane prawidłowo, pojawi się komunikat „Udało Ci się połączyć usługi”.
Następnie bardzo istotna jest sama migracja danych, w tym zmapowanie niestandardowych zdarzeń, celów, konwersji, a także – jeśli ma to zastosowanie –  listy odbiorców oraz pomiarów e-commerce z Universal Analytics do Google Analytics 4. Każda z tych czynności została szczegółowo opisana w poradniku Google. Niektóre z nich będą znacznie ułatwione dzięki narzędziom stworzonym do przenoszenia poszczególnych grup danych.

Selesto – platforma e-commerce, na której zaczniesz sprzedawać w Internecie

Myślisz o założeniu sklepu internetowego lub szukasz wygodnego rozwiązania dla prowadzonego biznesu? Dzięki platformom e-commerce takim jak Selesto zakładanie i zarządzanie sklepem internetowym jeszcze nigdy nie było tak proste. Nasza platforma umożliwia nie tylko utworzenie nowego, ale również przeniesienie sklepu internetowego z innego środowiska e-commerce.

Co możemy zagwarantować?

  • stabilne oprogramowanie wykorzystujące nowoczesne technologie,
  • wbudowane narzędzia do wdrażania działań SEO, SEM i innych,
  • brak umowy, brak zobowiązań – płacisz co miesiąc,
  • możliwość korzystania z różnych kanałów sprzedaży,
  • stałą pomoc techniczną, wsparcie prawne i marketingowe.

Przetestuj nasze oprogramowanie za darmo przez 14 dni i sprawdź, czy to rozwiązanie sprosta Twoim oczekiwaniom.

Jeśli szukasz praktycznych informacji na temat rozpoczęcia sprzedaży w Internecie, znajdziesz je w tym artykule.