E-commerce to dziś pomysł na jeden z relatywnie najbezpieczniejszych i najbardziej dochodowych biznesów. Własny sklep internetowy może być także doskonałą opcją na działalność w małym mieście, gdzie możliwości biznesowe są, siłą rzeczy, nieco bardziej ograniczone.

Spis treści:

  1. Czym jest branża e-commerce?
  2. Zalety sklepów internetowych
  3. Dobry czas dla e-commerce i przyszłość wielu firm
  4. Co sprzedają sklepy internetowe?
  5. Własny sklep internetowy? O tym trzeba pamiętać

Czym jest branża e-commerce?

E-commerce to handel elektroniczny, transakcje zawierane za pomocą Internetu. Tradycyjne zakupy wykonujemy w sklepach stacjonarnych. Pojawiamy się w danym miejscu, oglądamy obecny tam asortyment, płacimy i wychodzimy z nabytym towarem. Natomiast e-commerce umożliwia nam zrobienie zakupów np. z własnej kanapy.

“Siedzibą” sklepu internetowego jest np. jego strona w sieci czy aplikacja, dzięki której zapoznajemy się z ofertą dostępnych towarów lub usług, wybieramy je i dokonujemy płatności online, a nasz asortyment otrzymujemy dostawą prosto do domu, paczkomatu lub innego punktu odbioru.

Zalety sklepów internetowych

Firmy z branży e-commerce nie muszą nawet posiadać stacjonarnych sklepów, a jedynie coś w rodzaju magazynu czy biura, w którym towar jest przechowywany, pakowany i wysyłany do odbiorców. Klientów sklepów internetowych nie ogranicza lokalizacja.

Zakupy w sklepach stacjonarnych robią najczęściej jedynie mieszkańcy miejscowości, w której sklep ma swoją siedzibę, natomiast klientami sklepów z branży e-commerce mogą być osoby z każdej części kraju, a nawet zza granicy.

Stwarza to ogromne możliwości dotarcia do znacznie szerszej bazy potencjalnych klientów, a co za tym idzie, daje również szansę na znaczące zwiększenie zysków. Dzięki temu sklep e-commerce jest również doskonałym pomysłem na rentowny biznes w małej miejscowości, w której mieszka relatywnie mało osób, przez co specjalistyczny sklep stacjonarny nie znalazłyby wystarczającej liczby stałych klientów.

Kobieta na wózku inwalidzkim prowadząca działalność przez internet poprzez sprzedawanie swoich produktów w sklepie internetowym

Dobry czas dla e-commerce i przyszłość wielu firm

Branża e-commerce przeżywała intensywny rozwój jeszcze przed pojawieniem się pandemii korona wirusa, ale czas, kiedy zakupy stacjonarne zostały ograniczone do minimum, spowodował coraz większy rozrost handlu elektronicznego.

Zwyczaje zakupowe Polaków nieustannie zwracają się ku branży e-commerce, bo coraz więcej osób zdobywa kompetencje cyfrowe i docenia wygodę takiej formy dokonywania transakcji. Dlatego dziś mnóstwo firm prowadzących sprzedaż stacjonarną jest wręcz zmuszona do pojawiania się w Internecie i wykorzystywania także tego medium, aby dotrzeć do potencjalnych klientów.

Co sprzedają sklepy internetowe?

Jednym z pomysłów na sklep internetowy w małym mieście jest rozsławienie regionalnych produktów lub rzeczy z lokalnymi motywami. Regionalizm wraca do łask, panuje moda na folklor i asortyment typu koszulki, kubki czy poduszki z naszywkami, zawierającymi np. słowa w lokalnej gwarze, są bardzo chętnie kupowane w całym kraju.

Obecnie to właśnie odzież i podobne akcesoria mają największy udział w strukturze e-commerce, ale sprzedawać można wszystko, o ile znajdzie się właściwą grupę docelową. Popularne są również księgarnie internetowe, dekoracje i ozdoby, najlepiej będące rękodziełem, kosmetyki, perfumy oraz zdrowa i unikatowa żywność.

Produkty można wytwarzać samemu lub nabywać po okazyjnych cenach bezpośrednio od producentów. W e-commerce sprzedaje się również usługi. Nie ma lepszego sposobu na dotarcie do szerokiej bazy potencjalnych klientów danego specjalisty niż wykorzystanie Internetu.

Przykładowo, psychoterapeuta mieszkający w małej miejscowości może założyć własny “sklep” online i “sprzedawać” swoje usługi za pomocą komunikatorów video. Nie musi dzięki temu wynajmować i aranżować gabinetu, a jego klientami zostają nie tylko osoby z tego samego miasteczka.

Kobieta korzystająca z zakupionych usług online

Własny sklep internetowy? O tym trzeba pamiętać

Sklep internetowy, w porównaniu ze stacjonarnym biznesem, pozwala ograniczyć mnóstwo kosztów. Są jednak rzeczy, o które trzeba zadbać obligatoryjnie, inaczej żaden biznes e-commerce się nie uda. Jest to m.in. solidne zaplecze informatyczne oraz marketingowe naszej działalności. Sklep internetowy musi mieć własną domenę i odpowiednio działać.

Wpadki takie jak np. nieładujące się zdjęcia produktów szybko zniechęcą do nas wielu potencjalnych nabywców, dlatego trzeba zadbać o to, aby się nie pojawiały. Klientom należy zagwarantować również bezpieczeństwo ich płatności internetowych.

Być może będziemy potrzebować także pracownika. Kogoś, kto zapakuje towary i wyśle je do odbiorców oraz odpowie na każdą ewentualną reklamację. Niezwykle ważne są także odpowiednie działania marketingowe.

Co nam po sklepie, który pojawi się w sieci, ale nikt nie będzie o nim wiedział? Na szczęście dla osób chcących stawiać kroki w branży e-commerce istnieją strony takie, jak Selesto, które kompleksowo pomagają otworzyć swój własny sklep internetowy.

Partnerem w przygotowaniu tekstu był serwis GoWork.pl — portal z ofertami pracy w e-commerce.

Wiadomość wysłana!

Odpowiemy na Twoją wiadomość w ciągu 24 godzin.

Formularz kontaktowy

Jeżeli chcesz stworzyć najpiękniejszy i najszybszy sklep internetowy na rynku, zrób to z moim zespołem. Nie czekaj. Napisz do mnie.