/ Niezbędnik

Jak założyć sklep internetowy z ubraniami?

W tym artykule dowiesz się jakie są plusy i minusy posiadania sklepu internetowego i co należy zrobić, aby założyć własny butik z odzieżą. Sprawdzisz również jakie może on generować zyski, jakich formalności musisz dopilnować, a także jaką platformę wybrać. Poruszę także kwestię jak rozpromować swój biznes i jak samodzielnie pozycjonować sklep internetowy.

Zanim podejmiesz się założenia własnego sklepu internetowego, pierwszym krokiem powinno być poznanie plusów i minusów takiego sposobu zarabiania. W Internecie znajdziesz masę artykułów wychwalających prowadzenie własnego biznesu w sieci. Problem w tym, że mało kto mówi o minusach takiego rozwiązania. Postawmy więc sprawę jasno: prowadzenie sklepu internetowego ma swoje wady i zalety.

Przyjrzyjmy się im bliżej.

Plusy prowadzenia sklepu internetowego

Niekwestionowaną zaletą jest to, że samodzielnie decydujesz o wyglądzie, sposobie sprzedaży i rozwoju swojego sklepu. Sam wybierasz asortyment i dostawców. Jesteś swoim szefem, co wiąże się także z tym, że masz dogodne godziny pracy i możesz wykonywać większość czynności z domu. Sklep internetowy ma dużo większy zasięg niż stacjonarny. Może to być działalność ogólnopolska, europejska, a nawet światowa.

Aby założyć sklep internetowy potrzebujesz dużo mniejszego nakładu finansowego niż w przypadku butiku stacjonarnego. Sklep internetowy jest też idealnym dopełnieniem sklepu stacjonarnego, który może zwiększyć przychody firmy nawet o 20% (źródło). Biznes online generuje niższe koszty miesięczne utrzymania, a także koszty promocji.

W butiku odzieżowym nie musisz martwić się o sezonowość, ruch jest zawsze, a asortyment dobierasz zgodnie z porą roku. Prowadzenie sklepu online może być pracą dodatkową, na pełny etat, a także realizacją swojej pasji. Idealnie nada się dla świeżo upieczonych mam, czy osób, które chcą pracować zdalnie.

Sklep internetowy daje Ci możliwość remarketingu. Jesteś w stanie dotrzeć do osób, które go odwiedziły i zachęcić, aby wróciły do Ciebie na zakupy. Jednym z największych plusów butiku online jest jego dostępność 24h/7 dni w tygodniu. Klienci mogą dokonać zakupu kiedy tylko chcą.

Wszystko ładnie, pięknie, a co z tymi minusami?

Minusy prowadzenia sklepu internetowego

Zakładając sklep internetowy musisz mieć pojęcie o swojej branży, formalnościach jakich należy dokonać, a także jakimi ogólnie prawami rządzi się ten rynek. Butików z odzieżą znajdziesz w sieci mnóstwo i podczas gdy asortyment jest w nich podobny, dlaczego klient miałby wybrać właśnie Twoją stronę? Jak chcesz się odróżnić i dotrzeć do swoich odbiorców? Musisz wiedzieć takie rzeczy zanim zabierzesz się za kwestie techniczne.

Jeśli zdążyłeś wyobrazić już sobie, że pracujesz wtedy kiedy chcesz, robisz sobie przerwy i masz swobodę w doborze czasu pracy to zatrzymaj się na chwilę. Pamiętaj że musisz odbierać telefony w podanych na stronie godzinach. To prawda, że Ty je ustalasz, ale aby przyciągnąć klienta warto ustawić jak najszersze ramy czasowe. Kolejną kwestią jest składanie zamówień w hurtowni. Tutaj również obowiązują Cię sztywne godziny (najczęściej 10-18). Owszem panel składania zamówień działa przez całą dobę, jednak często zdarza się, że musisz pewne rzeczy omówić czy wyjaśnić. Ostatnią kwestią jest przekazywanie paczek kurierom. Tutaj wiadomo, można się umawiać, jednak nigdy nie będą to dokładne godziny. Będą zdarzać się takie dni, że nie wyjdziesz z domu czekając na kogoś kto odbierze przesyłki.

Poruszę jeszcze temat magazynowania. W przypadku ubrań, w zależności od ilości, zajmują one trochę miejsca. Nie możesz trzymać ich w swojej szafie bo taki bałagan utrudni Ci pracę. Musisz mieć więc wystarczającą ilość miejsca na przetrzymywanie towaru, a także materiałów do ich pakowania. Do tego dochodzą dokumenty, sprzęt i materiały biurowe.

Kolejną rzeczą o której musisz pamiętać, jest wielozadaniowość. Jeżeli chcesz prowadzić sklep w pojedynkę, będziesz musiał zajmować się wszystkim od obsługi platformy sklepowej, po marketing i pozycjonowanie. Tylko wtedy Twój sklep się rozwinie. Możesz cześć obowiązków zlecić komuś, jednak wiąże się to z dodatkowym kosztem i formalnościami.

Musisz także pamiętać, że nie od razu Twój biznes zacznie na siebie zarabiać. Budowanie świadomości marki w Internecie to dłuższy proces. Jego długość pośrednio zależeć będzie od ilości włożonej przez Ciebie pracy, jednak są procesy jak np. pozycjonowanie, których nie będziesz w stanie przyspieszyć.

Ostatnią rzeczą o której warto wspomnieć, jest praca z ludźmi. Pomimo że nie masz bezpośredniego kontaktu ze swoimi klientami, niektórzy potrafią zajść za skórę. Nie wszyscy będą uczciwi i nie wszystkie zamówienia będą łatwe do obsłużenia. Warto mieć tę świadomość.

Może wydawać Ci się teraz, że prowadzenie sklepu internetowego ma więcej minusów niż plusów. Wszystko zależy jednak od tego czy jesteś odpowiednio przygotowany i czy Twoja decyzja jest przemyślana. Jeśli tak, sprawi Ci to ogrom satysfakcji i przyniesie zyski.

Sprawdź listę pytań, które musisz sobie zadać, zanim zdecydujesz się na dalsze kroki.

Co musisz wiedzieć zanim otworzysz sklep internetowy

Więcej pytań znajdziesz na stronie link.


Podstawą w każdym sklepie internetowym jest asortyment. Zajmijmy się więc tą kwestią.

Skąd wziąć towar do sklepu internetowego?

Jest wiele możliwości zdobycia asortymentu do swojego sklepu. Pierwszą z nich jest wyrób własny. Jeżeli zajmujesz się rękodziełem, lub wytwarzasz pewne dobra możesz je sprzedać. Wtedy nie musisz martwić się o dostępność towaru, gdyż sam jesteś producentem. Jedynym problemem jaki może się tu pojawić są Twoje możliwości produkcji. Twoją przewagą jest jednak unikalność wytwarzanych produktów.

Jeżeli nie zajmujesz się wyrobem przedmiotów, musisz skorzystać z dostępnych rozwiązań. Oto najczęściej spotykane kanały dystrybucji:

Kanały dystrybucji w sklepie internetowym

Im krótszy jest łańcuch pomiędzy Tobą, a producentem tym większe będą marże, krótsza trasa realizacji zobowiązań i mniejsza ilość możliwych do popełnienia błędów. Nie zawsze jednak się da, lub opłaca brać towar bezpośrednio od producenta. Często bywa tak, że wymaga on dużych zakupów i natychmiastowej zapłaty, co w przypadku małych sklepów nie wchodzi w grę.

W takim wypadku warto udać się do dystrybutora. Ale jak go znaleźć? Najłatwiej jest wejść na stronę producenta i tam sprawdzić zakładkę “Gdzie kupić”. Będą tam wypisani dystrybutorzy dostępni w naszym kraju. Możesz do nich napisać i wybierać takiego, który zaoferuje Ci najlepsze warunki. Jeżeli producent nie ma podanej informacji na stronie, prawdopodobnie możesz współpracować z nim bezpośrednio. Przy wyborze dystrybutora warto wybrać głównego i zapasowego, u którego będziemy mogli zaopatrzyć sklep w przypadku braków towaru na rynku.

Kolejną opcją jest pozyskanie towaru z hurtowni. W tym przypadku im więcej towaru zamawiasz w jednej hurtowni tym lepsze warunki zakupu dostajesz. Nie musisz jednak zaopatrywać się w jednym miejscu, nawet lepiej jest współpracować z kilkoma na raz. Hurtowni możesz szukać w internecie, jednak pamiętaj, że niektóre z nich nie mają nawet strony internetowej. Po prostu jej nie potrzebują. Dlatego warto szukać ich także w terenie. Koniecznie przejrzyj fora internetowe, na których koledzy z branży często dzielą się swoją opinią na temat dostawców.

Skutecznym sposobem na zdobycie kontaktów handlowych są także targi producentów odzieży.

Jakie są jeszcze modele sprzedaży którym warto się przyjrzeć?

Popularnym ostatnio sposobem sprzedaży stał się dropshipping. Jest to bardzo wygodne rozwiązanie dla osób, które nie mają miejsca na magazynowanie towaru, lub nie chcą zajmować się jego pakowaniem i wysyłką. Te rzeczy bowiem leżą w kwestii kontrahenta u którego zaopatruje się sklep. Kolejnym plusem jest brak konieczności wykupu dużej ilości towaru, w tym modelu bowiem płacimy za to co kupi klient. Wiąże się to jednak z sytuacjami, gdy na stanie braknie danego towaru. Można ograniczyć ryzyko takich sytuacji poprzez ścisłą współpracę z dystrybutorem. Jak wygląda przebieg realizacji zamówienia?  Klient kupuje produkt w Twoim sklepie, a dostarczeniem zamówienia zajmuje się hurtownia. Twój zysk to prowizja jaką płaci Ci kontrahent za to, że sprzedał produkt przez Twój sklep.

Właściciele sklepów internetowych ostrożnie podchodzą do tematu dropshippingu. Wynika to często z braku odpowiedniej integracji z daną hurtownią, oraz ograniczonym zaufaniem do dostawcy w sprawie odpowiedniej realizacji zamówienia. Decydując się na ten model sprzedaży warto zadbać o odpowiednią umowę jasno określającą obowiązki obu stron.

Co to jest dropshipping
Dropshipping z chińskimi dostawcami

Kuszącą propozycją dla właścicieli sklepów internetowych jest dropshipping z chińskimi dostawcami. Tanie produkty, duże marże, wysokie zarobki, zero odpowiedzialności. Jednak jak na tak korzystne warunki przystało, nie może zabraknąć ALE. Będąc pośrednikiem musisz jasno określić na stronie swojego sklepu rolę jaką odgrywasz w transakcji. Jednym z takich punktów jest poinformowanie kupującego, że zawiera z Tobą umowę o świadczeniu usługi pośrednictwa, a umowa sprzedaży zostanie zawarta z innym podmiotem. Powinieneś móc podać dane sprzedawcy, co może być trudne np. w przypadku platformy AliExpress. Musisz także poinformować klientów, że to oni prawnie będą importerami produktu, a więc na nich ciąży obowiązek zapłaty cła i podatku VAT, gdyby trafiła się kontrola celna. Nie jest więc to tak kolorowe jak się na początku wydaje. Jeżeli nie będziesz działał w zgodzie z prawem grożą Ci zarzuty wprowadzenia w błąd konsumentów. Jeśli mimo to zdecydujesz się na ten model sprzedaży dokładnie zbadaj temat, aby ograniczyć ryzyko negatywnych konsekwencji do minimum.

Więcej na temat dropshippingu znajdziesz w genialnym artykule link.

Podobnym modelem sprzedaży jest fulfillment. Różnica jest taka, że cały proces magazynowo-logistyczny przekazywany jest firmie zewnętrznej, ale to sklep jest właścicielem towaru. W tym wypadku więc sam dbasz o zakup towaru, a jedynie dalszy proces jego dostarczenia do klienta należy do podwykonawcy (magazynowanie towaru, obsługa zamówień, a często także dostarczanie dokumentów sprzedażowych do klienta). Po Twojej stronie jest więc tylko  utrzymanie stanów magazynowych, promocja i przyciągnięcie klienta. Na polskim rynku funkcjonuje wiele dużych firm, z których usług można skorzystać, kiedy interesuje nas opcja fulfillmentu. Do wyboru mamy przykładowo UPS, Pocztę Polską, Kioski Ruchu, InPost, GLS, DHL, DPD. Warto jednak rozejrzeć się także po rynku lokalnym. Często można znaleźć blisko siebie mniejsze firmy, u których da się wynegocjować wysoce konkurencyjną stawkę.

 Fulfillment - plusy i minusy

Jak widzisz istnieje wiele możliwości zdobycia towaru do sklepu i jego późniejszej dystrybucji. Zanim jednak zdecydujesz się na którąś z powyższych opcji musisz poznać swoją grupę docelową.

Grupa docelowa w sklepie internetowym z ubraniami

Grupa docelowa to nic innego jak Twój rzeczywisty odbiorca. Nie możesz mylić go ze swoim wymarzonym klientem. Może Ci się bowiem wydawać, że Twoje eleganckie sukienki będą kupować niezależne bizneswoman, aby chodzić w nich do biura, podczas gdy w rzeczywistości będą je nosić jedynie od święta, bo w tygodniu wybiorą wygodny garnitur. Ten błąd może odbić się na Twoich szacowanych wynikach sprzedaży. Dlatego tak ważne jest obiektywne spojrzenie na rynek i zapoznanie się z danymi analitycznymi na ten temat. Zbudowanie profilu swojego przykładowego klienta pomoże Ci także w późniejszej promocji swojej marki.

Od czego zacząć?

Rozejrzyj się dookoła. Zobacz kto co nosi i w jakich okolicznościach. Zbierz informacje u źródła - popytaj znajomych, sprawdź fora internetowe i grupy facebookowe. Pozwoli Ci to zorientować się w jakim przedziale wiekowym są Twoi odbiorcy, jaki sposób zakupów preferują, czy jaki rodzaj płatności wybierają najczęściej. Ważne jest także w jakich miejscach jest Twój punkt styku z nimi, to znaczy gdzie możesz umieścić swoją reklamę, aby do nich trafić. Zastanów się czy te osoby mają coś wspólnego, być może jest to sposób życia (np. praca zdalna, a może są to matki). Znajdź jak najwięcej cech, które wyróżniają Twoją grupę. Poszukaj w Internecie badań. Pamiętaj jednak, żeby sprawdzać dane dotyczące Twojego rynku, jeżeli jest więc to Polska, nie sugeruj się danymi z USA.

Spisz wszystko w jednym miejscu i w oparciu o te dane uzupełnij asortyment swojego sklepu. Zadbaj o odpowiednia reklamę i cały czas OPTYMALIZUJ. Nie wystarczy, że na początku wprowadzisz pewne założenia, trzeba jeszcze sprawdzać, czy są one odpowiednie i modyfikować je, gdy nie zdają egzaminu.

Sprawdź zapotrzebowanie na rynku. Twoje wstępne pomysły na produkt niekoniecznie  pokryją się z potrzebami konsumentów. Być może podczas szukania odbiorców odkryjesz niszę, którą będziesz mógł zagospodarować. Może zauważysz, że mało jest sklepów z odzieżą dla wysokich kobiet, lub o większych rozmiarach. W tym przypadku tak samo musisz koniecznie zorientować się jak wygląda grupa docelowa. Może istnieje nisza, gdyż jest to mniej opłacalne, niż np. sprzedaż ubrań dla szerszego grona odbiorców.

Jak widzisz budowanie swojego biznesu warto opierać na danych, niekoniecznie na własnej intuicji.

Pamiętaj, że w branży odzieżowej zapotrzebowanie będzie się zmieniać wraz z porą roku. Zaplanuj uzupełnianie asortymentu zgodnie ze zmieniającym się sezonem.

Podczas szukania swojego miejsca w sieci nie możesz przegapić kroku jakim jest sprawdzenie konkurencji. Wybadaj dokładnie z kim przyjdzie Ci walczyć o klienta. Zobacz jak prezentuje towar, co go wyróżnia, jaką ma politykę cenową. Możesz zobaczyć jak prezentuje się jego grupa odbiorców, co pomoże Ci zbudować swoją grupę docelową. Sprawdź w jaki sposób obsługuje zamówienia, jakie błędy popełnia i jak je rozwiązuje. Przyjrzyj się jaką ma strategię marketingową i jak reagują na nią jego klienci. Sprawdź dosłownie wszystko co możesz, zadzwoń nawet na infolinię i przekonaj się jak obsługiwany jest klient. Zrób to ze wszystkimi, których uważasz za swoją konkurencję i na tym bazując zbuduj swoją strategię zarządzania sklepem.

Sprawdź jak zaczynały nasze klientki prowadzące butiki z odzieżą i sukienkami. Przeczytaj wywiad z Lamarstore i Kulunove.

Wybór platformy w sklepie internetowym

Decyzja, które oprogramowanie do prowadzenia swojego sklepu wybrać nie należy do najprostszych, dlatego tak ważne jest, aby była przemyślana. Na rynku dostępnych jest całe mnóstwo rozwiązań: sklepy dedykowane, oparte na licencji, w modelu Open Source i platformy SaaS. Od Twojego wyboru zależeć będzie łatwość dokonywania zakupów przez klientów, szybkość obsługi zamówienia, ilość błędów, dogodność Twojej pracy i wiele wiele innych.

Wyżej wymienione oprogramowania można podzielić na dwie grupy: takie, które wymagają instalacji na własnym serwerze i takie których to nie dotyczy, gdyż działają w obrębie internetowej platformy sklepowej.

W tym artykule opiszę rozwiązanie jakim jest platforma SaaS, z racji jej łatwości obsługi. Platforma sklepowa stanowi gotowe rozwiązanie, które nie wymaga instalowania dodatków. Ponadto nie trzeba martwić się zakupem serwera, instalacją systemu, aktualizacjami, wtyczkami, rozszerzeniami i bezpieczeństwem danych. Trzeba jedynie opłacać abonament w zamian za dostęp do funkcji. Dla osób, które nie znają się na programowaniu, które nie mają czasu i pieniędzy na tworzenie własnego sklepu od zera oraz dla tych, którzy nie znają do końca swoich potrzeb platforma SaaS będzie najlepszym rozwiązaniem.

Pomimo że zawęziliśmy poszukiwanie to i tak dalej pozostaje wiele opcji wyboru. Platform sklepowych dostępnych na rynku jest sporo. Każdy ma inne oczekiwania dlatego polecam sprawdzić wszystkie dostępne oprogramowania.

Jak się do tego zabrać?

Pewnie chodzi Ci po głowie pomysł przetestowania wszystkich platform. Nie polecam Ci tego robić. Dlaczego? Zajmie Ci to mnóstwo czasu, a niekoniecznie przybliży do celu. Pierwszym krokiem jaki powinieneś zrobić, to zastanowić się i spisać jakie funkcje są Ci najbardziej potrzebne i na czym najbardziej Ci zależy. Następnie przejrzyj oferty firm i wybierz te, które mają to czego szukasz. To właśnie je powinieneś przetestować.

Przy okazji sprawdź również naszą ofertę ;)

No dobrze, a co jeżeli dopiero zaczynasz i nie do końca wiesz co jest istotne w sklepie internetowym?

Spokojnie, pomogę Ci i z tym.

Lista rzeczy, na które warto zwrócić uwagę wybierając platformę sklepową:
1. Szybkość ładowania się sklepu - jest to kluczowy czynnik, który często decyduje o utracie klienta. Nikt z nas nie lubi długo czekać aż strona się załaduje. Nie możesz więc pozwolić sobie na powolne ładowanie się produktu.
2. Przystosowanie do urządzeń mobilnych - coraz więcej osób dokonuje zakupów za pomocą smartfona lub tableta. Szablon sklepu w formacie RWD to must have.
3. Wsparcie techniczne - bardzo istotna sprawa w momencie pojawienia się jakiegoś problemu lub błędu.
4. Darmowe szkolenie - na początku przyda Ci się pomoc, kogoś kto pokaże Ci jak wszystko działa i pomoże w konfiguracji.
5. Optymalizacja pod kątem SEO - platforma powinna mieć wbudowane funkcje wspomagające pozycjonowanie się Twojego sklepu.
6. Bezpieczeństwo danych - sprawdź jak o bezpieczeństwo danych dba dana firma. Zobacz także czy masz w pakiecie certyfikat SSL.
7. Możliwości rozwoju - Twój sklep wraz z rozwojem będzie potrzebował nowych funkcji, sprawdź więc jakie dostawca ma do zaoferowania. Szczególnie zobacz czy posiada sprzedaż w wielu krajach, możliwości wprowadzenia innych walut i języków.
8. Multichannel - sprzedaż przez wiele kanałów. Zobacz z czym zintegrowana jest platforma i jak rozwiązane jest połączenie stanów magazynowych.
9. Możliwość wprowadzenia własnych integracji - jeżeli jest lub będzie Ci potrzebne nietypowe rozwiązanie dobrze wiedzieć, że możesz wprowadzić je do swojego sklepu.
10. Stopień modyfikacji dostępnych szablonów - w modelu SaaS dostajesz gotowy szablon sklepu, sprawdź jakie możliwości modyfikacji szablonu daje Ci platforma.
11. Jakie systemy płatności posiada sklep - klienci lubią duży wybór, sprawdź czy w ofercie znajdują się dogodne formy płatności.
12. Narzędzia marketingowe - bardzo istotna funkcja, aby dotrzeć do swoich obecnych i przyszłych klientów. Sprawdź czy masz dostęp do porzuconych koszyków, zapis do newslettera i możliwość wysyłania maili.
13. Przypisywanie pracownikom wybranych funkcji - nie zawsze będziesz chciał dać swoim pracownikom dostęp do całego panelu administracyjnego. Dobrze więc jeżeli będziesz mógł limitować pewne funkcje.
14. Cena i ukryte koszty - dobrze zapoznaj się z ofertą i polityką cenową firmy, żeby uniknąć dodatkowych kosztów.
15. Dodawanie wariantów i stanów magazynowych - jako osoba prowadząca sklep z odzieżą będziesz chciał dodawać wiele wariantów do jednego przedmiotu, jak np. kolor i rozmiar, dobrze więc jeżeli platforma umożliwi Ci wpisanie stanu magazynowego dla każdej kombinacji.

Zwracając uwagę na powyższe punkty i swoje własne wymagania powinno udać Ci się znaleźć odpowiednią platformę sklepową.

A teraz to co odstrasza najwięcej osób…

Formalności w sklepie internetowym

Pokażę Ci, że nie ma się czego bać. W prostej infografice zawarliśmy 5 kluczowych kroków dotyczących założenia własnej działalności.

Jak założyć własną działalność

Aby sprzedawać w Internecie należy prowadzić działalność gospodarczą.

W przypadku jednoosobowej działalności gospodarczej należy zarejestrować ją w CEIDG. Aby zarejestrować firmę w Urzędzie Miasta/Gminy musisz wypełnić wniosek. Jest on dostępny na stronie: link. Możesz zrobić to również przez Internet, ale musisz posiadać elektroniczny podpis. Rejestracja wniosku jest bezpłatna. We wniosku należy podać kod PKD przypisany Twojej działalności gospodarczej. W przypadku sprzedaży detalicznej prowadzonej przez Internet jest to 47.91.Z. Przed złożeniem wniosku musisz również wybrać dogodną dla siebie formę opodatkowania.

Jakie są opcje opodatkowania sklepu internetowego:

Możesz rozliczać się na zasadach ogólnych, gdzie stawka podatku wynosi 18% jeśli dochody firmy w skali roku nie przekraczają 85 528 zł. Ewidencja prowadzona jest tu w formie Księgi Przychodów i Rozchodów.

Drugą opcją jest podatek liniowy, gdzie stawka podatku wynosi 19% niezależnie od dochodu. Należy jednak pamiętać, że wybór tej opcji wyklucza możliwość skorzystania z ulg podatkowych – jak np. z ulgi na dziecko – oraz wspólnego rozliczania się z małżonkiem. Jeżeli zdecydujesz się na podatek liniowy będziesz musiał prowadzić KPiR, na podstawie której obliczane są  zaliczki na podatek dochodowy. Zaliczki te wpłaca się do 20 dnia miesiąca następującego po rozliczanym okresie, a na koniec roku podatkowego należy złożyć zeznanie na formularzu PIT-36L.

Trzecią możliwością jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. W przypadku działalności usługowej w zakresie handlu jest to 3%. Podatek płacony jest tu od przychodu bez pomniejszenia go o koszty uzyskania. Może to oznaczać konieczność zapłaty podatku nawet wtedy, gdy Twoja działalność przynosi straty.

Wybrana forma opodatkowania nie obowiązuje przedsiębiorcy przez cały czas. Raz do roku, do 20 stycznia, można ją zmienić.

Sklep internetowy z VAT czy bez VAT
Rejestracja VAT to konieczność doliczania do wartości transakcji kwoty VAT obliczonej według stawki ustalonej w przepisach, innej w zależności od rodzaju transakcji. VAT zawarty w cenie płaci nabywca – przekazuje go sprzedawcy, który musi odprowadzić podatek do urzędu skarbowego. Dla początkujących sklepów internetowych decyzja o wprowadzeniu VATu jest obligatoryjna. Niekiedy opłaca się zarejestrować jako podatnik VAT, często jednak lepiej skorzystać ze zwolnienia.

Więcej na ten temat, możesz przeczytać w artykule link.

Po złożeniu wniosku w CEIDG otrzymasz numer REGON i NIP (jeśli go nie posiadasz). Następnie musisz udać się do ZUS-u, gdzie w terminie 7 dni od złożenia wniosku CEIDG należy zgłosić wybór formy ubezpieczenia.

Warto zapoznać się z uchwaloną w poprzednim roku Konstytucją Biznesu, która wprowadza nowe udogodnienia dla osób dopiero rozpoczynających własną działalność. Przepisy wprowadzają np. “ulgę na start”, czyli  zwolnienie z obowiązku opłacania ubezpieczeń społecznych przez okres 6 miesięcy. Pamiętaj, że rozpoczynając własną działalność przedsiębiorcy mają także możliwość skorzystania z 2-letniej ulgi w ZUS, podczas której przysługują im stawki prewencyjne. Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronie ZUS-u.

Czy jest mi potrzebna kasa fiskalna?

Konieczność posiadania kasy fiskalnej zależna jest od: sposobu prowadzenia sprzedaży, wysokości obrotów osiąganych w danym roku podatkowym oraz od rodzaju sprzedawanych towarów.

Sposób prowadzenia sprzedaży zwalnia sklep z posiadania kasy fiskalnej, jeżeli zostaną spełnione te 3 warunki:

  • sprzedaż towaru odbywa się w systemie wysyłkowym,
  • zapłata w całości nastąpi za pośrednictwem poczty, banku, systemu płatniczego lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo kredytowej
  • sprzedawca prowadzi ewidencję pozwalającą ustalić przedmiot dostawy i dane nabywcy

Zwolnienie to nie obowiązuje jednak w przypadku sklepu online, który dopuszcza odbiór osobisty i płatność gotówką.

Zwolnienie z posiadania kasy fiskalnej przysługuje także:(stan na czerwiec 2018 r.)

  • podatnikom, u których kwota obrotu realizowanego na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 20.000 zł,
  • podatnikom rozpoczynającym w poprzednim roku podatkowym dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli kwota obrotu z tego tytułu nie przekroczyła, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w poprzednim roku podatkowym, kwoty 20.000 zł.

Po przekroczeniu tego limitu podatnik jest zobowiązany do zainstalowania kasy fiskalnej w ciągu dwóch miesięcy licząc od miesiąca, w którym go przekroczył.

Obowiązki prawne sklepu internetowego

Po wejściu RODO sklepy internetowe muszą przywiązywać szczególną uwagę do ochrony danych osobowych swoich klientów. Jeśli mowa o bezpieczeństwie danych warto zapoznać się z kwestią certyfikatu SSL link.

Na poniższej infografice znajdziesz wymienione wszystkie dokumenty, które musisz posiadać u siebie w sklepie, zanim zaczniesz sprzedawać.

Jakie dokumenty musisz mieć w sklepie internetowym zgodnie z RODO

Charakter prowadzenia działalności jaką jest posiadanie sklepu internetowego niesie ze sobą potencjalne ryzyko naruszenia praw klienta, dlatego też należy przestrzegać przepisów regulujących te kwestie.

Przede wszystkim powinieneś stworzyć regulamin swojego sklepu internetowego, w którym określisz zasady jego funkcjonowania, realizacji zamówień, trybu dostawy, reklamacji i innych kwestii, szczególnych zasad związanych z prawami konsumentów, zagwarantowanych im w odrębnej ustawie.

Kolejnym dokumentem, jaki powinieneś stworzyć jest polityka prywatności - odnosząca się także do technicznych, informatycznych i systemowych rozwiązań wprowadzonych w Twoim sklepie.

Dodatkowo, przy wejściu na stronę internetową Twojego sklepu użytkownik powinien otrzymać informację o stosowaniu plików cookies oraz o tym, w jakich celach są one wykorzystywane.

Klauzula obowiązku informacyjnego polega na tym, że właściciel sklepu musi poinformować klientów, o zbieraniu ich danych osobowych i o tym w jakich dokładnie celach są one przez niego wykorzystywane.

Jeszcze inną kwestią jest rejestr czynności przetwarzania. Nie jest on wymagany u  jednoosobowych przedsiębiorców ani dla podmiotów zatrudniających mniej niż 250 osób, chyba że przetwarzanie, którego dokonują, może powodować ryzyko naruszenia praw lub wolności osób, których dane dotyczą, nie ma charakteru sporadycznego lub obejmuje szczególne kategorie danych osobowych. W praktyce warto taki rejestr stworzyć, by móc się nim okazać w razie ewentualnej kontroli oraz by rzeczywiście panować nad zakresem przekazywanych nam danych osobowych.

W przypadku gdy zatrudniasz pracowników, którzy pomagają Ci prowadzić sklep i mają dostęp do danych powinieneś nadać im upoważnienie.

Ostatnią kwestią jest zapis do Newslettera.

Tematowi RODO poświęciliśmy odrębny artykuł. Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej zajrzyj tutaj.


Dotrwałeś do końca BRAWO, czas na tę przyjemniejszą część.

Ile można zarobić na sklepie internetowym z ubraniami?

Zrobiliśmy przykładowe przeliczenie, które możesz zastosować przy szacowaniu swoich kosztów. Pamiętaj jednak, że to ile musisz wydać w sklepie internetowym zależy od produktu, modelu sprzedaży, dystrybucji, tego czy decydujesz się płacić VAT, czy go nie płacisz. W grę wchodzi także sposób opodatkowania. Dlatego podajemy tylko przykład, a swoje koszty powinieneś policzyć indywidualnie.

Dane na jakich oparliśmy obliczenia:

platforma: do 10 tys. złotych przychodu - 99 zł za miesiąc, do 50 tys. złotych przychodu - 299 zł za miesiąc, powyżej 50 tys. złotych przychodu - 499 zł za miesiąc selesto.pl

domena:  10 - 100 zł za rok https://www.ovh.pl/serwer: 0 zł (w cenie platformy)

wysyłka: krajowa - 13-30 zł za przesyłkę; zagraniczna - 70-150 zł za przesyłkę https://www.dpd.com.pl

koszty opakowania przesyłki: 0,70-3,40 zł za opakowanie https://zapakuj.to

systemy płatności PayU: 2,5% + 30 gr https://www.payu.pl/

Sklep z sukienkami:

zamówienia - 100 zamówień w miesiącu

zwroty -  20 zwrotów w miesiącu

średnie ceny ubrań - 250 zł

ilość transakcji z PayU = 40

posiada drukarkę, komputer i telefon

osiąga przychód: 20 000 zł

Koszty:

platforma - 299 zł

zakup produktu - 110 zł za sztukę = 11 000 zł

średnia cena dostawy - 17 zł = 340 zł

średni koszt opakowania - 2 zł = 200 zł

księgowość - 200 zł

PayU 2,5% + 30 gr od transakcji = 279 zł

reklama na Facebooku - 100 zł

ZUS (preferencyjny w pierwszych 2 latach)  z chorobowym  519,28 zł

PIT 3% ryczałt = 640,8 zł (-zus = 275,51) = 365,29 zł

abonament telefoniczny - 30 zł

Koszty miesięczne: 13 282,77

Zysk: 6 717,23

Dodatkowo na stanie posiadamy jeszcze sukienki, które możemy sprzedać w przyszłym miesiącu 20 x 250 zł = 5 000 zł przychodu


Teraz już dokładnie wiesz jak wygląda sprawa założenia swojego sklepu z ubraniami. Jeśli zdecydujesz się na powyższe kroki musisz wiedzieć, że to dopiero początek. Równie ważne jak posiadanie dobrego towaru i przyjaznego użytkownikowi sklepu, jest przyciągnięcie klientów przez odpowiedni marketing. I wcale nie musisz zatrudniać do tego agencji, możesz poradzić sobie sam. Sprawdź jak reklamować swój sklep internetowy stosując 17 różnych metod link. Nie możesz zapomnieć również o pozycjonowaniu. O tym jak samemu zadbać o SEO pisałam tutaj. Masz potrzebną wiedzę, teraz tylko musisz ją odpowiednio wykorzystać. My będziemy wspierać Cię w rozwoju naszym doświadczeniem.

Trzymam za Ciebie kciuki!  

Kamila Wieczorek

Kamila Wieczorek

Marketing Manager w Selesto Ceni sobie dobry content marketing, umiejętności analizy i wyciągania wniosków. Poza branżą interesuje się marketingiem sportu i fotografią.

Przeczytaj więcej
Jak założyć sklep internetowy z ubraniami?
Share this
MENU