Prowadzisz  własny sklep internetowy i widzisz jak wraz z jego rozwojem jest coraz więcej zadań do wykonania? W pewnym momencie pojawia się potrzeba zatrudnienia dodatkowych osób lub outsourcowania części obowiązków.

Logistyka często jest tym aspektem prowadzenia własnego eCommerce, który dla większości przedsiębiorców jest najmniej lubianą koniecznością - układanie produktów na regałach, monotonne pakowanie paczek czy naklejanie etykiet wysyłkowych nie dla każdego są fascynującym zajęciem. Dlatego w tym artykule pokażemy Ci, jak tego uniknąć powierzając logistykę firmie zewnętrznej. Dowiesz się, co to jest fulfillment, czy jest on odpowiednim rozwiązaniem dla Twojej firmy i co możesz zyskać na takiej współpracy.

Fulfillment – co to jest?

Fulfillment to outsourcing logistyki do zewnętrznego operatora, który przejmuje realizację zamówień składanych w Twoim sklepie. Proces ten obejmuje: magazynowanie, pakowanie paczek, wysyłkę zamówień i obsługę zwrotów. Firmy będące operatorem logistycznym często są nazywane 3PL (ang. Third-Party Logistics).

W skrócie, fulfillment e-commerce to:

  • Przyjęcie dostaw
  • Magazynowanie
  • Pakowanie zamówień
  • Wysyłka zamówień
  • Współpraca z kurierami
  • Kierowanie łańcuchem dostaw
  • Realizacja zwrotów i reklamacji

Zakres tych działań może być dopasowany do Twojej branży i potrzeb Twoich konsumentów.

Krok po kroku, jak wygląda współpraca z operatorem logistycznym

Jak widzisz fulfillment jest bardzo złożonym procesem, którego obszar działań wykracza poza magazynowanie i pakowanie. Żeby lepiej zobrazować Ci, jak wygląda przygotowaliśmy dla Ciebie jego kolejne etapy, krok po kroku.

Integracja

Jednorazowy proces, od którego rozpoczyna się przekazanie logistyki firmie zewnętrznej. Żeby zamówienia składane w Twoim sklepie wpadały do realizacji w magazynie konieczna jest integracja tych dwóch systemów. Nawet jeśli nie jesteś specjalistą IT, nie musisz się martwić. Doświadczony operator powinien łatwo przeprowadzić Cię przez ten proces.

Odbiór dostawy

Żeby móc wysyłać paczki do klientów musisz najpierw zatowarować magazyn swojego partnera fulfillmentowego. Możesz samodzielnie przesłać produkty do magazynu lub przekierować je bezpośrednio z hurtowni czy produkcji. Proces przyjęcia obejmuje przeliczenie produktów, wprowadzenie ich do systemu oraz odpowiednie ułożenie na magazynowych regałach.

Magazynowanie

Rozwinięta infrastruktura magazynowa, zapewnia efektywne i bezpieczne przechowywanie produktów, zanim trafią one do Twojego klienta. Magazyn posiada wydzielone sekcje, dzięki którym miejsce składowania jest odpowiednio dobrane pod rodzaj produktu i jego wymagania.

Pick and Pack

Proces kompletowania i przygotowywania zamówień odbywa się za każdym razem, kiedy Twój klient kupi coś od Ciebie. Wszystko to dzieje się zgodnie z Twoimi wytycznymi względem pakowania. Kluczem do sukcesu jest dostarczenie klientowi dokładnie tego, co zamawiał.

Wysyłka

Wysyłka tysięcy paczek jednego dnia sprawia, że firmy logistyczne mają wynegocjowane niższe stawki z firmami kurierskimi w Polsce i za granicą. Realizują również zamówienia tego samego dnia, dzięki czemu temu Twoi klienci będą mogli skorzystać z szybkiej dostawy.

Obsługa zwrotów

Jeśli Twój klient dokona zwrotu, partner fulfillmentowy zadba o to, żeby produkt trafił z powrotem do sprzedaży. Ty nie musisz się już niczym martwić! Przed ponowną wysyłką taki produkt zostanie poddany ocenie stanu oraz ponownemu zapakowaniu.


Co możesz zyskać dzięki usłudze fulfillment?

Obniżenie kosztów

Stawiając na usługi fulfillment płacisz jedynie za to, z czego faktycznie korzystasz: liczbę wysłanych paczek oraz powierzchnię w magazynie. Zdobywasz również dostęp do niższych cen przesyłek,  wynegocjowanych przez firmę logistyczną.

Szybsza dostawa

Dzięki lokalizacji magazynów w strategicznych miejscach oraz wyspecjalizowanej kadrze pracowniczej, partner fulfillmentowy jest w stanie zapewnić Twoim klientom szybszą dostawę!

Rynek międzynarodowy

Jeśli już sprzedajesz za granicę lub planujesz wysyłkę cross-border, outsourcing logistyki może być dla Ciebie idealnym rozwiązaniem. Dzięki odpowiedniemu partnerowi zyskasz doświadczenie i dostęp do rynków zagranicznych, co pozwoli Ci:

  • obniżyć koszty wysyłki zagranicznej
  • zredukować czas wysyłki międzynarodowej
  • rozwiązać problem z rozliczaniem podatków
  • pokonać barierę językową

Branża

Przekazanie swojego fulfillmentu firmie zewnętrznej jest korzystnym rozwiązaniem niezależnie od branży. Jednak różne firmy specjalizują się w różnych dziedzinach i wolumenach wysyłkowych. Warto zapoznać się z ofertami dostępnych firm i zobaczyć jaki partner logistyczny będzie najbardziej współgrał z Twoim biznesem.

Fulfillment – wady i zalety

Wiesz już dokładnie, co to jest fulfillment. Wstępnie przekonałeś się też o największych zaletach tego modelu biznesowego. Opłaci się on nie tylko dużym przedsiębiorstwom, ale też małym i średnim firmom. Choć trzeba się liczyć z kosztami, usługi fulfillment zapewniają coś znacznie cenniejszego – oszczędność czasu. Oddelegowanie żmudnych i czasochłonnych zadań pozwala skupić się na konkretach – np. planowaniu dalszych działań firmy, rozwoju nowych produktów czy poprawie oferty sklepu e-commerce.
Jeśli myślisz o tym, co to jest fulfillment i jakie ma wady, już spieszymy z odpowiedzią. Choć model ten świetnie sprawdza się w wielu wymienionych już przypadkach, nie można zapomnieć o tym, że nie zawsze jest to idealne rozwiązanie. Oddanie wszystkich produktów zewnętrznej firmie sprawia, że nie ma się wpływu na czas wysyłki. Nie ma się też bezpośredniego wglądu w etapy pakowania czy przechowywania produktów w magazynie. Da się jednak skontrolować cały proces po uprzednim umówieniu się z firmą.

Fulfillment - czy jest to rozwiązania dla mnie?

Nie daj się zmylić, że na outsourcing logistyki mogą pozwolić sobie jedynie giganci w branży. Fulfillment może być wyjątkowo opłacalny zarówno dla małych jak i średnich eCommerce z ambicjami na rozwój. Doświadczony partner logistyczny pozwoli Ci urosnąć, dzięki obniżeniu kosztów, szybszej dostawie zamówień i zadowoleniu Twoich klientów. Zdobędziesz też więcej czasu na rozwijanie swojego eSkepu i być może będziesz chciał wyjść z nim na nowe rynki!

Partnerem tego artykułu jest firma logistyczna Omnipack. To operator z wieloletnim doświadczeniem, oferujący swoim klientom:

  • Natychmiastowy dostęp do wszystkich rynków europejskich, m.in. całego rynku niemieckiego w standardzie next-day delivery w lokalnych stawkach kurierskich.
  • Profesjonalną obsługę logistyczną oraz dostęp do magazynów klasy A w kluczowych lokalizacjach, w tym jednym tuż przy granicy z Niemcami.
  • Customer experience na najwyższym poziomie (wskaźnik bezbłędności w pakowaniu zamówień równy 99,92%)

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o fulfillmencie albo zastanawiasz się, czy jest to rozwiązanie dla Twojego eCommerce skorzystaj z darmowej wyceny ekspertów Omnipack.

Wiadomość wysłana!

Odpowiemy na Twoją wiadomość w ciągu 24 godzin.

Formularz kontaktowy

Jeżeli chcesz stworzyć najpiękniejszy i najszybszy sklep internetowy na rynku, zrób to z moim zespołem. Nie czekaj. Napisz do mnie.