/ Niezbędnik

Jak założyć sklep internetowy w 5 krokach - kompletny poradnik

W tym przewodniku znajdziesz dokładny opis jak krok po kroku otworzyć swój sklep internetowy. Pokażę Ci jak założyć własną działalność, jak wybrać platformę sklepową i jak uniknąć błędów na początku swojej działalności. Dowiesz się także jaki jest koszt prowadzenia sklepu internetowego i jak powiększyć swoje zyski ze sprzedaży.

Zaczynamy!

Pomysł na sklep internetowy

Jeszcze do niedawna, zanim rynek handlu internetowego rozrósł się do kolosalnych rozmiarów, wystarczyło mieć dobry, oryginalny pomysł na produkt. Obecnie jednak nie jest on jedynym wyznacznikiem sukcesu. W Internecie można znaleźć już niemal wszystko.

Jak więc sprzedawać skutecznie?

Zdecyduj co chcesz umieścić w swoim sklepie i zbadaj konkurencję. Sprawdź czym możesz się wyróżnić na tle innych sklepów. Zacznij od designu strony. Przestarzały, toporny wygląd sklepu nie zachęci Twoich klientów. Postaw na nowoczesność, przejrzystość i zdjęcia wysokiej jakości. Starsi odbiorcy potrzebują prostej ścieżki zakupowej i jasnych komunikatów. Wprowadź te elementy do swojego sklepu, a zyskasz wiernych klientów.

Wyróżnij się w social media. Pamiętając o najmłodszych odbiorcach postaw na mniej eksponowane kanały dotarcia, jak Snapchat. Buduj swoje zasięgi organizując konkursy i zapraszając do współpracy influencerów. W ten sposób zyskasz bazę klientów, którzy zostaną z Tobą na lata.

Decyzje zakupowe - statystyka


Zadbaj o obsługę klienta. Zwróć uwagę czy Twoja konkurencja ma okno messengera na stronie, lub czy wyróżnia się sposobem pakowania produktów. Wprowadź personalizację do swojej obsługi, przez co klienci poczują się wyróżnieni i chętniej do Ciebie wrócą. Wykorzystaj detale, bo one często decydują, o tym gdzie zrobimy zakupy.

jak zbudować przewagę konkurencyjną

Sprawdź, czy inni mają darmową przesyłkę! To może być Twoja przewaga. I co najważniejsze czytaj fora dotyczące oferowanych produktów. Fora internetowe to skarbnica wiedzy i opinii prosto od klientów, a przecież w Twojej działalności chodzi o to, by trafić w ich potrzeby.

Pewnie myślisz teraz:

No dobrze mam już pomysł, ale skąd wziąć produkty do sklepu?

Dostawca towaru to kolejna istotna rzecz o którą musisz zadbać na samym początku. Jeżeli jesteś rzemieślnikiem i sam wytwarzasz towar, to problem z głowy, jeśli jednak polegasz na zewnętrznym dostawcy, warto rozejrzeć się i znaleźć przynajmniej kilka źródeł. W ten sposób nie będziesz uzależniony, przywiązany i ograniczony. Pozwoli Ci to także wynegocjować lepsze warunki współpracy. Dobra wiadomość jest taka, że większość producentów umożliwia zamówienie próbek, dzięki czemu możesz ocenić jakość towaru i dopiero wtedy zdecydować się na zakup większej ilości.

Bonus: Warto  postawić na bezpośrednią współpracę z producentem. W momencie, gdy podejmiesz współpracę z polskim dystrybutorem towarów zagranicznych cena odpowiednio wzrośnie.  

Jaką platformę sklepową wybrać

Na rynku jest dostępnych wiele opcji, dzięki którym możesz założyć własny sklep internetowy. Wyróżnia się sklepy dedykowane, systemy typu Open Source i platformy dostępne w modelu SaaS (Software as a Service). Aby, móc zdecydować które rozwiązanie jest dla Ciebie najlepsze musisz znać swoje potrzeby. Sklepy dedykowane oraz systemy Open Source sprawdzą się w przypadku, gdy chcesz założyć, lub masz już duży sklep i:

  • po pierwsze chcesz wnieść poprawki optymalizacyjne,
  • po drugie gdy musisz znacznie poszerzyć funkcjonalność, na tyle że będzie opłacalne zaprojektowanie wszystkiego od zera,
  • po trzecie gdy masz jasno określone potrzeby względem systemu,
  • po czwarte masz duży budżet i jesteś świadomy ryzyka.

Są to dobre rozwiązania, jednak nie pozbawione minusów. W przypadku tych dwóch opcji musisz, albo znać się na programowaniu, albo liczyć się z koniecznością zatrudnienia pomocy technicznej, inaczej nie będziesz w stanie odpowiednio skonfigurować swojego sklepu. Aby stworzyć dedykowany sklep potrzebny jest duży nakład funduszy na zatrudnienie odpowiednich specjalistów do programowania stron i grafiki. Ponad to stworzenie strony od zera jest czasochłonne, a wprowadzanie kolejnych poprawek jeszcze wydłuża proces. Oprogramowanie Open Source jest darmowe, natomiast musisz pamiętać, że często wiąże się z koniecznością zakupu płatnych pluginów rozszerzających jego funkcjonalność, a jego obsługa wymaga ciągłej pracy specjalistów.

Platforma sklepowa w modelu SaaS sprawdzi się zarówno dla początkujących, małych sklepów, jak i już rozwiniętych biznesów, które potrzebują sprawdzonego rozwiązania.

Dlaczego rozpoczynając przygodę z e-commerce powinieneś zacząć od platformy sklepowej działającej w modelu SaaS?

Pozwoli Ci to nie tylko zorientować się w swoich potrzebach, ale i zaoszczędzić czas i pieniądze, które możesz w zamian zainwestować w promocję sklepu. Plusami tego rozwiązania są:

  • przetestowany produkt, którego używają ludzie tacy jak Ty (masz pewność, że wszystko działa i unikasz ewentualnych problemów)
  • aktualizacje platformy i jej ciągły rozwój o dodatkowe funkcje (podążanie za nowinkami technologicznymi)
  • darmowy okres testowy (większość firm umożliwia sprawdzenie oprogramowania przez 14-30 dni)
  • oszczędność czasu (możliwość natychmiastowego rozpoczęcia sprzedaży)
  • pomoc techniczna, a także często wsparcie marketingowe i prawne
  • gotowe szablony sklepu

Największą zaletą jest jednak fakt, że nie musisz się martwić o techniczne aspekty, jak wybór hostingu, zakup certyfikatu bezpieczeństwa SSL i wiele innych detali, które mogą przerazić każdego świeżaka. Jedyne co potrzebujesz to własna domena. Więcej informacji na temat certyfikatu SSL znajdziesz w naszym artykule link.

Na co jeszcze warto zwrócić uwagę wybierając platformę sklepową?

  1. Dostosowanie do urządzeń mobilnych - co wpływa na Twoją pozycję w wyszukiwarce Google, ale co ważniejsze jest niezbędne, aby dotrzeć do klientów. Sprawdź więc czy dana platforma posiada szablon RWD (responsywny design).
  2. Dbałość o pozycjonowanie, czyli wspomaganie SEO - jest to bardzo istotne, abyś mógł być widoczny w wyszukiwarce Google.
  3. Przejrzystość oferty - przyjrzyj się jej dokładnie, aby nie okazało się, że musisz dodatkowo płacić za podstawowe funkcje, jak certyfikat SSL czy wsparcie.
  4. Wykorzystanie nowych technologii i ciągły rozwój - w Internecie wszystko rozwija się szybko, umiejętność adaptacji do tego środowiska to często kluczowy czynnik w wyprzedzeniu konkurencji.
  5. Polityka integracji - zorientuj się czy masz możliwość rozbudowania platformy o narzędzia, których potrzebujesz.
Czym są integracje w sklepie internetowym?
W najprostszym rozumowaniu integracja to połączenie dwóch systemów, np. dodanie do sklepu internetowego opcji płatności PayU. W początkującym sklepie, o ile nie wymaga tego branża, nie potrzeba wielu integracji, wystarczy mieć kilka opcji płatności i różne możliwości dostawy. W platformie opartej na modelu SaaS wszystkie te funkcje są zapewnione na starcie. W momencie jednak, gdy sklep jest duży, lub rozwija się podłączenie pewnych systemów jest niezbędne. Jest to niesamowicie użyteczna możliwość jeżeli potrzebujesz niestandardowych rozwiązań na swojej stronie. Integracje to także możliwość sprzedaży wielokanałowej, tzw. multichannel to połączenie sklepu z innymi platformami, na których może równolegle odbywać się sprzedaż towarów ze sklepu. Najbardziej znanymi w Polsce są obecnie Facebook i Allegro. Pozwala to rozszerzyć zasięg, dotrzeć do większej liczby odbiorców, a tym samym wpłynąć zwyżkowo na całą sprzedaż. Co najważniejsze integracje pozwalają zarządzać wszystkim z poziomu jednego panelu administracyjnego.  

6. Obsługa klienta - warto wiedzieć jacy ludzie stoją za systemem, którego używasz. Najprostszą drogą jest z nimi porozmawiać.

7. Marketing - umiejętność promocji swoich usług to istotny czynnik w dotarciu do klientów w Internecie. Dobry system powinien gwarantować wsparcie sprzedaży, jak np. narzędzia do mailingu, możliwości remarketingu, czy wsparcie eksperta.

Jak założyć własną działalność

Jedno z częstych pytań jakie otrzymuję brzmi:

Czy muszę zakładać własną działalność, gdy chcę otworzyć sklep internetowy?

Aby sprzedawać w Internecie należy prowadzić działalność gospodarczą.

Pamiętaj aby sprawdzić, czy oferowane przez Ciebie produkty nie są objęte dodatkowymi wymogami i ograniczeniami wynikającymi z przepisów prawa. Dotyczy to: leków, alkoholi, broni, amunicji i materiałów wybuchowych, nasion (z wyłączeniem dostawców i producentów materiału siewnego rozmnożeniowego roślin warzywnych i ozdobnych oraz materiału szkółkarskiego wytworzonego i sprzedawanego na terenie tego samego powiatu, jeżeli jest przeznaczony na niezarobkowe potrzeby własne odbiorcy), paliw, substancji uzależniających, środków ochrony roślin czy walut.

W przypadku jednoosobowej działalności gospodarczej należy zarejestrować ją w CEIDG. Aby zarejestrować firmę w Urzędzie Miasta/Gminy musisz wypełnić wniosek. Jest on dostępny na stronie: link. Możesz zrobić to również przez Internet, ale musisz posiadać elektroniczny podpis. Rejestracja wniosku jest bezpłatna. We wniosku należy podać kod PKD przypisany Twojej działalności gospodarczej. W przypadku sprzedaży detalicznej prowadzonej przez Internet jest to 47.91.Z. Wyjątek stanowi sprzedaż detaliczna samochodów i motocykli oraz części i akcesoriów do nich. Przed złożeniem wniosku musisz również wybrać dogodną dla siebie formę opodatkowania.


Przed złożeniem wniosku musisz również wybrać dogodną dla siebie formę opodatkowania.

Jakie są opcje opodatkowania sklepu internetowego:

Możesz rozliczać się na zasadach ogólnych, gdzie stawka podatku wynosi 18% jeśli dochody firmy w skali roku nie przekraczają 85 528 zł. Ewidencja prowadzona jest tu w formie Księgi Przychodów i Rozchodów.

Drugą opcją jest podatek liniowy, gdzie stawka podatku wynosi 19% niezależnie od dochodu. Należy jednak pamiętać, że wybór tej opcji wyklucza możliwość skorzystania z ulg podatkowych – jak np. z ulgi na dziecko – oraz wspólnego rozliczania się z małżonkiem. Jeżeli zdecydujesz się na podatek liniowy będziesz musiał prowadzić KPiR, na podstawie której obliczane są  zaliczki na podatek dochodowy. Zaliczki te wpłaca się do 20 dnia miesiąca następującego po rozliczanym okresie, a na koniec roku podatkowego należy złożyć zeznanie na formularzu PIT-36L.

Trzecią możliwością jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. W przypadku działalności usługowej w zakresie handlu jest to 3%. Podatek płacony jest tu od przychodu bez pomniejszenia go o koszty uzyskania. Może to oznaczać konieczność zapłaty podatku nawet wtedy, gdy Twoja działalność przynosi straty. Trzeba także pamiętać, że wybierając tę formę opodatkowania, nie można uzyskiwać przychodów np. z reklamy czy sprzedaży części i akcesoriów do samochodów.

Wybrana forma opodatkowania nie obowiązuje przedsiębiorcy przez cały czas. Raz do roku, do 20 stycznia, można ją zmienić.

Sklep internetowy z VAT czy bez VAT
Rejestracja VAT to konieczność doliczania do wartości transakcji kwoty VAT obliczonej według stawki ustalonej w przepisach, innej w zależności od rodzaju transakcji. VAT zawarty w cenie płaci nabywca – przekazuje go sprzedawcy, który musi odprowadzić podatek do urzędu skarbowego. Dla początkujących sklepów internetowych decyzja o wprowadzeniu VATu jest obligatoryjna. Niekiedy opłaca się zarejestrować jako podatnik VAT, często jednak lepiej skorzystać ze zwolnienia.
Więcej na ten temat, możesz przeczytać w artykule: link


Po złożeniu wniosku w CEIDG otrzymasz numer REGON i NIP (jeśli go nie posiadasz). Następnie musisz udać się do ZUS-u, gdzie w terminie 7 dni od złożenia wniosku CEIDG należy zgłosić wybór formy ubezpieczenia.
Warto zapoznać się z uchwaloną w tym roku Konstytucją Biznesu, która wprowadza nowe udogodnienia dla osób dopiero rozpoczynających własną działalność. Przepisy wprowadzają np. “ulgę na start”, czyli  zwolnienie z obowiązku opłacania ubezpieczeń społecznych przez okres 6 miesięcy. Pamiętaj, że rozpoczynając własną działalność przedsiębiorcy mają także możliwość skorzystania z 2-letniej ulgi w ZUS, podczas której przysługują im stawki prewencyjne. Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronie ZUS-u.


Czy jest mi potrzebna kasa fiskalna?

Dobre pytanie.

Konieczność posiadania kasy fiskalnej zależna jest od: sposobu prowadzenia sprzedaży, wysokości obrotów osiąganych w danym roku podatkowym oraz od rodzaju sprzedawanych towarów.
Sposób prowadzenia sprzedaży zwalnia sklep z posiadania kasy fiskalnej, jeżeli zostaną spełnione te 3 warunki:

  • sprzedaż towaru odbywa się w systemie wysyłkowym,
  • zapłata w całości nastąpi za pośrednictwem poczty, banku, systemu płatniczego lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo kredytowej
  • sprzedawca prowadzi ewidencję pozwalającą ustalić przedmiot dostawy i dane nabywcy

Zwolnienie to nie obowiązuje jednak w przypadku sklepu online, który dopuszcza odbiór osobisty i płatność gotówką.
Zwolnienie z posiadania kasy fiskalnej przysługuje także:(stan na czerwiec 2018 r.)

  • podatnikom, u których kwota obrotu realizowanego na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 20.000 zł,
  • podatnikom rozpoczynającym w poprzednim roku podatkowym dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli kwota obrotu z tego tytułu nie przekroczyła, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w poprzednim roku podatkowym, kwoty 20.000 zł.

Po przekroczeniu tego limitu podatnik jest zobowiązany do zainstalowania kasy fiskalnej w ciągu dwóch miesięcy licząc od miesiąca, w którym go przekroczył.

Ponad to, bez względu na sposób dostarczenia, dostawa tych towarów zobowiązuje do prowadzenia kasy fiskalnej:

  • gazu płynnego,
  • części do silników,silników spalinowych wewnętrznego spalania w rodzaju stosowanych do napędu pojazdów,
  • nadwozi do pojazdów silnikowych,
  • przyczep i naczep; kontenerów,
  • części przyczep, naczep i pozostałych pojazdów bez napędu mechanicznego,
  • części i akcesoriów do pojazdów silnikowych (z wyłączeniem motocykli), gdzie indziej niesklasyfikowanych,
  • silników spalinowych tłokowych wewnętrznego spalania w rodzaju stosowanych w motocyklach,
  • sprzętu radiowego, telewizyjnego i telekomunikacyjnego, z wyłączeniem lamp elektronowych i innych elementów elektronicznych oraz części do aparatów i urządzeń do operowania dźwiękiem i obrazem, anten
  • sprzętu fotograficznego, z wyłączeniem części i akcesoriów do sprzętu i wyposażenia fotograficznego
  • wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali, których dostawa nie może korzystać ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwanej dalej „ustawą”,
  • zapisanych i niezapisanych nośników danych cyfrowych i analogowych,
  • wyrobów przeznaczonych do użycia, oferowanych na sprzedaż lub używanych jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, bez względu na symbol PKWiU,
  • wyrobów tytoniowych, napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2% oraz napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%, bez względu na symbol PKWiU, z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,
  • perfum i wód toaletowych, z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów

Więcej na ten temat możesz przeczytać w Rozporządzeniu Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 20 grudnia 2017 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Sklep internetowy a kwestie prawne

Charakter prowadzenia działalności jaką jest posiadanie sklepu internetowego niesie ze sobą potencjalne ryzyko naruszenia praw klienta, dlatego też należy przestrzegać przepisów regulujących te kwestie.

Przede wszystkim powinieneś stworzyć regulamin swojego sklepu internetowego, w którym określisz zasady jego funkcjonowania, realizacji zamówień, trybu dostawy, reklamacji i innych kwestii, szczególnych zasad związanych z prawami konsumentów, zagwarantowanych im w odrębnej ustawie.

Kolejnym dokumentem, jaki powinieneś stworzyć jest polityka prywatności - odnosząca się także do technicznych, informatycznych i systemowych rozwiązań wprowadzonych w Twoim sklepie.

Dodatkowo, przy wejściu na stronę internetową Twojego sklepu użytkownik powinien otrzymać informację o stosowaniu plików cookies oraz o tym, w jakich celach są one wykorzystywane.

Ochrona danych osobowych
W dobie Internetu jesteśmy w stanie za pomocą np. plików cookies gromadzić dane o zainteresowaniach i preferencjach naszych użytkowników. Jest to niezmiernie istotne w kwestii rozbudowy oferty i jej lepszego dopasowania do konsumentów, wiąże się jednak jednocześnie z koniecznością zagwarantowania bezpieczeństwa gromadzonych informacji. W przypadku sklepu internetowego z ochroną danych osobowych mamy do czynienia na każdym kroku: zbieramy dane niezbędne do realizacji umowy, czy potrzebne do kontaktu z klientem.

Jakie dane osobowe można przetwarzać w celu nawiązania transakcji?

Wszystko zależy od tego, jakie dane są Ci potrzebne do realizacji umowy. Zazwyczaj wystarczające jest imię i nazwisko klienta, numer telefonu lub e-mail w zależności od preferowanej formy kontaktu z klientem, a jeśli dostarczasz zakupiony towar pocztą także adres, na który należy dostarczyć towar. W związku z tym, że od 25 maja 2018 roku w Polsce obowiązuje unijne rozporządzenie o ochronie danych osobowych (RODO) na ochronę danych osobowych swoich klientów powinieneś zwrócić szczególną uwagę. Przede wszystkim, nie powinieneś zbierać od nich więcej danych niż te, które są Ci naprawdę niezbędne do realizacji zawartej umowy. Musisz także pamiętać o szeregu obowiązków, jakie ciążą na Tobie w związku z tym, że jesteś Administratorem danych osobowych swoich klientów. Musisz przy pierwszym kontakcie z klientem wykonać wobec niego obowiązek informacyjny, w którym informujesz go między innymi kto jest administratorem danych, podajesz swoje dane kontaktowe, informujesz o celu przetwarzania danych a także o tym, czy dane są profilowane.

Następnie musisz zastanowić się, czy dane, które przetwarzasz są rzeczywiście przetwarzane w celu wykonania zawartej z klientem umowy - jest to jedna z podstaw wskazanych w RODO, które pozwalają na przetwarzanie danych osobowych bez zgody osoby której dane dotyczą. W przypadku danych zbieranych dodatkowo, w braku innej podstawy z RODO, powinieneś uzyskać zgodę klienta.

Niezależnie od powyższego, zawsze powinieneś uzyskać osobną zgodę na marketing bezpośredni, np. w formie wysyłki newslettera. Możesz stworzyć osobny, oddzielony od innych zgód checkbox ( NIE MOŻE BYĆ ON DOMYŚLNIE ZAZNACZONY), który klient może zaznaczyć, jeśli chce otrzymywać od Ciebie wiadomości marketingowe. Zgoda taka powinna spełniać wymogi RODO oraz ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną.

Jako właściciel sklepu internetowego jesteś zobowiązany dołożyć wszelkich starań, aby zabezpieczyć dane osobowe swoich użytkowników. Dlatego tak istotne jest np. posiadanie certyfikatu SSL. Koniecznie sprawdź czy wybrana przez Ciebie platforma posiada go w swoim pakiecie.

Ataki hakerskie w krajach - statystyka

Informacja handlowa a problem spamu
Informacja handlowa, to każda informacja przeznaczona bezpośrednio, lub pośrednio do promowania towarów, usług lub wizerunku, mająca na celu osiągnięcie efektu handlowego. Musi ona być wyraźnie wyodrębniona, tak by usługobiorca nie mógł być wprowadzony w błąd. Prawidłowo przygotowana informacja handlowa skierowana jest bezpośrednio do osób, które wyraziły chęć otrzymania jej. Niedopuszczalne jest wysyłanie niezamówionej informacji handlowej bez wyraźnej zgody strony zainteresowanej. Ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną odnosi się do tego zjawiska dość rygorystycznie, co spowodowane jest chęcią wyeliminowania zjawiska spammingu.

Koszt sklepu internetowego w modelu SaaS

Ile tak naprawdę kosztuje sklep internetowy?

Na pewno zastanawiałeś się nad tym nie raz. Odpowiedź nie jest jednak taka prosta. Od czego więc zależą koszty jakie musisz ponieść i jak je obliczyć?

To ile musisz wydać na prowadzenie swojego sklepu w internecie jest uzależnione najbardziej od produktu, jaki chcesz w nim oferować. To tutaj zaczynają się decyzje związane z modelem sprzedaży, dystrybucją, kosztem pozyskania towaru i jego wysyłki. Ponad to musisz wziąć pod uwagę czy płacisz VAT, czy jesteś z niego zwolniony. W grę wchodzi także sposób opodatkowania. Aby więc poglądowo zorientować się ile wyniosą Twoje koszty musisz policzyć je indywidualnie. Możesz wspomóc się naszym przykładem, gdzie przedstawiliśmy obliczenia kosztów i zysku początkującego sklepu z ubraniami.

Dane na jakich oparliśmy obliczenia:
platforma: do 10 tys. złotych przychodu - 99 zł za miesiąc, do 50 tys. złotych przychodu - 299 zł za miesiąc, powyżej 50 tys. złotych przychodu - 499 zł za miesiąc selesto.pl
domena:  10 - 100 zł za rok https://www.ovh.pl/
serwer: 0 zł (w cenie platformy)
wysyłka: krajowa - 13-30 zł za przesyłkę; zagraniczna - 70-150 zł za przesyłkę https://www.dpd.com.pl
koszty opakowania przesyłki: 0,70-3,40 zł za opakowanie https://zapakuj.to
systemy płatności PayU: 2,5% + 30 gr https://www.payu.pl/

Sklep z sukienkami:
zamówienia - 100 zamówień w miesiącu
zwroty -  20 zwrotów w miesiącu
średnie ceny ubrań - 250 zł
ilość transakcji z PayU = 40
posiada drukarkę, komputer i telefon
osiąga przychód: 20 000 zł

Koszty:
platforma - 299 zł
zakup produktu - 110 zł za sztukę = 11 000 zł
średnia cena dostawy - 17 zł = 340 zł
średni koszt opakowania - 2 zł = 200 zł
księgowość - 200 zł
PayU 2,5% + 30 gr od transakcji = 279 zł
reklama na Facebooku - 100 zł
ZUS (preferencyjny w pierwszych 2 latach)  z chorobowym  519,28 zł
PIT 3% ryczałt = 640,8 zł (-zus = 275,51) = 365,29 zł
abonament telefoniczny - 30 zł

Koszty miesięczne: 13 282,77
Zysk: 6 717,23

Dodatkowo na stanie posiadamy jeszcze sukienki, które możemy sprzedać w przyszłym miesiącu 20 x 250 zł = 5 000 zł przychodu

Warto zwrócić uwagę na modele sprzedaży: fulfilment i dropshipping.

Czym jest fulfilment?
Fulfilment to najprościej ujmując całkowita obsługa logistyczna sklepu internetowego. Jest to więc oddelegowanie części zadań do firmy zewnętrznej. Dzięki czemu czynności jak: magazynowanie towaru, obsługa zamówień, a często także dostarczanie dokumentów sprzedażowych do klienta odbywa się poza Twoją firmą. Jest to korzystne, gdy Twój sklep generuje dużą liczbę zamówień, a Ty nie masz miejsca na magazynowanie towaru i nie wyrabiasz się z wysyłką. Trzeba jednak zaznaczyć, że opcja ta w większości dotyczy sklepów, które realizują minimum 100 zamówień miesięcznie. Warto rozważyć fulfilment ponieważ w przypadku średnich sklepów często jest to znacznie korzystniejsze rozwiązanie niż zatrudnienie pracownika i utrzymanie niewielkiego magazynu.

Co to jest dropshipping?
Dropshipping to rodzaj sprzedaży internetowej, gdzie właściciel sklepu jest pośrednikiem pomiędzy klientem, a dostawcą towaru (producentem lub dystrybutorem). Sklep internetowy jest więc miejscem zamówienia produktu. Następnie zamówienie jest przekazywane dostawcy, który odpowiada za dostarczenie towaru do klienta. Dropshipping sprawdzi się w przypadku małych sklepów, które sprzedają swoje produkty w niewielkich ilościach. Nie muszą więc zamrażać swojego kapitału inwestując w towar, który będzie zalegał na półkach. Istotna jest tutaj także oszczędność miejsca i czasu, ponieważ odchodzą czynności wykonywane w związku z realizacją zamówienia. Innym przypadkiem, w którym warto zainteresować się tą formą sprzedaży jest oferowanie dużych produktów, jak np. materiały budowlane. Dropshipping nie jest jednak pozbawiony minusów. Największym z nich jest brak gwarancji realizacji zamówienia w danym czasie. Może zdarzyć się, że danego towaru nie będzie akurat na stanie. Częściowym rozwiązaniem tego problemu jest więc stałe porozumienie z dostawcą. Ograniczona jest także opcja brandingu, spowodowana brakiem kontaktu z towarem. Przed zdecydowaniem się na formę sprzedaży jaką jest dropshipping warto przeanalizować wady i zalety w kontekście naszej działalności i podjęcie świadomej decyzji.
Co to jest dropshipping

Jak promować sklep w Internecie? Jak zwiększyć sprzedaż?

Zacznij od wybrania łatwej do zapamiętania nazwy sklepu. Koniecznie rób to od razu sprawdzając dostępność domeny! Niestety z tym nie ma lekko.Postaw także na ładne, przejrzyste logo rzucające się w oczy. To podstawa, byś wyróżnił się z tłumu ofert. Tutaj warto zainwestować w pomoc grafika.

Czy wiesz, co wpływa na pozycję sklepu w Google?

Tzw. pozycjonowanie jest jedna z kluczowych rzeczy o które powinieneś zadbać w swoim sklepie. Na pozycję w wyszukiwarce Google ma wpływ kilka czynników. Sprawdź czy Twoja platforma sklepowa wspiera SEO, a następnie poświęć trochę czasu na dopracowanie opisów produktów. Dołóż do tego  przyciągające zdjęcia dobrej jakości. Co ważne, aby strona była atrakcyjna wizualnie, fotografie powinny być wszystkie tej samej wielkości. Przestrzegaj sugerowanych formatów, przez co nie obciążysz strony i będzie ona działać szybciej, co również ma znaczenie w kontekście SEO.

Jeżeli  możesz przeznaczyć większy budżet na pozycjonowanie, dobrze zainwestować w płatną reklamę przy użyciu narzędzia Google AdWords. Masz wtedy pewność, że większa liczba osób poszukująca Cię pod daną frazą, trafi do Twojego sklepu. Google AdWords jest intuicyjny w obsłudze, jeśli jednak potrzebujesz pomocy, w Internecie znajdziesz liczne tutoriale na ten temat.

No dobrze. Ale co dalej?

Nie wyobrażam sobie obecnie jakiegokolwiek sklepu, który nie posiadałby profili w social mediach. Media społecznościowe to genialny sposób na zbudowanie zasięgu i pozyskanie grona lojalnych odbiorców. To także sposób na utrzymanie ciągłego kontaktu z obecnymi klientami. Właśnie na Facebooku, czy Instagramie możemy wykazać się kreatywnością i sprawić, że ludzie do nas wrócą na zakupy.

Od czego zacząć?

Facebook

Rzetelnie uzupełnij wszystkie informacje na swoim profilu, zadbaj o odpowiedni opis i podepnij stronę. Dodaj massenger do swojego sklepu, dzięki czemu już nie przeoczysz żadnej wiadomości. Bądź aktywny! Pamiętaj, że tylko 2% klientów zdecyduje się na zakup przy pierwszym kontakcie z Twoim sklepem, zadbaj więc, aby być widocznym dla potencjalnych nabywców.

Kontakt z marką - statystyka

Warto postawić na promowanie niektórych postów, możesz to zrobić bezpośrednio z poziomu tablicy, lub wejść do menedżera reklam i utworzyć oddzielną kampanię. Polecam drugi sposób, ponieważ będziesz mógł bardziej szczegółowo śledzić wyniki promocji, jak i ustawić grupę odbiorców. Odsyłam do zapoznania się z przewodnikiem dla reklamodawców, w którym znajdziesz wszystkie potrzebne informacje na temat promocji na Facebooku: link

Jakie posty wrzucać na swój profil?

Informuj swoich klientów o wszelkich promocjach, dostawie towaru, a także organizuj konkursy z nagrodami.

Przed zorganizowaniem konkursu zapoznaj się z dozwolonymi przez Facebooka metodami, niektóre formy nie są bowiem mile widziane, jak np. namawianie do udostępnienia postu, czy oznaczenia znajomych.

Twórz swoje posty w oparciu o interesujące fotografie i wciągające, krótkie opisy. Przedstaw swój produkt, dodaj parę słów opisu i nie zapomnij o umieszczeniu “call to action”. Aby, zwiększyć konwersję przekieruj w poście na swoją stronę. ;)

Uwaga! Dzięki funkcji multichannel możesz sprzedawać swoje produkty bezpośrednio przez Facebooka.

Instagram

W zależności od rodzaju produktu jaki oferujesz, możesz wspomóc swoją promocję o profil na Instagramie. Najlepiej tutaj sprawdzą się: ubrania, kosmetyki, artykuły do domu, produkty dla psów, zabawki i inne atrakcyjne przedmioty. Jeżeli Twój produkt jest bardziej nietypowy, nic straconego! Jest wiele marek, z których możesz brać przykład.

Wpływ na decyzję zakupową - statystyka

Sprawdź koniecznie jak radzi sobie producent spray’u do toalet, robi to mistrzowsko: link

Koniecznie postaw na modny ostatnio format short time video, czyli InstaStories. Znacznie zwiększy to Twoje zasięgi. Pokaż swoją pracę od kuchni, produkcje od kulis, czy wstaw treści wyprodukowane przez swoich klientów. Przy dużym zasięgu będziesz mógł odsyłać odbiorców swojej relacji bezpośrednio na stronę sklepu. Instagram to świetne miejsce do organizowania różnego rodzaju akcji angażujących. Raz na jakiś czas warto zorganizować konkurs z nagrodami, relacje live, czy odpowiedzi na pytania Q&A. Staraj się jak najwięcej angażować swoją społeczność, ale jednocześnie dawaj od siebie interesujące treści.

Snapchat
Jeżeli mowa o krótkich relacjach nie sposób pominąć Snapchata. Jest to najlepsze medium  do komunikacji z najmłodszą grupą odbiorców. Przeprowadzenie akcji promocyjnej na tym kanale jest stosunkowo trudne i drogie, jednak kreatywność to podstawa. Chcąc dotrzeć do młodzieży załóż swoje konto i bądź na czasie, bo moda zmienia się tam bardzo szybko.

Pinterest
W Polsce jeszcze nie do końca wykorzystany potencjał. Natomiast jeśli masz dobre zdjęcia przedstawiające swój produkt, lub robisz infografiki na pozostałe profile, polecam Ci założyć konto na Pintereście. Małym nakładem pracy zyskasz kolejny kanał dotarcia dla swojego sklepu. Pamiętaj, że ludzie zaglądają tutaj w poszukiwaniu inspiracji, nic nie szkodzi więc na przeszkodzie jednocześnie przekonać ich do zakupu.

YouTube
Obecnie video uważane jest za przyszłość marketingu. Znawcy tematu są przekonani, że już niedługo format ten znacznie wyprzedzi wszystkie inne nam znane. Najlepsze jest to, że tworząc content na YouTuba możesz całość, lub urywki wrzucać na pozostałe platformy.

Tzw. model cross media to łączenie różnych kanałów dotarcia w ramach jednej komunikacji.

Nie bój się więc wykorzystywać materiały na innych profilach. Promuj swoje filmiki na Facebooku i pokazuj je na Instagramie. Możesz także wzbogacić o nie wpisy na swojego bloga, czy po prostu dodać do strony. Dobrym pomysłem jest też załączenie materiału video w wiadomości mailowej do klientów i partnerów.

Jak to mówią Sky is the limit!

Co mogę doradzić? Najlepiej sprawdzają się wszelkie poradniki dotyczące sprzedawanych przez Ciebie produktów, video instruktażowe, śmieszne sytuacje, a także popularne ostatnio transmisje live, gdzie można zadawać pytania.
Social media to nie tylko tworzenie własnych treści, to także pole do współpracy z influencerami. Osoby takie mają znacznie większe zasięgi i cieszą się ogólnym uznaniem wśród swoich odbiorców. Chcąc podnieść swoją sprzedaż postaw na współpracę z osobami z danej branży, lub o grupie odbiorców zbliżonej do Twojego targetu. Niestety osoby bardzo znane mogą mieć wysokie stawki, w przypadku mniejszego budżetu poszukaj kogoś dobrze rokującego i zaoferuj wymianę usług na zasadzie barteru.

Blog
Tworzenie własnego bloga to inwestycja w generowanie ruchu na swoją stronę. Zanim zacznie się tworzyć treści warto poczytać o pisaniu zgodnie z zasadami SEO. Zainteresuj się tematem zwłaszcza jeśli Twój produkt jest niszowy i ciężko znaleźć informacje na jego temat w Internecie. Zagwarantuje Ci to wejścia na stronę osób, które rzeczywiście są zainteresowane danym produktem. Pomysłów na wpisy możesz szukać wszędzie - w wyszukiwarce Google, na forach! (tutaj słuchasz głosu swojego ludu), na wspomnianym Pintereście, w magazynach branżowych, a nawet u konkurencji. Bądź kreatywny i nie zamykaj się na tematy pokrewne, w drobnej części dotyczące Twojego produktu.

Porada: Wpisy z bloga możesz przekształcić w materiał video na YouTuba i vice versa.

Newsletter
Jeden z najlepszych sposobów bezpośredniego dotarcia do odbiorców. Wykorzystaj koniecznie jego potencjał wysyłając informacje o nowej dostawie, zniżkach, specjalnych promocjach, czy interesujących wpisach na blogu. Potężną siłę mają personalizowane rabaty! Mailing to nie tylko newsletter, możesz także postawić na scenariusz wysyłania wiadomości do tzw. “Porzuconych koszyków” (osób, które dodały produkty do koszyka i w ostatniej fazie zamówienia jednak zrezygnowały z zakupu). Przyjrzyj się, czemu tak się stało, często wychodzą wtedy błędy, które przeoczyłeś, a decydują o stracie klienta. Kolejną opcją jest odzyskiwanie klientów, czyli wiadomości wysyłane do osób, które dokonały u nas zakupu, a dawno nie zaglądały na naszą stronę. Pamiętaj jednak, że zgodnie z RODO, aby wysłać do nich wiadomość, musisz uzyskać odpowiednie pozwolenie. Możesz tę opcję skonfigurować na swojej platformie sklepowej.

Targi i eventy branżowe
Targi i wszelkie eventy branżowe to idealne miejsce, aby dotrzeć stricte do swoich odbiorców. Mimo że opcja ta wydaje się być kosztowna nie znajdziesz lepszego miejsca do bezpośredniego kontaktu z klientami. Możliwość poznania ich opinii oraz oczekiwań pozwoli Ci dopracować ofertę i podnieść zyski. W bezpośrednim kontakcie łatwiej jest pozyskać zaufanie i uwagę konsumentów. Innym plusem jest możliwość wybadania konkurencji i sprawdzenia jak to robią inni. Kto powiedział, że nie możesz wprowadzić pewnych pomysłów po swojemu. Wykorzystuj wydarzenia branżowe do kontaktu z mediami. Jest to szczególnie ważne jeżeli dopiero zaczynasz, może się bowiem udać, że zyskasz dodatkowe źródło promocji swojego sklepu, ale także nawiążesz kontakty z dziennikarzami, a wszyscy wiemy jak jest to ważne.

Podsumowanie

Teraz wiesz już niemal wszystko, co potrzebne Ci do wystartowania. Prowadzenie swojego sklepu wiąże się ze zgłębianiem wielu tajników biznesu. Jest to jednak proces niezwykle rozwijający i ekscytujący. Z czasem pewne kwestie staną się dla Ciebie oczywiste i banalne, zanim jednak to nastąpi postaw na pomoc profesjonalistów.

Nadal zastanawiasz się czy warto założyć sklep internetowy?

opis plusów posiadania sklepu internetowego
Kamila Wieczorek

Kamila Wieczorek

Marketing Manager w Selesto Ceni sobie dobry content marketing, umiejętności analizy i wyciągania wniosków. Poza branżą interesuje się marketingiem sportu i fotografią.

Przeczytaj więcej
Jak założyć sklep internetowy w 5 krokach - kompletny poradnik
Share this
MENU