/ Doświadczenia klientów

Jak wyglądają biznesowe początki - wywiad z właścicielką sklepu Lamarstore.pl

Na pytania odpowiada Martyna - Od lat pasjonatka mody i komunikacji w mediach społecznościowych. Zawzięcie śledzi światowe trendy i wprowadza je na polski rynek. Ceni sobie przywiązywanie uwagi do detali i wysoką jakość obsługi klienta. Od paru miesięcy rozwija własny sklep z odzieżą i dodatkami.

Co skłoniło Cię do założenia własnego sklepu online?

Myślę, że przede wszystkim monotonia. To czego najbardziej nie lubię w życiu to nuda, a niestety szybko się nudzę. I choć byłam bardzo usatysfakcjonowana ze swojej aktualnej pracy, zaczęło brakować mi nowych wyzwań oraz poczucia, że to co robię jest tylko moje. Jestem osobą kreatywną, w mojej głowie zawsze pojawiała się masa pomysłów na biznes. Brakowało mi natomiast odwagi i pieniędzy. Doszłam jednak do wniosku, że nawet przy niewielkim budżecie założenie sklepu internetowego nie jest rzeczą niemożliwą. Wystarczy tylko odrobina wyczucia oraz pracowitość. Chodzi mi przede wszystkim o wyczucie trendów. Aktualnym trendem są wiklinowe torebki, które podbiły Instagrama oraz blogi. Już w lutym pojawiła się w sieci masa artykułów na temat tego hitu. Popularne blogerki jeździły na premiery kolekcji znanych sieciówek, prezentując słomiane kosze i plażowe torby. W marcu sklepy przestały wyrabiać z dopełnieniem produktów. Na Instagramie pojawiały się dyskusje na temat tego, gdzie można zdobyć wiklinową torbę. Postanowiłam skorzystać z okazji, szybko znalazłam producenta i otworzyłam działalność.

“Lamar” to dosyć oryginalna nazwa, skąd taki pomysł?

Premiera marki przypadła na kwiecień wraz z pojawieniem się letnich kolekcji. Wymyślając nazwę, chciałam, aby nawiązywała ona do wakacji, słonecznych plaż i letniej bryzy. Ubrania, które sprzedaję to w głównej mierze topy, hiszpanki i krótkie kombinezony. Pierwszym moim skojarzeniem było morze, dlatego nazwa pochodzi od hiszpańskiego słowa „mar”.

Jakie były największe trudności na początku?

Najtrudniejszą rzeczą było znalezienie producenta. A jak już go znalazłam, zaczęły pojawiać się problemy logistyczne, obawy, czy produkty zdążą przyjść na czas oraz jaką ilość powinnam zamówić. Nie miałam pojęcia, czy to co zamówię w ogóle się sprzeda, z drugiej strony bałam się, że przy dobrej sprzedaży przestanę wyrabiać z dopełnieniem. Na początku jest wiele niewiadomych, większość rzeczy trzeba oszacować i dokładnie przeliczyć. Wszystko okazuje się dopiero po dwóch miesiącach, a nawet trzech, kiedy wiemy już, które produkty się nam lepiej sprzedają oraz jakie działania marketingowe przynoszą zamierzone efekty.

Co poradziłabyś osobom, które chcą założyć własny sklep?

Przede wszystkim nie bać się i nie poddawać. Początki są zwykle ciężkie. W pierwszych miesiącach sprzedaż może wynosić zero, ale tylko dzięki ciężkiej i rzetelnej pracy osiągniemy sukces. Warto pamiętać o budowaniu relacji z klientami. Zdobywanie zaufania u klienta to jedna z najważniejszych rzeczy w biznesie. Istotną rzeczą jest również śledzenie konkurencji. Dzięki temu dowiemy się, jak ulepszyć własny sklep oraz co zrobić, by wyróżnić się na tle innych.

Czy Twoja działalność od początku była opłacalna, czy musiałaś trochę poczekać, zanim inwestycja zaczęła się zwracać?

Na rezultaty trzeba było niestety trochę poczekać. Zarabiać zaczęłam dopiero od niedawna. W kosztach należało uwzględnić nie tylko produkty, ale również sesje zdjęciowe, działania marketingowe i zakup platformy sklepowej. Tu bardzo pomógł mi darmowy miesiąc próbny. Dzięki temu nie musiałam przejmować się tym, czy biznes na pewno mi wyjdzie. Z platformy korzystałam bez żadnych zobowiązań. Dopiero po upływie okresu testowego zdecydowałam się na comiesięczną płatność.

Prowadzisz sprzedaż od paru miesięcy i obserwujesz zachowania konsumentów swojego rynku. Jakie czynniki według Ciebie decydują o dokonaniu zakupu przez klienta?

Przede wszystkim aktywne działania w Social Mediach. Większość klientów zdobywam poprzez Instagrama. Należy jednak pamiętać, że spójny i estetyczny profil to tylko część sukcesu. Najważniejsza jest wiarygodność i stały kontakt z klientem. Na każdą wiadomość staram się odpowiadać jak najszybciej, każdego klienta traktuję wyjątkowo. W sprawnym odpowiadaniu na wiadomości pomaga mi czat wbudowany do mojego sklepu. Kolejna ważna rzecz to darmowa wysyłka. Nic nie zachęca do zakupu tak jak bezpłatna przesyłka, dlatego od czasu do czasu informuję fanów o takiej możliwości. Następny czynnik decydujący o dokonaniu zakupu przez klienta to możliwość zwrotu. Zakupy przez Internet są jak loteria, produkt nie zawsze wygląda tak samo jak na zdjęciu, a rozmiar może okazać się nieodpowiedni. Do każdego zamówienia dołączam formularz zwrotu, aby klient mógł bezproblemowo odesłać niepasujący produkt.

Jakie formy promocji sprawdzają się najlepiej w sklepie z odzieżą i dodatkami?

Przede wszystkim działania influencer marketing. To chyba najskuteczniejsza forma reklamowania się w Internecie. Żaden post sponsorowany na Facebooku czy Instagramie nie wpłynie na sprzedaż tak dobrze jak dedykowany marce wpis na blogu czy nawet jedno zdjęcie z produktem na profilu znanej instagramerki. Influencerki, z którymi podejmuję współpracę informują swoich obserwatorów o kodach rabatowych i zniżkach w moim sklepie. Inną skuteczną formą promocji są konkursy. Angażują fanów oraz zwiększają zasięg. Każdy post konkursowy ma zwykle trzy razy więcej wyświetleń i komentarzy.

Decyzje zakupowe - statystyka

Masz jakiś szczególny sposób, aby wybić się wśród innych e-sklepów z tej branży?

Staram się być przede wszystkim wiarygodna. Nie ukrywam się za marką, odpowiadam klientom jako ja, często piszę w pierwszej osobie. Ludzie dużo bardziej ufają markom, za którymi stoi człowiek. Często nagrywam relacje na Instagramie, prezentuję ubrania na sobie.

Jakie są Twoje plany na przyszłość?

Aktualnie rozpoczęłam pracę nad kolekcją jesienno-zimową. Do sklepu planuję wprowadzić swetry, marynarki, ale również sukienki. W kolejnym sezonie letnim pojawi się więcej topów, koszul i zwiewnych sukienek, a może nawet bielizna.

Odwiedź sklep Martyny link.

Jeśli tak jak Martyna marzysz o własnym biznesie, wypróbuj nasz sklep internetowy przez 14 dni za darmo link.

Kamila Wieczorek

Kamila Wieczorek

Marketing Manager w Selesto Ceni sobie dobry content marketing, umiejętności analizy i wyciągania wniosków. Poza branżą interesuje się marketingiem sportu i fotografią.

Przeczytaj więcej
Jak wyglądają biznesowe początki - wywiad z właścicielką sklepu Lamarstore.pl
Share this
MENU