Według polskiego prawa każda działalność gospodarcza, niezależnie od formy prawnej, musi być określona kodem PKD. Jest to tzw. deklaracja działalności, która powinna możliwie najdokładniej określać profil firmy oraz obszar jej działania. To obowiązkowa procedura i należy przez nią przejść jeszcze przed rejestracją działalności gospodarczej. Wybór PKD dla sprzedaży w Internecie może jednak przysporzyć nie lada kłopotu. Jaki powinien być ten właściwy i – co najważniejsze – czy pomyłka jest sankcjonowana przez polskie prawo?

Przeczytaj nasz poradnik na temat PKD w e-commerce, aby uniknąć potencjalnych kłopotów z założeniem firmy i prowadzeniem sklepu internetowego!

Spis treści:

  1. Co oznaczają kody PKD?
  2. PKD a sprzedaż internetowa
  3. Jaki PKD dla dropshippingu wybrać?
  4. Jakie konsekwencje grożą za błędny wybór PKD dla sprzedaży w internecie?

Co oznaczają kody PKD?

PKD, czyli funkcjonująca od 2008 r. Polska Klasyfikacja Działalności, jest uporządkowaną i posegregowaną listą branż, profili i rodzajów działalności gospodarczych. Na kod PKD składa się aż pięć hierarchicznie ustawionych sekcji – od ogólnego typu działalności (np. przynależności do konkretnego sektora gospodarki) do najbardziej szczegółowego.

Pełną listę kodów PKD udostępnia serwis informacyjno-usługowy prowadzony przez Ministerstwo Rozwoju1.

Kody PKD najczęściej pełnią funkcję statystyczną i służą np. do tworzenia prognoz gospodarczych czy określania średniego wynagrodzenia w konkretnym sektorze. Tylko w niektórych przypadkach pełnią również funkcję księgową i determinują formę prawną przedsiębiorstwa, rodzaj opodatkowania czy obowiązek rejestracji do VAT.

Dokumenty leżące na stole potrzebna do założenia sklepu internetowego

PKD a sprzedaż internetowa

Właściwy kod PKD w działalności online to 47.91.Z. Jest przypisany firmom, które sprzedają w Internecie, bez określenia rodzaju towaru. Obejmuje on takie podmioty jak: samodzielne sklepy internetowe (również te zajmujące się wyłącznie sprzedażą produktów cyfrowych), serwisy aukcyjne, a także platformy typu marketplace (np. Amazon lub Allegro).

W większości przypadków wybór PKD dla sklepu internetowego jest wystarczający w zakresie ogólnym. Prawodawca wprost nie nakłada obowiązku bardzo szczegółowego doprecyzowania. W opisie dodatkowym do nazwy grupowania widnieje zapis mówiący, że działalność może dotyczyć dowolnego towaru. Wyłączona z tej klasyfikacji jest jedynie sprzedaż detaliczna samochodów i motocykli, jak również części i akcesoriów do obu tych pojazdów.

Mimo wszystko zaleca się, aby określenie zakresu prowadzonej działalności było rzetelne i możliwie najdokładniejsze. Dlatego warto przejrzeć całą listę kodów PKD i wybrać kategorię lub kategorie, które opisują rodzaj towaru, którym handlujesz Internecie.

Jaki PKD dla sklepu internetowego będzie właściwy w takim przypadku? Lista kodów jest długa i wyczerpująca. Nie ma więc sensu podawać wszystkich dla każdego profilu sprzedaży, a jedynie kilka przykładowych, aby lepiej nakreślić charakter działalności. Są to m.in.:

  • 47.41.Z – dla sklepów sprzedających komputery oraz urządzenia peryferyjne;
  • 47.54.Z – dla sklepów internetowych z dywanami oraz innymi pokryciami dywanowymi;
  • 47.59.Z – przy sprzedaży mebli przez Internet;
  • 47.61. Z – przy sprzedaży książek;
  • 47.75.Z – przy sprzedaży kosmetyków.

Pełna lista obejmuje aż 88 pozycji. Pamiętaj przy tym, że jako przedsiębiorca prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą masz prawo wpisać nieograniczoną liczbę kodów. Jeśli natomiast działasz w ramach spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (jest to jedna z najczęściej wybieranych form prawnych w e-commerce) lub innych, Twój wybór PKD dla sprzedaży w Internecie ogranicza się tylko do 10 kodów.

Jeżeli nie wpisałeś kodu, pomimo że handlujesz określonym w klasyfikacji towarem lub z czasem Twoja działalność rozrosła się i obejmuje inne niż początkowo artykuły, możesz w każdej chwili zaktualizować listę firmowych PKD. Wszelkie modyfikacje należy zgłaszać za pomocą wniosku CEIDG do właściwego urzędu miast lub gminy albo KRS, jeżeli firma podlega obowiązkowej rejestracji przez sąd rejestrowy.

Wprowadzanie danych do komputera przez właściciela sklepu internetowego

Jaki PKD dla dropshippingu wybrać?

Wybór PKD dla sprzedaży w Internecie nie powinien powodować żadnych trudności – sama klasyfikacja jest przejrzysta, a zasady przyporządkowania kodów do działalności proste. Wiele osób ma jednak wątpliwości, jaki PKD dla dropshippingu wybrać.

Dla prawodawcy nie ma znaczenia, że fizycznie nie posiadasz towaru i jest on wysyłany do klienta prosto z hurtowni. Ważne, że to Twój sklep jest stroną transakcji sprzedaży internetowej. Pochodzenie towaru lub zaangażowanie innego podmiotu w łańcuch dostaw jest bez znaczenia. Odpowiednim będzie więc wybór PKD dla sklepu internetowego – 47.91.Z.

Jakie konsekwencje grożą za błędny wybór PKD dla sprzedaży w internecie?

Stworzona systematyka nie jest idealna i nie zawsze nadąża nad zmianami na rynku pracy, ale przynajmniej na razie nie dotyka to e-commerce. Ryzyko wpisania nieodpowiadającego profilowi Twojej działalności kodu PKD jest naprawdę znikome.

Warto jednak wiedzieć, że teoretycznie jest to czyn zagrożony grzywną, ograniczeniem wolności lub wykreśleniem firmy z rejestru. Dlaczego teoretycznie? Na tego rodzaju karę wskazuje art. 60.1 par. 2 Kodeksu Wykroczeń, ale w praktyce jest to bardzo rzadko stosowane. Wyjątek stanowi sytuacja, kiedy do rejestru wpisany jest kod PKD gwarantujący Ci pewne przywileje podatkowe i wynikające z niego korzyści majątkowe, np. zwolnienie z VAT czy możliwość odprowadzania podatku na zasadzie ryczałtu. Inną sytuacją podlegającą karze jest np. próba wyłudzenia dotacji lub kredytu na podstawie nieprawdziwej klasyfikacji.

W przypadku, gdy pomyłka dotyczy typu towaru, którym handlujesz, raczej nie masz się czego obawiać. Mimo to warto jednak z uwagą potraktować określenie kodów PKD, przede wszystkim ze względów biznesowych. Dzięki temu Twoi kontrahenci, tacy jak hurtownie, będą mogli łatwiej odszukać Cię w branżowych wyszukiwarkach.

Wiadomość wysłana!

Odpowiemy na Twoją wiadomość w ciągu 24 godzin.

Formularz kontaktowy

Jeżeli chcesz stworzyć najpiękniejszy i najszybszy sklep internetowy na rynku, zrób to z moim zespołem. Nie czekaj. Napisz do mnie.