Sprzedaż internetowa może być bardzo dobrym pomysłem na dochodową działalność, o ile masz dobrze przemyślany biznesplan. Przyszłych przedsiębiorców zniechęcają jednak zwykle formalności przy zakładaniu sklepu internetowego. Wszelkie niedopatrzenia, zwłaszcza w zakresie ochrony prawnej konsumentów i kwestii podatkowych, mogą mieć naprawdę nieprzyjemne konsekwencje.

Czego dopilnować przed założeniem sklepu? Sprawdź nasz poradnik, zanim zaczniesz planować swoją działalność online. Pozwoli Ci to uniknąć chaosu i opracować skuteczniejsze plany podbicia rynku e-commerce.

Spis treści:

  1. Co musisz wiedzieć przed założeniem sklepu internetowego? Wymagania prawne
  2. Formalności przy zakładaniu sklepu internetowego
  3. Co powinno znaleźć się w sklepie internetowym?

Co musisz wiedzieć przed założeniem sklepu internetowego? Wymagania prawne

Polskie prawo nie stawia wielu wymagań przed przyszłymi właścicielami sklepów online. Jeśli nie masz zamiaru handlować towarem objętym osobnymi regulacjami lub wymagającym uzyskania szczególnych uprawnień i koncesji, rejestracja sklepu online i uregulowanie kwestii formalno-prawnych nie będą szczególnie skomplikowane.

Przede wszystkim masz dowolność, jeśli chodzi o formę prawną firmy. W zależności od rodzaju przedsiębiorstwa możesz np. zdecydować się na korzystniejsze opodatkowanie lub uproszczoną księgowość.

Przedsiębiorcy najczęściej wybierają:

  • jednoosobową działalność gospodarczą;
  • spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością;
  • spółkę cywilną – to korzystne rozwiązanie głównie ze względu na fakt, że wspólnicy mogą rozliczać się według różnych, najbardziej odpowiadających im zasad podatkowych.

Dozwolone są też spółki jawne czy komandytowe, ale są one znacznie rzadziej spotykane. Jedyną formą prawną, która nie dotyczy sklepu internetowego, jest spółka partnerska. Ta zarezerwowana jest dla osób wykonujących wolne zawody takie jak lekarz czy prawnik.

Warta przedyskutowania jest również kwestia sklepu internetowego i działalności gospodarczej, a dokładniej konieczności jej zakładania.

Weź pod uwagę, że sprzedaż online możesz prowadzić również w ramach tzw. działalności nierejestrowanej, jeśli tylko Twój przychód nie przekracza 1745 zł brutto miesięcznie (stan na 2023 r.)1.

To częsty wybór osób, które np. chcą sprzedawać własnoręcznie wykonaną biżuterię lub inne rękodzieło.

Co jeszcze musisz wiedzieć przed rozpoczęciem działalności e-commerce? Pamiętaj, że niektóre produkty wyłączone są ze sprzedaży internetowej. Tak dzieje się np. w przypadku leków wydawanych z przepisu lekarza, wyrobów tytoniowych czy alkoholu (choć przez nieścisłości w polskim prawie wielu firmom udaje się ten zakaz obejść).

Przygotowanie niezbędnych formalności do założenia sklepu internetowego w Polsce - co musisz wiedzieć?

Formalności przy zakładaniu sklepu internetowego

To, jakie formalności należy dopełnić przed założeniem sklepu online, zależy przede wszystkim od statusu prawnego firmy. Nie będziemy opisywać wszystkich z nich – zwłaszcza w przypadku spółek jest to proces czasochłonny. Zamiast tego skupimy się na jednoosobowej działalności gospodarczej. Jej założenie nie zajmuje dużo czasu, a sama rejestracja sklepu online jest darmowa.

Zakładanie firmy

Jednoosobową działalność gospodarczą można założyć przez Internet, po stworzeniu konta przedsiębiorcy w portalu Biznes.gov.pl. Umożliwia on wypełnienie i złożenie wniosku do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności gospodarczej, dokonanie zgłoszenia do ZUS-u, oświadczenia o wyborze formy opodatkowania oraz wysłania formularza VAT-R.

Wybór PKD firmy

Ważną rzeczą, o której trzeba zdecydować jeszcze przed założeniem działalności, jest wybór kodu określającego charakter działalności oraz ewentualnie rodzaj sprzedawanego towaru. Przedsiębiorca prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą może wybrać nieograniczoną liczbę kodów PKD, ale należy pamiętać, że tylko jeden z nich może być kodem głównym. W przypadku sklepu internetowego właściwy jest kod 47.91.Z.

Wybór formy podatkowej

Sprzedawca ma prawo wyboru jednej z trzech form opodatkowania: na zasadach ogólnych (12%, 32%), podatkiem liniowym (19%), a także ryczałtem (np. 3%).

Dochodzi do tego obowiązek rejestracji do podatku VAT, chyba że sprzedaż dotyczy towarów objętych zwolnieniem, a jej roczna wartość nie przekracza 200 tys. zł (stan na 2023 r.)2.

Warto też wspomnieć o księgowości – w przypadku jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej jest to księgowość uproszczona, a wszelkie operacje gospodarcze zapisuje się w księdze przychodów i rozchodów.

Przygotowanie niezbędnych formalności do założenia sklepu internetowego w Polsce

Co powinno znaleźć się w sklepie internetowym?

Jeśli chodzi o formalności w sklepie internetowym, to głównym obowiązkiem sprzedawcy jest stworzenie i dostarczenie użytkownikom regulaminu korzystania z serwisu.

Regulamin powinien określać rodzaj usług, warunki ich świadczenia, wymagania techniczne systemu, warunki zawierania umów oraz tryb postępowania reklamacyjnego. Ważne jest, aby znalazły się w nim również informacje o samym sklepie internetowym – przede wszystkim dane prawne i teleadresowe firmy – oraz o obowiązkach i prawach klienta. Nie zapominaj też o zapisach RODO, w których określisz, kto i na jakich zasadach będzie przetwarzał dane osobowe klienta.

Stworzenie tych dokumentów nie jest łatwe, zwłaszcza dla początkującego sprzedawcy. Dlatego przed założeniem sklepu internetowego warto rozejrzeć się za platformą e-commerce, która oferuje je jako dodatkową usługę. Skorzystanie z takiej opcji jest rozsądnym rozwiązaniem, szczególnie na początku działalności. Nie tylko generuje mniej kosztów niż szukanie odpowiedniej usługi na własną rękę, ale też daje Ci pewność, że wszystkie zapisy są dostosowane do profilu Twojej działalności oraz, w momencie ich otrzymania, zgodne z prawem i sporządzone według właściwego wzorca.

Wiesz już, jakie formalności trzeba dopełnić przed założeniem sklepu online. Czas więc zacząć go budować. Wcześniej zwróć jednak uwagę, czy wybrany dostawca sklepu dostarcza Ci narzędzia, które pozwolą sprawnie obsługiwać klientów i promować swój sklep. Z opcji, które mogą być przydatne (a o których najczęściej się zapomina), zwróć uwagę na wsparcie SEO, integracje z mediami społecznościowymi lub innymi miejscami, w których możesz promować witrynę. Z takimi narzędziami prowadzenie sklepu będzie nie tylko łatwiejsze, ale i przyjemniejsze!

Wiadomość wysłana!

Odpowiemy na Twoją wiadomość w ciągu 24 godzin.

Formularz kontaktowy

Jeżeli chcesz stworzyć najpiękniejszy i najszybszy sklep internetowy na rynku, zrób to z moim zespołem. Nie czekaj. Napisz do mnie.