Atrybuty to unikatowe cechy produktów (rozmiar, kolor), a warianty to ich opcje (s/m, niebieski, czerwony). Warianty tworzy się na podstawie wartości atrybutu. Atrybuty i warianty wykorzystuje się do charakterystyki produktów. Po udostępnieniu możliwości filtrowania klient może je wykorzystać do szczegółowego wyszukiwania na stronie sklepu.
Dodatkowo posiadając produkty w różnych wariantach, nie trzeba zamieszczać na stronie każdego produktu oddzielnie, wystarczy stworzyć atrybut z wariantami i przypisać go do produktu. Dzięki temu dba się o przejrzystość na sklepie, co ułatwia dokonanie zakupu przez klientów.
Poniżej pokazane są sukienki, których atrybutem jest rozmiar. Są one możliwe do kupienia w różnych wariantach, jak rozmiar S, M, czy XL. Dzięki opcji filtrowania klient ma możliwość obejrzenia dostępnych produktów w wybranym przez siebie rozmiarze.
![](https://selesto.pl/pomoc/content/images/2022/09/atrybuty_lista_filtrED.jpg)
Aby dodać atrybut należy wejść w zakładkę „Asortyment” -> „Atrybuty” i kliknąć „Dodaj atrybut”. Wtedy otworzy się okno kreatora.
![](https://selesto.pl/pomoc/content/images/2022/09/atrybuty.jpg)
Dodając atrybut należy zacząć od wpisania jego nazwy (np. kolor, rozmiar). Następnie wybieramy typ, w jakim ma być prezentowany atrybut na sklepie. Typ atrybutu może być w wersji:
• tekstowej (np. długość sukienki: mini, maxi)
• obrazkowej (np. kolor produktu; dodaje się plik graficzny z dysku; jak przygotować zdjęcia zobacz tutaj/link YT, artykuł)
• liczbowej (dobrze sprawdza się w prezentacji rozmiarów odzieży dziecięcej: 86, 98,110..)
![](https://selesto.pl/pomoc/content/images/2021/05/atrybuty_dodaj_nazwa.png)
![](https://selesto.pl/pomoc/content/images/2021/05/atrybuty_obrazek.png)
Można ustawić czy ten konkretny atrybut ma być wyświetlony na liście filtrowania ("Ustawienia > Główne > Funkcje dodatkowe") na stronie z produktami. Jeśli tak, to można również określić w jakiej formie ma on być wyświetlany. Są dwie opcje: lista stała lub lista rozwijana (tzw. dropdown). Listę można też ukryć. Dodatkowo można określić kolejność w jakiej mają być wyświetlane atrybuty, poprzez nadanie im priorytetu.
![](https://selesto.pl/pomoc/content/images/2021/05/atrybuty_dodaj_wyswietlanie.png)
![](https://selesto.pl/pomoc/content/images/2021/05/atrybuty_lista_filtrED.png)
![](https://selesto.pl/pomoc/content/images/2022/09/atrybuty_lista_filtr2.jpg)
Kolejnym punktem jest dodanie wartości atrybutu (np. czarny, niebieski; S/M, L/XL), czyli utworzenie wariantu.
![](https://selesto.pl/pomoc/content/images/2021/05/atrybuty_dodaj_wartosc.png)
Po wpisaniu wartości dla atrybutu w formie tekstowej otrzymuje się listę. W tym przypadku wartości zostaną wykorzystane do opisu długości sukienek.
![](https://selesto.pl/pomoc/content/images/2021/05/atrybuty_wartosci.png)
![](https://selesto.pl/pomoc/content/images/2022/09/atrybuty_produktED.jpg)
Atrybuty można w szybki sposób edytować lub usuwać. Wystarczy kliknąć wybraną funkcję przy atrybucie.
![](https://selesto.pl/pomoc/content/images/2021/07/atrybuty_edycja_usun-1.png)
Edycja atrybutu oraz wariantu odbywa się na podobnej zasadzie co jego tworzenie. Edycji można dokonać na każdym etapie rozwoju sklepu.
![](https://selesto.pl/pomoc/content/images/2021/05/atrybuty_edycja2.png)
Jeśli jest utworzonych wiele atrybutów można je w łatwy sposób odnaleźć korzystając z funkcji filtrowania. Wystarczy zacząć wpisywać słowo, a filtr już zacznie wyszukiwać.
![](https://selesto.pl/pomoc/content/images/2021/07/atrybuty_filtr.png)
Należy pamiętać, aby zawsze dokonywać zapisu wprowadzonych zmian oraz czytać komunikaty i wyskakujące okienka. Nie uzupełnienie pól oznaczonych * blokuje wykonanie następnego kroku.