Pytanie: “Jaki sklep sprzedaje najlepiej” wydawać by się mogło spędza sen z powiek tylko właścicielom sklepów internetowych. Tak jednak nie jest. Jako platforma sklepowa od początku naszej działalności codziennie staramy się przybliżyć do odpowiedzi, co wiąże się z ciągłym rozwojem i współpracą z założycielami sklepów. Tylko bazując na wspólnych doświadczeniach jesteśmy w stanie zrobić krok do upragnionego celu - zwiększenia sprzedaży w każdym sklepie założonym na naszym systemie. To co możemy zrobić od strony technicznej staramy się wdrażać systematycznie, zauważyliśmy jednak że są pewne narzędzia, które możesz wprowadzić samodzielnie. W tym tekście postaram się przybliżyć te darmowe, które uczynią Twój sklep bardziej atrakcyjnym dla Klientów, a tym samym zwiększą sprzedaż.

Canva

Większość Klientów kupuje oczami, dlatego wygląd sklepu często decyduje czy ktoś zostanie na stronie, czy wyjdzie, zanim zdąży zapoznać się z oferowanym asortymentem.

Pierwsze wrażenie robi się tylko raz, żeby było pozytywne duży nacisk należy położyć na atrakcyjność banerów. Slajdery widoczne tuż po wejściu na sklep powinny być interesujące i spójne z resztą strony. Ważna jest także ich sezonowość. To właśnie w tym miejscu warto podać informacje o wyprzedaży, nowej kolekcji, czy zbliżających się świętach. Banery równie dobrze będą wyglądać jako okładki do kategorii, czy jako sekcje na stronie głównej.

Mam nadzieję, że przekonałam Cię jak ważny jest aspekt graficzny w Twoim sklepie, już słyszę jednak Twoje pytanie: “Co mogę zrobić jeśli nie jestem profesjonalnym grafikiem i na takiego mnie nie stać?”. Spokojnie, chciałabym polecić Ci proste i darmowe narzędzie, które przyjdzie Ci z pomocą. Wspomniana Canva, to program, w którym samodzielnie stworzysz atrakcyjne grafiki. Do wyboru będziesz miał gotowe szablony, zdjęcia do wykorzystania, różne elementy i układy. Sam zdecydujesz jaki tekst dodasz i w którym miejscu go wprowadzisz. Bez problemu określisz jaki rozmiar pliku Cię interesuje.

canva

Umiejętność tworzenia grafik przyda Ci się także przy prowadzeniu profili w Social Media. Spójne i estetyczne posty na Instagramie, czy Facebooku pomogą Ci zbudować świadomość marki i dotrzeć do większej grupy odbiorców. W Canvie możesz także robić reklamy graficzne. Najlepsze w tym wszystkim jest to, że gotowe szablony same w sobie są atrakcyjne i często jedyne co musisz zrobić to podmienić zdjęcia i dodać logo swojego sklepu.
Jeśli bardziej podobają Ci się filmiki możesz spróbować swoich sił w ich tworzeniu. Masz do dyspozycji mnóstwo klipów, więc na pewno znajdziesz coś dla siebie. To proste! Spróbuj sam: https://www.canva.com/.

Gimp

Innym programem graficznym, który chcę Ci polecić jest Gimp.Na początku może on wydawać Ci się trudny w obsłudze, jednak z czasem jak będziesz z niego korzystał, stanie się to znacznie łatwiejsze. W Internecie jest również mnóstwo filmików instruktażowych. To darmowe oprogramowanie do obróbki zdjęć daje Ci mnóstwo możliwości. Od podkręcenia kolorów zaczynając na skalowaniu obrazów kończąc. Nawet małe zmiany w jasności czy kontraście zdjęcia mogą znacznie poprawić jego jakość.

To na co jednak powinieneś zwrócić szczególną uwagę to właśnie skalowanie zdjęć. Czym jest owo skalowanie? Jest to zmniejszenie wielkości grafiki, bez straty na jakości. To niezwykle istotne jeśli chcesz, żeby Twój sklep działał szybko i sprawnie.

Klient nie lubi czekać, a zbyt długie ładowanie się strony lub obrazków potrafi go skutecznie zniechęcić do przeglądania produktów w sklepie.

Nie ma chyba też nic mniej estetycznego jak nierówne rozmiary zdjęć produktów na sklepie. Wiele osób zniechęca to na samym starcie. Kwadraty, prostokąty, małe i duże grafiki kłują w oczy i odciągają uwagę użytkownika od tego, na czym najbardziej Ci zależy - od zakupu. O optymalizacji zdjęć pisaliśmy również w tym artykule.

Abyś uniknął tego problemu nagraliśmy dla Ciebie filmik przedstawiający jak poprawnie skalować zdjęcia w programie Gimp:

Google Analytics

W Twoim sklepie internetowym nie może zabraknąć narzędzi analitycznych. Każdy właściciel biznesu online powinien się zaprzyjaźnić z przynajmniej jednym z nich. Darmowym i najbardziej znanym programem jest Google Analytics. Narzędzie od Google, jeśli odpowiednio skonfigurowane, daje Ci ogrom wiadomości na temat Twoich Klientów i asortymentu. Te informacje możesz później wykorzystać planując zatowarowanie, czy włączając kampanie marketingowe.


W swoim panelu możesz sprawdzić skąd dokładnie pochodzą Twoje konwersje, takie jak dodanie do koszyka, czy zakup w konkretnym przedziale czasowym. Te informacje pomogą Ci odpowiednio inwestować budżet na promocję.

wykres

Jeśli zastanawiasz się też, kim jest Twój Klient, ile ma lat, gdzie mieszka możesz znaleźć odpowiedź w zakładce Odbiorcy.

wykres2

Zagłębiając się w poszczególne zakładki możesz prześledzić każdy krok swoich Klientów, odkryć swoje słabe punkty i mocne strony. Dzięki Google Analytics zoptymalizujesz swój sklep, tak aby był przyjazny dla odwiedzających.


Jak sam widzisz wszystkie ważne informacje są w Twoim zasięgu. Już dziś zacznij śledzić swoje wyniki i podejmuj lepsze decyzje.

Hotjar

To narzędzie przypadnie Ci do gustu. Za jego pomocą będziesz mógł obejrzeć nagrania z sesji użytkowników, czyli zobaczyć co robili na Twoim sklepie, gdzie klikali i w którym momencie opuścili stronę.

panel administarcyjny
Odpowiedni układ strony i prosta ścieżka zakupowa to klucz do sukcesu w e-commerce.

Dzięki Hotjar sprawdzisz:

  • Czy Twoi Klienci nie gubią się na sklepie
  • Czy układ strony nawiguje użytkowników do odpowiednich podstron
  • Czy proces zakupowy jest dla wszystkich zrozumiały
  • Czy nie masz na stronie niepotrzebnych rozpraszaczy
  • Dlaczego Klienci opuszczają stronę i w którym momencie się to dzieje

Przejrzysta i zrozumiała forma wyników pomoże Ci podjąć działania mające na celu udoskonalenie Twojego sklepu, przez co Klientom łatwiej będzie się po nim poruszać.


Już darmowy okres pozwoli Ci wyciągnąć potrzebne wnioski, a jeśli program Ci się spodoba będziesz mógł wykupić wyższy pakiet.

Trello

Opisane narzędzia mają Ci pomóc, same jednak nic nie zdziałają. Będziesz musiał poświęcić swój czas na ich obsługę i analizę wyników. To oznacza dodatkowe zadania, o których łatwo zapomnieć, mając tysiąc innych na głowie. Aby tego uniknąć warto wprowadzić do swojej pracy planer, jakim jest Trello. Dzięki temu programowi nie tylko uporządkujesz swoją pracę, ale również sprawdzisz wydajność swoich pracowników. W planerze możesz rozdzielać zadania kilku osobom, nadając dokładne terminy ich realizacji. W prosty sposób sprawdzisz więc co zostało wykonane, a co jeszcze trzeba zrobić.

tablica

Jak powyżej, w Trello możesz tworzyć różne tablice, co uporządkuje tematy i pozwoli Ci się skupić na konkretnych zagadnieniach. Podział pomoże także usprawnić komunikację pomiędzy różnymi działami. Już nigdy nie wrócisz do chaotycznego modelu pracy, a Twoi pracownicy pokochają prosty sposób przydziału zadań. Ich produktywność się podniesie, a sklep będzie się szybciej rozwijał.


To był ostatni punkt, muszę Ci się jednak do czegoś przyznać.

pies

Przedstawiając Ci pięć darmowych narzędzi nie czuję, że wyczerpałam temat budowania atrakcyjnego sklepu. Aby, go uzupełnić muszę dodać dwa bardzo istotne elementy. Są nimi blog i E-mail marketing. Nie zawsze będą to narzędzia bezpłatne, jednak bardzo mocno podniosą atrakcyjność sklepu. Potraktujmy to więc jako bonus.

Bonus

Blog

Jeśli zdziwiła Cię moja propozycja, pozwól że wytłumaczę. Wszystkie treści zawarte na Twojej stronie wpływają na pozycjonowanie, czyli na Twoje miejsce w wyszukiwarce Google. Dokładnie ten temat poruszyliśmy tutaj. Im więcej wartościowych tekstów, tym wyżej w wynikach wyszukiwania będzie się znajdował Twój sklep. Oprócz dbania o opisy produktów, które odgrywają ogromną rolę (o czym mogłeś przeczytać tutaj) warto wprowadzić dodatkowe treści na stronie. I tutaj świetnie sprawdza się blog.

Pamiętaj, że Klienci nie tylko szukają produktu, często potrzebują także porady przy jego wyborze.

W wirtualnym świecie nie mają asystenta, więc czemu by nie napisać pomocy w formie artykułów? Każda branża ma swoje tajniki, podziel się nimi ze swoimi odbiorcami, a to docenią. Jeśli w swoich wpisach poruszysz istotne kwestie swojej działalności Klienci znajdą Twój blog, a z niego będą mogli przejść prosto do strony zakupu. Będąc ekspertem w swojej dziedzinie wiarygodność Twojej marki wzrasta, przez co ludzie chętniej będą nabywać u Ciebie produkty.

E-mail marketing

To narzędzie poniekąd nawiązuje do bloga, bo właśnie artykuły mogą być jedną z rzeczy, które będziesz wysyłać za pomocą Newslettera. Inne to np. informacje o promocjach i nowych kolekcjach, a także specjalne kody rabatowe. Przypominanie się w atrakcyjny sposób Klientowi jest odbierane w pozytywny sposób. Jeśli zadbasz o jakość wysyłanych treści przyciągniesz odbiorców do swojego sklepu.

Modułu e-mail marketingu możesz również użyć do odzyskiwania porzuconych koszyków i przywracania Klientów. Zachęć tę grupę osób proponując specjalną zniżkę, lub przedstaw produkty, które będą dla nich interesujące. Zwróć uwagę na personalizację, która znacznie zwiększa atrakcyjność tego typu komunikacji. Grafiki potrzebne do stworzenia maila możesz zrobić we wspomnianej wyżej Canvie.

email marketing

Na platformie sklepowej Selesto moduł e-mail marketingu jest wbudowany, nie musisz więc korzystać z zewnętrznych narzędzi.

Sklep, który łączy technologię z wyglądem jest dla Klienta najbardziej atrakcyjny. Opisane przeze mnie narzędzia, są jak techniki uwodzenia, które pomogą Ci rozkochać go w sobie. Jeśli odpowiednio zadbasz o tę relację możecie nawet stworzyć długotrwały związek. I tego właśnie Ci życzę. Czy będzie łatwo? Nie. Czy będzie warto? Na pewno.