/ Niezbędnik

Jak napisać opis produktu w sklepie internetowym, który sprzedaje?

Czy wiesz, że... kilka zdań określających produkt jest w stanie zachęcić lub zniechęcić klienta do zakupów w Twoim sklepie?Jak się dowiesz z tego artykułu jego odpowiednie sformułowanie może bezpośrednio wpłynąć na pozycję w wyszukiwarce, sprzedaż, a także poziom zaufania klientów do Ciebie jako sprzedawcy. Stosując wymienione niżej porady i techniki zoptymalizujesz treść na swojej stronie, zyskasz nowych klientów i zmniejszysz liczbę zwrotów. Usiądź wygodnie, bo poruszymy wiele istotnych tematów, o których być może nie miałeś pojęcia.

  1. Opis produktu = pomocny ekspedient
  2. Opis produktu spełniający oczekiwania klientów
  3. Dobieranie kategorii i wariantów produktów
  4. Jak stworzyć opis produktu pod SEO
  5. Jak język korzyści zwiększa sprzedaż

Opis produktu niczym pomocny ekspedient

Gdy wchodzimy do sklepu stacjonarnego do zakupu skłonić nas mają wszystkie zmysły. Poczynając od zapachu, gdzie przyjemna woń unosi się w powietrzu, przez słuch, który rejestruje spokojną muzykę wzbudzającą poczucie relaksu, po wzrok, który odbiera odpowiednio ułożone produkty, oznaczone atrakcyjnymi hasłami. Czy podobne doświadczenia jesteśmy w stanie zapewnić klientom sklepów internetowych?

Nie dosłownie, ale tak.

Z pomocą przychodzi opis produktu, który odpowiednio zredagowany jest w stanie, jak dobry sprzedawca, odpowiedzieć na wszystkie pytania męczące naszego klienta. Musisz mieć świadomość, że klient patrzy przede wszystkim na 3 rzeczy - cenę produktu, jego zdjęcie i opis. Wszyscy wiemy, że nasze społeczeństwo podejmując decyzję kieruje się głównie obrazem. Jednak, pewnych informacji nie da się zawrzeć na zdjęciu. Te cechy należy przekazać w opisie. Tworząc go warto kierować się dobrymi praktykami. Zacznij od podstaw:

czynniki na które patrzy klient przy zakupie
  • Zadbaj o to, aby opis produktu dostarczał rzetelnych, konkretnych informacji

Używaj prostego języka, zrozumiałego dla Twojego klienta - jeżeli będzie musiał sprawdzić znaczenie niezrozumiałych fraz, zrezygnuje z zakupu w Twoim sklepie.

Pamiętaj! To co dla Ciebie oczywiste, nie musi być jasne dla Twojego klienta, który często nie zna się na danej branży.
  • Jeżeli nie jesteś pewien, zapytaj producenta

W tym wypadku lenistwo nie popłaca. Warto się pofatygować i dopytać o szczegóły dostawcy towaru. Zawierając na karcie produktu szczegółowe informacje budujesz renomę eksperta, a tym samym zaufanie klientów. Może być to również Twoja przewaga konkurencyjna!

  • Zadbaj o to, aby opis był atrakcyjny wizualnie

Wiele razy wspominaliśmy w naszych artykułach jak istotne jest, aby zdjęcia produktu, były odpowiedniego rozmiaru i aby były spójne. Tak samo jest z tekstem, który jest dopełnieniem prezentowanych zdjęć. Zadbaj o to, by te elementy były zgrane. Edytując opis produktu pamiętaj o pogrubieniach, kursywie i przestrzeni pomiędzy linijkami. Utrzymaj jednakowy wzór dla wszystkich opisów, co pozwoli klientom na szybkie porównanie produktów między sobą. Do prezentacji danych technicznych użyj przystępnej formy, np. tabeli.

  • Zaprezentuj nie tylko dane techniczne

Dane techniczne produktu to podstawa opisu, jednak to co sprzedaje to pokazanie korzyści płynących z posiadania danego towaru. Tak samo jak umieszczasz nie tylko packshoty (zdjęcia produktu na białym tle), ale również pokazujesz produkt w codziennym użyciu. Owszem bardzo ważny przy zakupie blendera jest fakt, że posiada dużą moc, ale jeszcze bardziej istotne jest to, że dzięki niemu przyrządzimy zdrowy koktajl i zmienimy nasze nawyki żywieniowe. O użyciu języka korzyści przeczytasz dalej w tym artykule.

Opis produktu spełniający oczekiwania klientów

Aby, opis produktu zwiększał konwersję musi opierać się na zaspokojeniu potrzeb klienta.

Jak taki opis stworzyć?

Najpierw musisz poznać swoją grupę docelową. Posłużyć temu może zbudowanie tzw. buyer persony. Jest to nic innego, jak profil Twojego idealnego klienta, do którego chcesz dotrzeć, z uwzględnieniem jego potrzeb, obaw i oczekiwań. Od teraz tworząc opis produktu zadaj sobie pytanie, czego chciałby się dowiedzieć z niego reprezentant Twoich klientów. Tworząc postać nie bazuj tylko na swoim wyobrażeniu, może być ono odległe od rzeczywistości. Tutaj warto posłużyć się statystykami i analityką. Spójrz kim tak naprawdę są Twoi klienci, jakie wartości cenią i co wpływa na ich decyzję o zakupie. Możesz sprawdzić profil demograficzny, a także przestudiować dane z mediów społecznościowych. Zajrzyj do Google Analytics, który jest skarbnicą wiedzy o przepływie ruchu użytkowników na Twojej stronie. Sprawdź kto i gdzie dociera. Możesz również  skorzystać z narzędzi nagrywających sesje Twoich klientów na stronie. Jednym z nich jest np. Inspectlet - wypróbujesz go za darmo. Przede wszystkim czytaj fora i grupy, w których udzielają się Twoi klienci. To właśnie tam znajdziesz pytania, na które szukają odpowiedzi, warto więc zawrzeć je w opisie produktu. Reaguj na informację zwrotną od swoich obecnych klientów. Pytaj ich o opinie i na ich podstawie wprowadzaj potrzebne zmiany. Możesz również użyć tzw. user generated content. Jest to treść tworzona przez Twoich odbiorców, mogą być to opinie o produkcie, czy ocena jakości. Pozytywne recenzje innych klientów zachęcają pozostałych odbiorców, a także tworzą profil zaufanego sprzedawcy.

Co dalej?

Kolejną kwestią jest zbudowanie szablonu opisu produktu, który znacznie ułatwi Ci proces ich dodawania.

Jak to zrobić?

Po prostu wypisz pytania, na które odpowiedzi powinny znaleźć się w tekście.

Jak napisać opis produktu

Pamiętaj o sprawdzaniu pisowni pod kątem błędów ortograficznych. Nic tak nie drażni oka jak rażące pomyłki językowe.

Pamiętaj również o wprowadzeniu odpowiednich dla danego kraju jednostek miar i rozmiarów. Tak, aby dla każdego klienta było jasne co kupuje. Oszczędzi Ci to również zwrotów produktów ze względu na źle dopasowany rozmiar.

Dobieranie kategorii i wariantów produktów

Dobrze napisany opis produktu to jedno, równie istotne jest odpowiednie umiejscowienie produktu w danej kategorii i dodanie do niego różnych wariantów. Dzięki temu klient szybko odnajdzie szukany produkt. Filtrowanie asortymentu sklepu według kategorii jest ważne pod względem UX (User Experience -  jest to odczucie, które wynosi klient w kontakcie z Twoim sklepem).

Przykładowo:
Załóżmy, że posiadasz sklep z dodatkami do domu. W tym wypadku warto więc wprowadzić podział na kategorie typu: Salon, Kuchnia, Łazienka, Sypialnia itd. Szukając pościeli klient będzie dokładnie wiedział w jakiej kategorii ją znajdzie. Dodatkowo jeżeli wprowadzimy warianty, jak kolor, materiał, rozmiar, będzie mógł on bardzo szybko wybrać produkt, którego szukał. Klienci cenią sklepy, w których mogą zaoszczędzić czas.

Filtrowanie produktów może wpływać również na sprzedaż komplementarną, która polega na sprzedaży produktów uzupełniających się np. koszula i krawat. Jeżeli odpowiednio pogrupujemy towary w kategorie, mamy większą szansę, że osoba szukająca zasłon do salonu, dodatkowo wybierze poduszki na kanapę w tym samym odcieniu.

Jak to wszystko ma się do opisu produktu?

Musisz pamiętać, że nie wszyscy chcą się zagłębiać w szczegóły wybranego towaru. Czasami jedyne co się liczy dla klienta to kolor, bądź rozmiar. Pozwól mu to szybko znaleźć.

Wskazówka: Do przedstawienia wariantów dobrze jest używać graficznych znaków i kolorów, co oddziałuje na zmysły.

Warto również wspomnieć o dodaniu do produktu jego kodu lub numeru nadanego przez producenta. Właśnie w ten sposób klienci często szukają danego towaru. Najlepszym przykładem są modele butów. To właśnie konkretny numer wpisują klienci w wyszukiwarce, gdy chcą kupić wybraną parę. Pamiętaj, że są to osoby będące na ostatnim etapie ścieżki zakupowej, jeżeli przekona ich Twój produkt, bądź jego opis, to właśnie u Ciebie dokonają zakupu.

Jak stworzyć opis produktu pod SEO

Zasada numer 1 brzmi: “Stwórz go sam”.

Uważaj! Google obniża pozycję sklepów, które posiadają zduplikowane treści.

Widzisz tę Pandę?


Przyjazny zwierzaczek, prawda?
Zastanawiasz się pewnie, ale o co chodzi? Co ma Panda do pozycjonowania mojego sklepu…

Panda jako ssak otóż niewiele, jednak algorytm Google o nazwie Panda, to zwierzak z którym powinieneś się zaprzyjaźnić, jeśli chcesz aby Twój sklep pozycjonował się wysoko.

A teraz żarty na bok.

Algorytm Panda dba o to, aby na wyższych pozycjach w wyszukiwarce znalazły się strony, o unikatowej, wartościowej dla odbiorcy treści. Jest to dobra wiadomość dla małych i średnich serwisów, które spokojnie mogą konkurować z gigantami, którzy nie przywiązują uwagi do oryginalnych treści i ich jakości.

Co zatem zrobić, aby Panda stała się Twoim sprzymierzeńcem?

Nie duplikuj treści, nie ważne czy są to dane od producenta, czy od konkurencji, opisy produktów na swoim sklepie twórz samodzielnie. Pamiętaj również, by nie powielać ich w obrębie swojej strony. Kolejną rzeczą jest ilość zdań. Zadbaj o to, aby opisy nie były za krótkie. Jeżeli dogłębnie wyczerpiesz temat algorytm uzna Twój tekst za pomocny dla odbiorców i będzie pozycjonował Twoją stronę wyżej. Zwróć przy tym uwagę, że dla Google liczy się jakość, dlatego też sprawdza zawartość stron pod kątem merytorycznym. Lanie wody w tym przypadku nie przejdzie. Używaj wybranych słów kluczowych, ale pilnuj się by nie przesadzić. Tekst ma być przede wszystkim naturalny. Panda bowiem nie popiera sztucznych, automatycznych opisów. Mając to na uwadze używaj języka, który Twój klient zrozumie, a jeżeli jest taka potrzeba objaśnij trudne sformułowania, czy dane techniczne.

Jeśli chodzi o pozycjonowanie sprawa jest jednak bardziej skomplikowana, bo mamy do czynienia nie tylko z algorytmem Panda, ale również z wieloma innymi.

Co możemy jeszcze zrobić, aby zadbać o pozycję w wyszukiwarce Google?

Istotną kwestią jest dodanie odpowiednich tytułów i śródtytułów.

Tworząc tytuł dla danego produktu kieruj się użyciem słów kluczowych. Nie ograniczaj się tylko do podania kategorii produktu np. top. Warto bowiem zawrzeć tutaj markę produktu, model i cechę wyróżniającą np. top do biegania Nike. Tytuł produktu powinien być oznaczony nagłówkiem H1. W dłuższych opisach produktu, warto wprowadzić śródtytuły, oddzielające poszczególne sekcje. Stwarza to możliwość wprowadzenia różnych odmian słów kluczowych, oznaczonych jako kolejne nagłówki (H2, H3 itd.) Dzięki temu wyszukiwarka będzie wiedziała, które treści są ważniejsze. Pomyśl także o wprowadzeniu słów kluczowych opartych na zasadzie długiego ogona, czyli bardziej szczegółowych fraz, które mają jednak mniejszą konkurencję w porównaniu do tych popularnych. Warto wykorzystać do tego narzędzia typu, Google Search Console, czy chociażby Google Analytics. Na rynku jest także wiele rozwiązań zewnętrznych z których możesz skorzystać.

Jak język korzyści zwiększa sprzedaż

Tworząc opis produktu warto wprowadzić do niego słowa kluczowe. Nie skupiaj się jednak tylko na tym. W pierwszej kolejności miej na uwadze swojego klienta, dopiero później pozycjonowanie. Musisz być świadomy, że puste frazy kluczowe nie sprzedają. Dlatego warto opanować podstawy pisania językiem korzyści, czyli przedstawiać nie tylko specyfikację techniczną danego produktu, ale przede wszystkim, to co on wnosi do życia klienta i jakie problemy rozwiązuje.

Jak to wygląda w praktyce?

Proste, krótkie zdania zawierające najważniejsze informacje, wzbogacaj o opisy najlepszych cech produktu. Staraj się zobrazować korzyści jakie przyniesie odbiorcy dany produkt. Ma być kreatywnie, ale bez bajek. Musisz mieć na uwadze, że około 98% kupujących zniechęca się przez niekompletne lub niewłaściwe treści.[1]

Dobrze sformułowany opis produktu, wzbogacony o epitety podkreślające np. ręcznie robiony, jest w stanie znacznie zwiększyć konwersję. Doinformowany klient, świadomy cech produktu, to również mniej zwrotów w sklepie. Jeżeli zadbasz o satysfakcję swoich odbiorców chętnie wrócą do Ciebie po więcej. W handlu przecież chodzi o to, by nie tylko sprzedać produkt, ale o to aby zyskać stałych, lojalnych klientów.

Język korzyści to technika sprzedaży, jak się nią odpowiednio posługiwać?

Jak używać języka korzyści

5 rad jak używać języka korzyści

  1. Wprowadź do swoich opisów “magiczne” słowa
  • dzięki temu
  • umożliwi to
  • zyska Pan/Pani
  • wystarczy tylko
  • ułatwi to
  • pozwoli to na
  • zagwarantuje to
    itd.

2. Odwołuj się do emocji

Zastanów się czy Twój produkt może wywołać konkretne emocje u nabywcy. Może to być radość, uśmierzenie lęku, czy rozwiązanie problemu. Gdy już odkryjesz co to jest, oprzyj swój przekaz na tych emocjach.

3. Stosuj metodę “elevator pitch”

Jest to technika prezentacji opierająca się na przedstawieniu korzyści w 30 sekund. Winda (ang. elevator) jest przenośnią, która polega na zobrazowaniu sytuacji, w której spotykasz nieznajomą osobę w windzie i masz tylko chwilę, na przedstawienie się z jak najlepszej strony.

Elevator pitch opiera się na 9C:

zwięzłość (ang. concise)
jasność (ang. clear)
istotność (ang. compelling)
wiarygodność (ang. credible)
treściwość (ang. conceptual)
konkretność (ang. concrete)
stosowność (ang. customized)
spójność (ang. consistent)
dialogowość (ang. conversational)

Postaraj się na ile to możliwe wciągnąć swojego odbiorcę do opisu, tak aby czuł się jak podczas rozmowy.

4. Wyrzuć słowo “nie”

W opisie produktu nie ma miejsca na sformułowania wyjaśniające czym Twój produkt nie jest. Zapomnij więc o treści typu: Kupując spodnie, nie będziesz musiała martwić się o wygodę. Zamiast tego podkreśl, że dany model dżinsów jest bardzo wygodny, ze względu na 2-procentową  zawartość elastanu w składzie.

5. Pokaż pewność siebie

Aby sprzedać swój produkt musisz w niego wierzyć i prezentować go z pewnością, że jest to coś co powinien nabyć Twój klient. To właśnie taki przekaz chcesz zawrzeć w swoim opisie.

Czas na konkretny przykład.

Załóżmy, że chcesz sprzedać letnią czerwoną sukienkę. Taki opis możesz stworzyć biorąc pod uwagę powyższe rady:

Letnia czerwona sukienka “Lilly”

Szukasz sukienki na wesele, a może zwiewnego ubrania na plażę? Czerwona sukienka “Lilly” z oddychającego materiału sprawdzi się idealnie w ciepłe letnie wieczory. Krótki, dopasowany krój przed kolano odsłoni opalone nogi, jednocześnie zakrywając ramiona, co ochroni je przed słońcem. Możesz założyć ją na kolację przy świecach, dobierając odpowiednią biżuterię, lub na zakupy z przyjaciółką ograniczając liczbę dodatków. Intensywny kolor materiału doda Ci pewności siebie i pozwoli wyróżnić się w tłumie. Sukienka “Lilly” to gotowa stylizacja, która będzie idealna gdy potrzebujesz szybko wybrać strój.

Podsumowanie

Teraz już wiesz jak odpowiednio tworzyć opis produktu, aby zwiększyć sprzedaż i zbudować zaufanie klientów. Poznałeś techniki, które pomogą Ci zoptymalizować treści na stronie pod SEO, używać języka korzyści i odpowiadać na potrzeby klientów. Wiesz również jakich błędów unikać i jak za pomocą drobnych sztuczek prześcignąć konkurencję. Nic więc nie stoi na przeszkodzie, abyś tworzył kreatywne, przyciągające opisy. Zapisz nasz artykuł i wracaj do niego, kiedy tylko będziesz potrzebował przypomnienia dobrych praktyk tworzenia opisu produktu.

[1] źródło: onespace.com

Kamila Wieczorek

Kamila Wieczorek

Marketing Manager w Selesto Ceni sobie dobry content marketing, umiejętności analizy i wyciągania wniosków. Poza branżą interesuje się marketingiem sportu i fotografią.

Przeczytaj więcej
Jak napisać opis produktu w sklepie internetowym, który sprzedaje?
Share this
MENU