Co to jest UX? Termin ten oznacza dosłownie User Experience. To wrażenia, które użytkownik czerpie z używania produktu, w tym wypadku - sklepu internetowego. Składają się na to wszystkie funkcjonalności serwisu, jego intuicyjność, prostota, dostępność i wiele innych. Jest to drugi po UI (User Interface) najważniejszy aspekt strony, który bywa często pomijany, bądź zaniedbywany.

Klient po wejściu na Twoją stronę musi czuć się na niej swobodnie. Odwiedzając ją pierwszy raz powinien umieć znaleźć to czego potrzebuje. Ty jako właściciel strony musisz zadbać o to, aby wzbudzić zaufanie klienta już w pierwszych sekundach jego kontaktu z witryną. Na ten efekt składa się wiele złożonych czynników, które opiszę w poniższym artykule. Zastosowanie moich wskazówek pomoże Ci zwiększyć konwersję na Twoim sklepie.

Intuicyjna nawigacja

Ogromnym problemem wielu sklepów internetowych jest nieintuicyjna nawigacja, a w końcu jej celem jest prowadzenie klienta za rączkę. Użytkownik wchodzi na stronę, widzi piękne zdjęcia, animacje i nie wie co ma zrobić dalej, aby kupić produkt po który wszedł. Czuje się zagubiony. Scenariusz ten kończy się niestety tym, że po kilku sekundach rezygnuje. Ogólnie przyjętym, dobrze odbieranym standardem jest nawigacja na górze strony, najczęściej w formie paska menu na ekranach komputera:

Sam pasek nawigacji powinien być krótki i składać się z niewielu elementów. Zakładki powinny odpowiadać głównym kategoriom w Twoim sklepie i być nazwane tak, aby od razu dać sygnał klientowi, że znajdzie u Ciebie to czego potrzebuje. Jak na zamieszczonych wyżej przykładach nazwy zakładek na pasku są bardzo ogólne: Kobieta, Mężczyzna, Wyprzedaż itd. Błędem byłoby wyświetlanie na pasku nawigacji takich kategorii jak np. “apaszki duże”, “apaszki małe”, ponieważ zmyliło by to klienta, który w momencie wejścia na stronę nie jest jeszcze zdecydowany jaką apaszkę chce. Dlatego za pomocą prostej, ogólnej nazwy kategorii, jak np. ‘Kobieta’ komunikujesz krótko i konkretnie klientowi, że jeśli jest kobietą to tu znajdzie to czego potrzebuje, a po najechaniu na zakładkę wyświetli się rozbudowane menu z podziałem na kategorie.


Równie ważna jest struktura podkategorii, po rozsunięciu menu. W zależności od Twojego targetu powinno występować maksymalnie podwójne zagłębienie. Jak na załączonym powyżej przykładzie: kobieta => apaszki => apaszki małe. Gdybyś po “apaszki małe” miał dodatkowo jeszcze “apaszki w kropki”, “apaszki w paski” itd. to już zrobiłoby się to nieczytelne. Za ten sposób sortowania produktów odpowiadają filtry obecne na stronie kategorii.

Kolejnym istotnym elementem jest umieszczona w pasku nawigacji wyszukiwarka.

W momencie gdy na Twoją stronę wchodzi klient, który szuka jednego konkretnego produktu to nie chce on tracić czasu na wybieranie różnych kategorii, ustawiania filtrów i przeglądania kilku stron produktowych.

Wtedy od razu po wejściu na stronę widzi, że ma wyszukiwarkę, która pomoże mu przyspieszyć ten proces i znaleźć to czego potrzebuje. Przy tym punkcie warto zwrócić uwagę na nazewnictwo produktów. Jeśli czarną koszulkę z dekoltem w serek nazwiesz nazwą własną, “Koszulka XYZ”, to potencjalny kupujący nie znajdzie jej za pomocą wyszukiwarki, bo nigdy nie wpadnie na to jaką nazwę sobie wymyśliłeś. Jeśli koniecznie chcesz zachować indywidualny charakter swoich produktów to nie jest nic złego w nadawaniu im nazw własnych. Natomiast nazwa powinna być wtedy bardziej szczegółowa: “Czarna koszulka w serek XYZ”. Taki produkt klient jest w stanie wyszukać, a jednocześnie posiada on unikatową nazwę, na której Ci zależy.  Dodatkowo taki sposób nazewnictwa produktów dobrze wpływa na pozycjonowanie.

Dobrej jakości zdjęcia

Klient kupuje oczami

Nawigacja to tylko ułamek ekranu. Po wejściu na stronę sklepu internetowego kolejną rzeczą, która ukazuje się klientowi jest baner, slider, grupy produktów lub krótki filmik. Jest to część strony, która musi przyciągnąć uwagę klienta i zasygnalizować mu, że znajduje się na stronie z asortymentem, którego szuka. Jednocześnie element ten powinien wzbudzać jego zaufanie. Odpowiednio dobrane, dobrej jakości zdjęcia mogą podkreślić Twój profesjonalizm. Najlepiej będzie jeśli zadbasz zarówno o obrazy na stronie głównej, jak i te na stronie produktowej. Możesz pisać długie opisy o firmie, doświadczeniu, profesjonalizmie... ale to głównie produkty zatrzymają klientów na stronie. Nie mówię, że nie powinieneś tego robić, natomiast do tego przeznaczona jest podstrona “O nas”. Zdjęcie dociera do użytkownika od razu i nie wymaga od niego zaangażowania, a zostaje on poinformowany w prosty sposób, że sklep jest godny zaufania.

Nie powinieneś wrzucać zdjęć produktowych ze stron hurtowni, z której bierzesz towar. Często są one gorszej jakości, a poza tym nie jesteś jedynym sprzedawcą tego produktu, więc inny sklep internetowy UX może korzystać z tych samych zdjęć. Odbierasz tym samym klientowi poczucie zakupu czegoś wyjątkowego. Najlepiej skorzystać z usług fotografa, który zapewni Ci profesjonalne portfolio sklepu, wiąże się to jednak z dodatkowym kosztem, którego możesz nie chcieć ponosić na początku rozkręcania biznesu. Dlatego możesz też wykonać zdjęcia samemu. Nada się do tego zwykły smartfon, który przy odpowiednim świetle potrafi zrobić naprawdę dobre fotografie.

Możesz tak jak Karolina z Kulunove robić zdjęcia sam sobie, tym samym wzbudzając w odbiorcach poczucie identyfikowania się z Tobą i Twoją marką. Autentyczność obecnie jest w cenie.

Nawet zwykłe zdjęcie w lustrze zrobione przy dobrym oświetleniu i przy odpowiednim ustawieniu aparatu wzbudzi wiarygodność i podkreśli unikatowość oferowanych produktów. W Internecie jest masa wartościowych poradników, a poświęcenie na lekturę i praktykę kilku godzin pozwoli Ci zaoszczędzić sporą sumę pieniędzy i na pewno zaowocuje pod postacią zysków ze sprzedaży.

Nie ważne w jaki sposób robisz zdjęcia, ważne jest jednak aby były spójne.

Oprócz tego istotne jest znalezienie złotego środka między jakością fotografii a ich wagą. Duże zdjęcia wczytują się na stronie bardzo długo, co może utrudnić jej przeglądanie użytkownikowi ze słabszym internetem. Negatywnie wpływa to też na User Experience. Dlatego pamiętaj, by zawsze kompresować wszystkie zdjęcia!

Estetyka

Estetyka sklepu jest bardzo istotnym aspektem strony internetowej, który wymaga poważnego zastanowienia i dopasowania pod grupę klientów.

Pierwszym punktem jest wybór kolorystyki strony, dobrany do biznesu, który prowadzisz. Jeśli sprzedajesz eleganckie ubrania to stylistyka strony również powinna być elegancka. W tym przypadku dominującym kolorem mógłby być granat, czarny, czy złoty. Z kolei w sytuacji sprzedaży ubrań dla młodzieży dobrze będą wyglądać żywe kolory. Wszystko zależy więc od produktów, które oferujesz i obecnie panującej mody. W tej chwili na topie są pastelowe kolory i użycie ich na stronie będzie niewątpliwie dobrym pomysłem. Z modą jest jednak tak, że lubi przemijać, stąd też nie powinna być jedynym wyznacznikiem stylu na jaki się zdecydujesz.

Paleta kolorów nie powinna być zbyt rozbudowana. Dobrze jest wybrać nie więcej niż 5 kolorów, które będą do siebie pasować. W Internecie jest wiele narzędzi, które mogą Ci w tym pomóc, jak np.: coolors.co.

Bardzo popularnym zabiegiem jest wprowadzenie na stronę animacji. Dużo osób myśli, że im więcej animacji tym strona jest bardziej atrakcyjna. Jest to błędne rozumowanie. Tylko subtelne animacje, jak delikatne podświetlenie przycisków czy linków, są dobrym rozwiązaniem. Sygnalizują one klientowi “kliknij mnie”. Natomiast wyskakujące okienka, animowane kolorowe teksty, fruwające ikonki itp. przeszkadzają odbiorcy w zrobieniu zakupów, rozpraszają go. Odrywają jego uwagę od tego, po co odwiedził stronę,  spowalniają sklep i często prowadzą do tego, że klient zaspamowany ilością atakujących go elementów decyduje się go opuścić.

Treści na stronie
Kluczem do sukcesu jest, dostosowanie sklepu pod grupę odbiorców. Teksty na stronie powinny być krótkie i nie wymagające poświęcania się długiej lekturze. Klient, który wszedł na sklep internetowy chce kupić pożądany produkt, a nie czytać dwie strony tekstu o niesamowitym procesie szycia koszulki.

Jeśli chcesz napisać artykuł zgodny z zasadami UX w sklepie internetowym, pamiętaj, by tworzyć nie tylko niedługie teksty złożone z krótkich akapitów, ale też przeplatane adekwatnymi do treści grafikami, przyciskami i odnośnikami. Ściana tekstu odstraszy większość klientów. Odpowiednio urozmaicona strona zatrzyma na dłużej nawet mniej zaangażowanych odbiorców. Uważaj jednak, by nie przesadzić w drugą stronę – jeśli użytkownik będzie musiał szukać tekstu pomiędzy innymi dodatkami, zaprzeczysz wszelkim zasadom UX sklepu internetowego.

Jeśli Twój biznes się wyróżnia i chcesz podzielić się ze światem czymś więcej niż tylko produktami to dobrym krokiem może być założenie na sklepie bloga. Odbiorca, którego interesuje coś więcej niż tylko zakup produktu, na pewno go odwiedzi, gdy umieścisz odnośnik w pasku nawigacyjnym. Jednocześnie nie będzie to przeszkadzać mniej zainteresowanym użytkownikom i znacznie wzmocni pozycjonowanie sklepu.

Więcej o tym jak podpiąć bloga pod sklep internetowy UX i jak go prowadzić możesz przeczytać tutaj.

Proces zakupowy

Ostatnim elementem, który znakomicie pokazuje, co to jest UX w sklepie internetowym, jest często pomijany, a bardzo istotny, proces zakupowy. Powinien być on szybki, prosty i intuicyjny.

Na platformie Selesto są trzy warianty procesu zakupowego do wyboru.

Po tym jak klient doda produkt do koszyka musisz go o tym poinformować. Sposób powiadomienia warto dopasować pod odbiorców. Dla ludzi młodych wystarczy mały komunikat w rogu strony mówiący “dodano do koszyka”. Jeśli natomiast odbiorcami są ludzie starsi to może to umknąć ich uwadze. Informacja powinna więc być bardziej wyraźna, aby klient był pewien, że wybrany przez niego produkt wylądował w koszyku. Tutaj lepiej sprawdzi się więc pokazanie produktu na pasku z boku, lub od razu przejście do koszyka.

Kolejnym etapem jest podgląd koszyka i proces płatności. W tej podstronie nie powinieneś wymagać od klienta za dużo interakcji. Wystarczy wybór rodzaju przesyłki, akceptacja regulaminu i uzupełnienie danych. Niepotrzebne jest dziesięć pól z krzyżykami do zaznaczenia, czy wyskakujące pop-upy. Im bardziej skrócisz klientowi proces zakupowy, tym pewniej go dokona i tym bardziej zadowolony będzie z zamówienia.

Stopka

Ostatnim istotnym aspektem tego, co znaczy User Experience w artykule i zakończeniem każdej strony internetowej jest stopka. Z racji tego, że znajduje się na końcu strony, często robiona jest niedbale. Niepodlinkowane strony, logo na białym tle na kolorowej stopce, brak danych kontaktowych - to najczęściej popełniane błędy. Stopka jest swego rodzaju Vademecum strony. Kiedy użytkownik szuka jakiś informacji to właśnie tam powinien je znaleźć. Jest to odpowiednie miejsce na wypisanie linków  wszystkich zakładek, jak “O nas”, “Kontakt”, “Regulamin”, To również tutaj warto umieścić przyciski kierujące do profili Social Media.

Stopka przede wszystkim powinna być czytelna i zawierać najważniejsze informacje podane w przejrzystej formie.

Zakończenie

Powyżej opisałem podstawowe zasady UX sklepu internetowego. Strona jest Twoim pierwszym kontaktem z potencjalnym klientem i musi zrobić na nim dobre wrażenie. W końcu inaczej robi się zakupy, kiedy obsługa sklepu jest serdeczna i pomocna, a inaczej kiedy czujemy się nie zaopiekowani. Analogicznie działa to w Internecie, ale służą do tego inne narzędzia. Twoja strona powinna być - prosta, intuicyjna, budząca pozytywne emocje. To wszystko możesz budować posługując się przytoczonymi przeze mnie zasadami. Jestem przekonany, że doskonale wiesz już, co znaczy User Experience i jak stworzyć stronę zgodną z zasadami UX sklepu internetowego, a wprowadzenie ich do Twojego sklepu przyniesie rezultaty. Trzymam za Ciebie kciuki.

Do przeczytania!

Wiadomość wysłana!

Odpowiemy na Twoją wiadomość w ciągu 24 godzin.

Formularz kontaktowy

Jeżeli chcesz stworzyć najpiękniejszy i najszybszy sklep internetowy na rynku, zrób to z moim zespołem. Nie czekaj. Napisz do mnie.