Możesz mieć kontrolę nad tym, co będzie indeksowane na Twoim sklepie. A może jesteś świeżo po migracji i musisz zrobić przekierowania ze starych linków? Dodasz listę w bardzo prosty sposób! Dowiedz się z tej instrukcji jak to zrobić krok po kroku.


Na początek wejdź w "Ustawienia > główne > przekierowania & robots.txt".

Przekierowania

Przekierowania są ważnym elementem pod kątem SEO, aby nie obniżać wypracowanego pozycjonowania. Każdy link, który nagle znika z sieci wpływa negatywnie na pozycjonowanie. Dlatego też możesz dodać przekierowanie, aby z linku, który znika klient został przekierowany np. na stronę główną Twojego sklepu. Przekierowania nie tylko dotyczą sklepów, które się zmigrowały. Wyobraź sobie sytuację, że w poście na Facebook został umieszczony link do kategorii "bożonarodzeniowa wyprzedaż". Przyszła wiosna i ta kategoria została wycofana ze sklepu. Przy okazji kolejnych świąt jakiś klient trafia na tego posta z linkiem i próbuje w niego wejść. Dostaje informację: "strona nie istnieje". W tym właśnie momencie pojawia się potrzeba przekierowania klienta, aby nie odbił się od ściany. Stosując przekierowania możesz sprawić, że zamiast komunikatu "strona nie istnieje" klient zobaczy stronę główną, albo kategorię ogólną "wyprzedaże". Tutaj możesz zadecydować dokąd ma trafić klient, który odwiedza Twój sklep poprzez stary link pozostawiony w sieci.

Na początek pobierz przykładowy plik, który uzupełnisz o swoje przekierowania.

Plik jest w formacie json. Jeśli nie masz programu, który go obsługuje, możesz go otworzyć w zwykłym notatniku.

Pamiętaj! Musisz go uzupełnić wg. zasad z przykładu. Zwróć uwagę na przecinki, cudzysłów i inne znaki interpunkcyjne.

Po lewej stronie (na niebiesko) są stare linki, z których chcesz zrobić przekierowanie do nowych linków po prawej stronie (na czerwono). Każda linijka to para linków.

Przykład opisany wyżej z linkiem kierującym do wyprzedaży bożonarodzeniowej pozostawionym w poście. Spójrz na wers 4 na poniższym zdjęciu. Po lewej stronie (na niebiesko) jest link, który kierował do bożonarodzeniowej wyprzedaży i znajduje się we wspomnianym poście na Facebooku. Po prawej stronie (na czerwono) został dodany link kierujący do ogólnej kategorii "wyprzedaż". Dzięki temu klient nie trafi na hasło "strona nie istnieje", a wyświetli mu się strona prezentująca produkty na wyprzedaży.

Inny przykład. Strona główna sklepu po migracji. Spójrz na wers 2. Stary link kierujący do strony głównej sklepu przed migracją miał taką strukturę (link na niebiesko). Na nowym silniku sklepowym struktura linku dla strony głównej jest zupełnie inna (link na czerwono). Sklepy, które dokonują migracji z reguły mają już wypracowane pewne pozycjonowanie i na hasło Twojego sklepu wyszukiwarka będzie prawdopodobnie podpowiadała jeszcze stary link zamiast nowego. Więc zamiast tracić klientów i przyspieszyć budowę nowego pozycjonowania wprowadza się przekierowania. Dzięki temu klient wchodząc w stary link zostanie przekierowany na nowy i tym samym będzie mógł bez przeszkód odwiedzić Twój sklep.

Po wprowadzeniu do pliku listy przekierowań wgraj ją do systemu.

Gdy lista Twoich przekierowań zostanie wgrana zobaczysz ile ich masz na liczniku. Możesz też pobrać tę listę i dodać kolejne lub usunąć wybrane.

Roboty indeksujące

Na sklepie możesz zarządzać czy wybrane strony mają być pominięte z indeksowania przez roboty wyszukiwarek. Z reguły z indeksacji wyklucza się treści takie jak regulaminy, polityki prywatności, strony z aktywnymi filtrami itp.

W pustym polu wystarczy, że wprowadzisz elementy, które chcesz, aby nie były zaindeksowane.

Wprowadzone wartości możesz edytować w dowolnym momencie.

Po wprowadzony zmianach nie zapomnij zapisać całej konfiguracji!


Należy pamiętać, aby zawsze dokonywać zapisu wprowadzonych zmian oraz czytać komunikaty i wyskakujące okienka. Nie uzupełnienie pól oznaczonych * blokuje wykonanie następnego kroku. Oraz zawsze po konfiguracji nowych ustawień dobrą praktyką jest sprawdzenie czy działają one poprawnie.