Podchodząc do importu danych ze starego sklepu, warto zadać sobie pytanie, czy rzeczywiście jest to konieczne.
Co trzeba przygotować do przeniesienia sklepu, a co można pominąć? Jeśli ilość produktów nie jest duża, to ponowne ich wprowadzenie może być dużo tańszym rozwiązaniem i zajmie nie dłużej niż kilka godzin. Oczywiście często nie jest to możliwe i niezbędny będzie import produktów do nowego systemu. Do jego wykonania potrzebny jest plik w którym wyeksportowane są wszystkie produkty z obecnego systemu. Najpopularniejsze formaty to CSV, XML i JSON. W pliku powinny znaleźć się wszystkie kluczowe informacje o danym produkcie, podstawowe takie jak nazwa, opis cena, a także mniej oczywiste jak opis SEO czy nawet obecny adres url strony produktu. Trzeba dokładnie przeanalizować możliwości eksportu takiego pliku. Zdarza się bowiem, że wyeksportowanie kompletnej listy produktów nie jest takie proste, lub obecny dostawca nie jest skłonny do współpracy w tym zakresie. W takiej sytuacji można spróbować importu z plików udostępnianych w integracji z Facebookiem/Google/
Ceneo. O ile skomplikowana struktura pliku jest problemem do rozwiązania, to z brakującymi danymi nie da się nic zrobić. Częstym problemem jest brak informacji o wariantach i stanach magazynowych. Często też nie ma informacji o kategorii w jakiej znajduje się produkt. Trzeba pamiętać, aby zwrócić uwagę na zdjęcia. Linki do zdjęć oryginalnej wielkości powinny znajdować się w pliku, a często zamiast zdjęć w odpowiedniej jakości, w pliku produktowym udostępniane są miniatury. Wtedy zaimportowane zdjęcia będą słabej jakości. Automatyczny import może być okazją żeby uporządkować produkty, pogrupować warianty, jeśli dotychczasowe rozwiązanie ich nie obsługiwało lub automatycznie przypisać do innej kategorii. Co prawda nie zawsze jest to możliwe, gdyż wszystko zależy od dostarczonego pliku produktowego. Sytuacja z importem bazy zamówień i klientów wygląda identycznie.