Co zmieni się po wejściu w życie dyrektywy Omnibus?
Regulacje, które wejdą w życie 1 stycznia 2023 r., obejmą kilka kluczowych dla e-commerce obszarów, w tym:
prezentację cen towarów;
prezentowanie oraz autoryzację opinii znajdujących się w witrynach sklepów internetowych;
sposób wyświetlania wyników wyszukiwania w witrynie sklepowej;
funkcjonowanie platform, które pośredniczą w transakcjach pomiędzy sprzedawcą a konsumentem.
Jak przekłada się to na Twoje obowiązki jako właściciela sklepu internetowego?
Obowiązek informowania o cenie towaru przed objęciem go promocją
Jednym z najważniejszych powodów nieufności konsumentów wobec sklepów internetowych jest fikcyjne zawyżanie cen. Do tej pory klienci często mogli spotkać się z praktyką podnoszenia ceny konkretnego produktu, a następnie jej obniżania w ramach promocji. W ostateczności cena ta i tak była wyższa niż wyjściowa, choć kupujący przekonany był, że dokonuje zakupu na atrakcyjnych warunkach. Takie działanie nagminnie stosowano zwłaszcza w okresach o zwiększonej aktywności zakupowej klientów – przed świętami, sezonem wakacyjnym czy praktykowanym u nas od kilku lat czarnym piątkiem.
Po wejściu w życie dyrektywy Omnibus sprzedawca będzie miał obowiązek pokazać klientowi najniższą cenę produktu z ostatnich 30 dni przed wprowadzeniem promocji. Nie wyeliminuje to całkowicie manipulowania cenami, ale zwiększy wymagania stawiane sprzedawcom – konieczna będzie dogłębna modyfikacja polityki cenowej sklepu. Może się okazać, że straty związane ze sztucznym zawyżaniem cen będą zbyt duże, aby kontynuować ten proceder.
Obowiązek informowania o sposobie prezentacji wyników wyszukiwania
Dyrektywa Omnibus nakłada na sprzedawców online obowiązek klarownego poinformowania klientów, jakie filtry zastosowano przy plasowaniu wyników wyszukiwania produktów. Kwestia ta dotyka przede wszystkim duże platformy sprzedażowe typu marketplace, które agregują oferty pochodzące z różnych sklepów internetowych.
Obowiązek ten ciąży na operatorze takiej platformy, zatem nie wymaga żadnej modyfikacji Twojego sklepu internetowego. Jeśli jednak korzystasz z takiego rozwiązania, musisz mieć świadomość, że klienci będą informowani o tym, czy oferta jest promowana w ramach płatnej usługi, czy nie.
Obowiązek informowania o autentyczności opinii w sklepie
Pozytywne opinie o produkcie są jednym z najważniejszych czynników zakupowych. Niestety, bardzo duża część takich recenzji pojawiających się w sklepach internetowych wystawiana jest nie przez rzeczywistych klientów, a opłacone osoby. Prawo stoi na stanowisku, że jest to celowe wprowadzanie klienta w błąd i skłanianie go do skorzystania z oferty, która nie jest dla niego korzystna.
Aby ukrócić ten manipulacyjny proceder, dyrektywa Omnibus wprowadza obowiązek umieszczenia na stronie produktu informacji:
czy publikowane są wszystkie opinie, czy też tylko pozytywne;
skąd pochodzą opinie i czy są one publikowane przez rzeczywistych klientów, którzy złożyli zamówienie w sklepie, czy też w jakikolwiek sposób sponsorowane;
w jaki sposób obliczana jest średnia ocena produktu.
Jak widać, nadal możesz udostępniać płatne opinie – dyrektywa Omnibus tego nie wyklucza. Powinieneś się jednak zastanowić, czy będzie to opłacalne z marketingowego punktu widzenia. Jawność takiego postępowania może zniechęcić klienta do zakupu produktu i skłonić go do poszukania alternatywy. Nowy obowiązek informacyjny niejako wymusza więc przemodelowanie strategii sprzedażowej i dostosowanie jej do preferencji kupujących.
Obowiązek informowania o danych kontaktowych sklepu
Jednym z celów stworzenia dyrektywy Omnibus było maksymalne ułatwienie klientom kontaktu ze sklepem. Dotychczas obowiązek informacyjny obejmował ujawnianie wyłącznie takich informacji jak adres pocztowy siedziby sklepu oraz adres e-mail. Po 1 stycznia 2023 r. konieczne będzie podanie również telefonu kontaktowego, pod którym klienci mogą uzyskać istotne informacje lub rozwiązać problemy związane z zamówieniem.