Wydaje się, że rynek zdrowej żywności ma się lepiej niż kiedykolwiek i nic nie zapowiada raptownych zmian. Choć w 2022 r. branża zanotowała lekki spadek, eksperci są pewni, że trendy ekologiczne są niezagrożone1.

Założenie sklepu ze zdrową żywnością to świetny pomysł na biznes. Zobacz, jak sprzedawać zdrową żywność przez Internet, aby przedsięwzięcie miało szanse na powodzenie.

Spis treści:

  1. Czy sklep ze zdrową żywnością to dobry pomysł na biznes?
  2. Sprzedaż jedzenia przez internet. Jakie formalności trzeba spełnić?
  3. Jak sprzedawać zdrową żywność przez internet?

Czy sklep ze zdrową żywnością to dobry pomysł na biznes?

Zdrowa żywność jest bardzo nośnym tematem. Produkty oznaczone etykietkami EKO i BIO są dostępne nie tylko w specjalistycznych sklepach, ale także w dyskontach czy małych, osiedlowych sklepikach. Zmiany te widać także w polskim społeczeństwie.

Badania z 2022 r., przeprowadzone przez zajmującą się zdrowym kateringiem firmę CateroMarket pokazują, że aż 70% Polaków zwraca uwagę na skład kupowanych produktów, a ponad 60% ankietowanych uważa, że zdrowo się odżywia2.

To naprawdę duża grupa odbiorców. Są oni też coraz bardziej świadomi procesów produkcji żywności, obecności szkodliwych substancji w produktach przetworzonych czy wartości odżywczej składników żywieniowych.

To niejedyni klienci, do których kierowana jest oferta zdrowej żywności. Sprzedaż jedzenia przez Internet trafia również do:

  • alergików;
  • osób cierpiących na nietolerancje pokarmowe;
  • chorych przewlekle (np. na cukrzycę);
  • osób, które stosują restrykcyjną dietę opartą na kilku składnikach (np. ketogeniczną).

Głównym źródłem zakupów produktów bez glutenu, laktozy czy cukru wciąż pozostaje Internet. Powodem jest niepełna oferta lokalnych sklepów stacjonarnych.

Wygodne zakupy zdrowej żywności, która jest niedostępna w sklepu stacjonarnym

Może to też być cenną wskazówką, na co zwracać uwagę przy zakładaniu sklepu ze zdrową żywnością. Większość osób nadal szuka miejsc, w których mogłyby się zaopatrzyć we wszystkie potrzebne im produkty lub po prostu chcieliby zacząć się zdrowo odżywiać. Na razie wyspecjalizowanych sklepów jest stosunkowo miało – duża część sprzedawców stawia na możliwie najbardziej wszechstronną ofertę.

Czy w takim razie warto oprzeć sprzedaż żywności przez Internet na tylko kilku produktach jednego typu i zagospodarować niszę? Takie rzeczy przeważnie się sprawdzają, ale na powodzenie w biznesie wpływa też wiele innych czynników. Dobrym pomysłem jest zrobienie rozeznania rynku i sprawdzenie, czego oczekują klienci i jakie są ich największe problemy. Wyniki takiego badania z większą pewnością powiedzą Ci, jak sprzedawać zdrową żywność przez Internet.

Sprzedaż jedzenia przez internet. Jakie formalności trzeba spełnić?

Formalności związane z otwieraniem sklepu spożywczego online zależą od tego, w jaki sposób chcesz zatowarować swój sklep. Większość sprzedawców (także doświadczonych i doskonale znających rynek) współpracuje z kilkoma zaufanymi hurtowniami. To najprostsze rozwiązanie, ponieważ w takim przypadku nie ma konieczności uzyskania wpisu do rejestru zakładów podlegających urzędowej kontroli organów Państwowej Inspekcji Sanitarnej. W takim przypadku obowiązek spoczywa na dostawcy i to on jest gwarantem jakości dostarczonej żywności.

Prawo nie zabrania sprzedaży jedzenia, jeśli nie jesteś przedsiębiorcą, aczkolwiek w takim wypadku trudno będzie Ci podpisać umowę z jakąkolwiek hurtownią. Założenie firmy jest więc warunkiem koniecznym do sprzedaży żywności przez Internet, ale nie ma przy tym znaczenia forma prawna firmy – może to być zarówno jednoosobowa działalność gospodarcza, jak i jedna ze spółek (oprócz spółki jawnej).

Pamiętaj jednak o wpisaniu PKD we wniosku rejestracyjnym. Jakie PKD dla sklepu online ze zdrową żywnością będzie właściwe? Dla wszystkich sklepów internetowych kod podstawowy jest taki sam – 47.91.Z. Dodatkowo możesz wpisać również kod opisujący rodzaj sprzedawanego towaru – 47.29.Z.

Jak założyć sklep ze zdrową żywnością krok po kroku?

Sklep ze zdrową żywnością powinien być dokładnie tak samo funkcjonalny, jak każdy inny. Ważne, aby był przyjazny nie tylko dla klienta, ale również dla Ciebie. Jego kluczowe cechy to: responsywność i szybkość, zapewnienie dostępu do dużej liczby funkcji oraz łatwa obsługa.

Obsługa zamówień złożonych za pomocą sklepu internetowego ze zdrową żywnością

Skąd brać żywność na sprzedaż?

Jak już wspomnieliśmy, większość sklepów sprzedających zdrową żywność online współpracuje z hurtowniami. Dzięki temu zdejmują z siebie część obowiązków formalnych, a do tego mogą zapewnić swoim klientom bardzo szeroki asortyment. Bezpośrednia umowa z producentem też bardzo dobrze się sprawdza, ale raczej jako uzupełnienie oferty.

A co z dropshippingiem? Czy ten model współpracy ma sens w przypadku sklepu ze zdrową żywnością? Dropshipping jest oczywiście możliwy i istnieje wiele hurtowni, które zgodzą się na taką opcję. Pomimo opłacalności i wygody takiego rozwiązania, nie daje Ci ono jednak kontroli nad świeżością czy jakością produktów. Nad tą decyzją zastanów się więc nieco głębiej.

Niezależnie od tego, co wybierzesz, ważne, aby sklep wyposażony był w integracje z hurtowniami oraz umożliwiał sprzedaż w modelu dropshiping.

Wybór platformy sprzedażowej

Jeśli jeszcze nie masz doświadczenia z prowadzeniem sklepu internetowego, warto postawić na gotowe do użytku rozwiązania, takie jak platformy e-commerce w modelu SaaS. W ten sposób swój e-commerce możesz zbudować w zaledwie kilka dni. Ponieważ obsługa sklepu została oparta na znanych już schematach, łatwo ją opanujesz.

Jest to dobry wybór również ze względu na koszt. W przypadku modelu SaaS wysoka początkowa inwestycja została zamieniona na mniej uciążliwą opłatę miesięczną. Przykładowo, w promocyjnej cenie wynosi ona 19 zł netto za pierwszy miesiąc.

Zbuduj swój sklep internetowy

Na początku postaraj się stworzyć sklep w taki sposób, aby znalazło się w nim minimum niezbędne do zrobienia zakupów:

  • Zaprojektuj stronę główną.
  • Dodaj produkty i ich ceny. Jeśli zajdzie taka potrzeba, pogrupuj je w kategorie i dodaj do nich atrybuty, aby klienci mogli łatwo znaleźć to, czego potrzebują.
  • Wprowadź opisy i fotografie produktów.
  • Włącz potrzebne integracje – przede wszystkim z firmą kurierską, systemem płatności internetowych, programem do fakturowania itp.

Po przejściu pierwszej konfiguracji powinieneś przetestować sklep. Postaraj się wczuć w rolę klienta i przejść całą ścieżkę zakupową od początku do końca. Dzięki temu przekonasz się, czy wszystko zostało skonfigurowane poprawnie i klienci będą mogli sprawnie robić zakupy w Twoim sklepie.

Przyjazny dla każdego interfejs sklepu interentowego ze zdrową żywnością

Jak sprzedawać zdrową żywność przez internet?

Zastanawiasz się, jak sprzedawać zdrową żywność przez Internet, aby konsumenci chcieli kupować? To wcale nie takie trudne, o ile wykażesz odpowiednie podejście marketingowe i dobrze zrozumiesz, czego oczekują Twoi klienci.

Przede wszystkim warto zrozumieć, że zdrowa żywność może być częścią stylu życia, ale dla wielu odbiorców zakup niektórych produktów żywnościowych może stanowić rozwiązanie konkretnego problemu. Wszyscy klienci są klientami świadomymi – jedni mają sporą wiedzę i chcą ją jeszcze pogłębić, inni dopiero szukają jej wiarygodnych źródeł.

Podczas zakładania sklepu spożywczego online warto pomyśleć o tym, w jaki sposób można odpowiedzieć na takie potrzeby. Elementami, które pomogą Ci zdobyć zaufanie i lojalność, są:

  • rzetelne, informacyjne opisy zawierające wyłącznie zweryfikowane dane żywieniowe i wartości odżywcze produktów;
  • blog, w którym możesz poruszać kwestie zdrowotne i dietetyczne, a od czasu do czasu przedstawić przepis na danie z produktów dostępnych w ofercie Twojego sklepu;
  • integracja z mediami społecznościowymi, wokół których będziesz mógł budować społeczność sklepu i prowadzić kampanie reklamowe;
  • dobrej jakości fotografie.

Wspomagająco wykorzystaj również narzędzia do mailingu oraz programu lojalnościowego. W każdym przypadku stawiaj na jakość treści i wartość informacyjną, jaką niesie dla Twojego klienta. Stali klienci wymagają czegoś więcej!

Skontaktuj się z nami i dowiedz się, jak otworzyć sklep ze zdrową żywnością i rozwinąć swój biznes!

Zobacz kilka sklepów internetowych ze zdrową żywnością, które skorzystały z naszej platformy!

Wiadomość wysłana!

Odpowiemy na Twoją wiadomość w ciągu 24 godzin.

Formularz kontaktowy

Jeżeli chcesz stworzyć najpiękniejszy i najszybszy sklep internetowy na rynku, zrób to z moim zespołem. Nie czekaj. Napisz do mnie.