Z badań przeprowadzonych w 2025 roku wynika, że 42% klientów ufa opiniom zamieszczonym w Google tak samo, jak osobistym rekomendacjom od rodziny i znajomych (źródło: brightlocal.com - Local Consumer Review Survey 2025). Społeczny dowód słuszności jest mechanizmem psychologicznym, który skłania użytkowników-klientów do naśladowania zachowań innych osób, zwłaszcza w obliczu niepewności. U jego podstaw leży głęboko zakorzeniona potrzeba akceptacji i bezpieczeństwa. Podświadomie zakładamy, że skoro inni dokonali jakiegoś wyboru, musi on być słuszny. Zjawisko to możemy zaobserwować również w sieci.
Opinie i recenzje internautów są takim dowodem słuszności, z pomocą którego w efektywny sposób budowane jest zaufanie do marki. Wykorzystując zdanie innych na temat produktów i usług, można wpływać na decyzje konsumenckie i tym samym zwiększyć konwersję w sklepie.
Budowanie wiarygodności opiera się na kilku filarach. Podstawą jest oddanie głosu samym klientom poprzez wyraźne wyeksponowanie ich recenzji, opinii i ocen. Wiarygodność wzmacniają również liczby – informacja o tysiącach zadowolonych użytkowników czy sprzedanych produktów działa na wyobraźnię i potwierdza popularność oferty.
Dobrym przykładem społecznego dowodu słuszności są historie sukcesu (case studies), które obrazowo pokazują, jak produkt rozwiązał realny problem konkretnej osoby lub firmy.
Równie silny wpływ ma autorytet zewnętrzny. Rekomendacje ekspertów czy liderów są niejako stemplem jakości. Podobną funkcję pełnią zdobyte certyfikaty (np.
Trusted Shops), nagrody i wyróżnienia branżowe. Są one obiektywnym, zewnętrznym potwierdzeniem klasy produktu lub usługi.