Techniczne aspekty sklepu wpływające na pozycjonowanie
Zastanawiasz się, jak samemu pozycjonować sklep internetowy? Dowiedz się, o jakie aspekty techniczne powinieneś zadbać.
Certyfikat SSL (ang. Secure Sockets Layer) to protokół, który chroni dane Twoich klientów na stronie sklepu. Jeżeli strona nie posiada protokołu HTTPS dane te można łatwo przechwycić, co stwarza zagrożenie dla użytkowników danej strony. Certyfikat SSL to jasny komunikat dla klientów, że na Twojej stronie można robić bezpieczne zakupy. Warto w niego zainwestować, zwłaszcza, że weryfikacja jest teraz znacznie ułatwiona. Google od pewnego czasu oznacza strony bezpieczne i nie zabezpieczone wyświetlając odpowiedni komunikat przed adresem witryny.
Tak wygląda strona z aktywnym certyfikatem SSL:
Tak natomiast niezabezpieczona strona:
W kwestii pozycjonowania certyfikat SSL jest niezbędny, gdyż wyszukiwarka Google faworyzuje strony, które chronią dane swoich użytkowników. Klienci również dokonują selekcji wybierając sklepy, które gwarantują ich danym bezpieczeństwo. Większa klikalność witryny oznacza więc lepsze pozycjonowanie. Samemu dasz radę go wdrożyć – bez obaw!
Więcej na temat certyfikatu SSL możesz przeczytać w moim poprzednim
artykule.
Dopasowanie do urządzeń mobilnych - szablon RWD
W dobie ciągle rozwijających się nowych technologii nie dostosowanie sklepu do urządzeń mobilnych to utrata wielu klientów. Bardzo istotna jest więc kwestia posiadania strony responsywnej (RWD - Responsive Web Design), czyli takiej, która dopasowuje się do formatu ekranu urządzenia, na którym aktualnie jest przeglądana.
Dlaczego jest to tak ważne w kontekście pozycjonowania?
Po wprowadzeniu przez Google tzw. Mobile First Index, indeksowaniu (określaniu pozycji witryny) poddawane są wersje mobilne strony. Do niedawna obowiązywały dwa sposoby indeksowania. Polegało to na tym, że gdy użytkownik wpisywał zapytanie na smartfonie wyniki Google otrzymywał w indeksie na urządzenia mobilne, natomiast jeżeli dokonywał wyszukiwania na komputerze, otrzymywał w indeksie Google wyniki na komputer. Obecnie zawsze otrzymasz wyniki organiczne pochodzące z indeksu mobilnego, bez względu na to z jakiego urządzenia korzystasz.
Jeśli chodzi o mobilne strony warto postawić także na szybkość ładowania się sklepu. Google bowiem traktuje czas wczytywania strony jako czynnik rankingowy. Dodatkowym atutem może być wdrażanie tzw. hamburger menu lub akordeon menu (menu, które mają pozwijane opcje lub podkategorie), które są aprobowane przez Google.
Szukając odpowiedzi na pytanie, jak zoptymalizować stronę pod SEO (nie tylko mobilną wersję) warto zaprzyjaźnić się z narzędziem Google Search Console. Jest to darmowe narzędzie umożliwiające administratorowi strony uzyskanie informacji na temat błędów w witrynie i elementów, których w niej brakuje.
Po podpięciu strony do GSC można otrzymać powiadomienia o znalezionych przez roboty indeksujące błędach, takich jak niedostępność strony, znalezione niedziałające linki itp. Mogą też pojawić się porady jak zwiększyć widoczność strony w wynikach wyszukiwania.
GSC jest to nie tylko skarbnica wiedzy dla webmasterów, ale także dla osób zajmujących się promocją sklepu. W Google Search Console znajduje się rozbudowana analityka wyszukiwania. Dzięki niej możliwe jest sprawdzenie działania i wyświetlania się strony w wynikach wyszukiwania. W tej sekcji można też zobaczyć strony, na których znalazły się linki przychodzące do sklepu. Jest również lista linków wewnętrznych.
Google Search Console pozwala także przetestować działanie strony pod kątem obsługi urządzeń mobilnych.
Kolejną istotną rzeczą, jaką można sprawdzić jest raport słów kluczowych. Przedstawia on jakie słowa kluczowe Google powiązał z daną stroną. Wyświetlane są także te zasoby, które są blokowane, np. przez robots.txt.
Posiadanie GSC wzmacnia bezpieczeństwo strony. W wypadku jej zawirusowania lub włamania wysyłane jest powiadomienie. Szybka reakcja na nie, często pozwala na natychmiastową naprawę problemu.
Wymienione wyżej funkcje to jedynie wierzchołek możliwości jakie daje Google Search Console. Istnieje wiele innych, które mogą znacznie przyczynić się do polepszenia pozycji strony, dlatego tak istotne jest zapoznanie się i wprowadzenie tego narzędzia do swojego sklepu.
Odpowiednia struktura strony
Jak pozycjonować sklep internetowy, aby wyprzedzić konkurencję w naturalnych wynikach wyszukiwania? Zadbaj o odpowiednią strukturę strony. W sklepie internetowym tak jak i w życiu masz tylko chwilę na zrobienie dobrego pierwszego wrażenia. Dlatego tak ważne jest przyjazne rozmieszczenie wszystkich elementów na stronie. Intuicyjne pogrupowanie produktów w kategorie i nadanie im odpowiednich atrybutów ułatwia klientom wyszukiwanie towaru, tym samym oszczędzając ich czas. Jeżeli użytkownik szybko znajdzie to czego szuka jest większa szansa, że dokona zakupu u Ciebie. W nazwach kategorii warto wykorzystać słowa kluczowe, na które szczególnie chcesz pozycjonować sklep. Wyróżnij produkty, których masz najwięcej w asortymencie i które klient zawsze u Ciebie znajdzie. Zauważ, że możesz wprowadzić także sezonowe frazy, jak np. sukienki na lato, czy kurtki na zimę. Przy dużej ilości fraz warto postawić na bardziej zawężone kategorie, które nie tylko pomogą Ci pozycjonować produkty niszowe, ale także pomogą klientom szybko znaleźć dany produkt.
Kolejnym krokiem powinno być uzupełnienie tzw. meta description dla poszczególnych podstron Twojego sklepu.
Co to jest meta title i meta description?
Meta title jest to tytuł danej podstrony, którego zadaniem jest informowanie użytkownika i robotów wyszukiwarki o zawartości danej strony. Wyświetla się on na niebiesko w wynikach wyszukiwania. Można go spotkać także w nazwie karty w przeglądarce internetowej i na pasku zakładek. Tytuł podstrony definiuje się w tagu "title" w sekcji "head" kodu HTML. Jeżeli brzmi to dla Ciebie skomplikowanie, nie masz się co martwić. Większość platform sklepowych ma odpowiednie pola w panelu administracyjnym pozwalające zdefiniować tytuły i opisy podstron z jego poziomu.
Meta description jest to fragment kodu strony internetowej. Prościej mówiąc jest to opis, który dostarcza informacji o zawartości danej podstrony użytkownikom, jak również robotom wyszukiwarki. Od pewnego czasu, element ten jest lekceważony z racji utraty rangi czynnika rankingowego dla Google, jak jednak uważam niesłusznie. Zauważ, że opis meta title, czy meta description to treść z którą Twój odbiorca styka się na samym początku. Jest to więc czynnik często decydujący o tym, czy wejdzie na Twoją stronę. Tworząc zachęcający opis jesteś w stanie przekonać go że warto. Idąc dalej tym tropem atrakcyjny opis, który przyciąga odbiorców zwiększa liczbę kliknięć, co tym samym poprawia współczynnik CTR (Click through rate - czyli współczynnik klikalności w dany wynik). Ten czynnik z kolei jest brany pod uwagę w rankingowaniu.
Opis w wyszukiwarce wygląda tak:
Bardzo ważne jest, aby dla każdej podstrony stworzyć unikalny opis. Częstym błędem bowiem jest kopiowanie opisu dla strony głównej do wszystkich kategorii. Przykładowo, jeżeli prowadzisz sklep ze zdrową żywnością, opis dla Twojej strony głównej, powinien mówić o szerokim asortymencie produktów tego typu. Natomiast opis kategorii produktów bezglutenowych powinien informować o tej zalecie. Tym samym zyskasz uwagę kogoś kto w wyszukiwarce będzie szukał oleju kokosowego, jak i kogoś kto chce kupić makaron bezglutenowy.
Opis description jest bardzo istotny z jeszcze jednego względu. Jeśli nie uzupełnisz go sam, to wyszukiwarka zdecyduje o jego treści kopiując fragment opisu ze strony. Tym samym tracisz kontrolę nad tym jak wyświetlane są Twoje podstrony w wynikach wyszukiwania.
Tworząc opis description miej na uwadze limit znaków i pamiętaj, że dłuższy w tym przypadku wcale nie znaczy lepszy. Długość opisu powinna mieścić się w przedziale 150-160 znaków. Pamiętaj, że Google często przycina opisy stawiając na końcu (...), dlatego najważniejsze informacje umieść na samym początku opisu.
Dobrą praktyką jest również umieszczanie w opisie Call to action (haseł wzywających do działania) jak np. “Sprawdź sam”, “Wypróbuj”.
Tworząc meta description dla sklepu warto podpatrzeć kreacje reklamowe dla interesującej Cię frazy. Zazwyczaj są one tworzone, w celu maksymalizacji liczby kliknięć. Takie treści są często dobrze zoptymalizowane, dlatego warto czerpać z nich przykład.
Warto w tym miejscu wspomnieć o tzw. rich snippets
Czym są rich snippets? Są to dodatki do Twojego linka, które zwiększają jego atrakcyjność. Może to być np. informacja przedstawiająca cenę produktu, lub jego dostępność w magazynie. Rich snippets to także nic innego jak gwiazdki pojawiające się pod linkiem w wynikach wyszukiwania.
Niemniej istotny od meta description jest opis produktu, który powinien być dla każdego przedmiotu inny. Pamiętaj, aby nie kopiować opisów ze strony producenta, a także żeby nie powielać treści. Google będzie widział takie działania jako duplicate content, czyli duplikację treści, co bardzo negatywnie wpływa na pozycjonowanie strony. Sprawdzi się tutaj zasada: pisz dla człowieka, nie dla wyszukiwarki, ale miej na uwadze jej roboty.
O tym jak stworzyć opis produktu, krok po korku pisałam w poprzednim
artykule. Dla tych jednak, którzy planują
pozycjonowanie stron samemu i wolą skróconą wersję poniżej przedstawiam najważniejsze zasady.
Twórz własne unikalne opisy, które prezentują najważniejsze informacje o produkcie.
Używaj słów kluczowych w naturalny i niewymuszony sposób.
Zadbaj o odpowiednią długość opisów, tak aby nie były za krótkie.
Dodaj odpowiednie tytuły i śródtytuły.
Tytuł powinien być oznaczony nagłówkiem H1 i powinien zawierać nie tylko nazwę, ale również markę, model i numer seryjny danego produktu. Śródtytuły oznaczone nagłówkiem H2, H3, H4 itd… informują wyszukiwarkę o ważności danych treści. Są również dobrym przerywnikiem oddzielającym dane sekcje.
Zdjęcia w sklepie internetowym mogą nie tylko przedstawiać produkt i zachęcać do zakupu, mogą także posłużyć Ci jako narzędzie do pozycjonowania. Aby jednak tak się stało musisz pamiętać o pewnych regułach.
Po pierwsze staraj się tworzyć własne zdjęcia, które wyróżnią się na tle konkurencji. Odpowiednio przedstaw cały produkt i jego detale. Warto także pokazać jak dany przedmiot prezentuje się w użyciu.
Jak zoptymalizować zdjęcia pod SEO?
Musisz wiedzieć, że roboty Google nie widzą zawartości zdjęcia, dlatego tak istotne jest jej opisanie w odpowiedni sposób.
Zacznij od odpowiedniego podpisania zdjęcia. Nazwa pliku to miejsce, gdzie warto wykorzystać słowa kluczowe, bo to właśnie z podpisu tworzony jest adres URL, widoczny dla użytkowników i robotów Google. Nazwę należy dobrać tak aby pasowała do zawartości zdjęcia, np. obroża-dla-psa. Unikaj natomiast automatycznie generowanych nazw jak: 266gh0hd.jpg i zbyt długich opisów. Zrezygnuj także z polskich liter i znaków specjalnych, a zamiast spacji wykorzystaj (-).
Następnym istotnym krokiem o którym nie możesz zapomnieć jest odpowiednia kompresja pliku i jego przeskalowanie, tak aby jego rozmiar nie zaburzał szybkości ładowania się strony. Kompresja obrazu ma na celu jego zmniejszenie bez utraty jakości. Możesz to zrobić na własną rękę wykorzystując narzędzia takie jak Photoshop, czy darmowy program Gimp. Możesz także skorzystać z opcji dostępnych w Internecie. Jedną z nich jest
strona.
Jak kompresować pliki za pomocą programu Gimp?