Jak przyciągnąć więcej klientów do swojego sklepu internetowego? To pytanie często zadają sobie właściciele e-commerceów oraz marketerzy. Oczywistym rozwiązaniem jest reklama płatna jednak same działania performance to za mało, a także bez odpowiedniej optymalizacji mogą być przyczyną przepalania budżetów. Nieodłącznym elementem w strategii marketingowej powinno być prowadzenie bloga sklepu internetowego. Może być to efektywnym sposobem na pozyskiwanie ruchu organicznego, zwiększanie świadomości marki oraz budowanie eksperckiej pozycji. Blog, sklep internetowy, sprzedaż – to wszystko wiąże się ze sporym nakładem pracy, jest czasochłonne oraz wymaga systematyczności. Czy jest to gra warta świeczki?
Spis treści:
- Dlaczego warto prowadzić bloga firmowego?
- Jak blog może pomóc zmniejszyć koszty reklamy?
- Jak wdrożyć działania blogowe do strategii?
- W jaki sposób prowadzić bloga sklepu internetowego?
- Prowadzenie bloga firmowego – cena
- Czego nie powinieneś robić?
Dlaczego warto prowadzić bloga firmowego?
Wartościowe treści na blogu to zwiększenie szans na konwersję na każdym etapie ścieżki zakupowej klienta. Jest to również sposób na lokalizację obecnych odbiorców. Każdego roku raporty pokazują, że content marketing ma się dobrze i jest sprawdzonym działaniem, które efektywnie wspomaga sprzedaż na wielu płaszczyznach. Zeszłoroczne badanie Content Marketing Institute pokazuje, że popularność contentu wzrosła - 80 proc. badanych ceni content marketing, bo wspiera budowanie świadomości marki. Natomiast ponad 70 proc. marketerów uważa, że pomaga on budować wiarygodność i zaufanie, a także jest świetnym narzędziem do edukowania odbiorców. Większość badanych oczekuje, że budżet marketingowy na content w ich firmach będzie wzrastał. To wszystko sprawia, że blog w sklepie internetowym jest dziś w zasadzie koniecznością.
Jak blog może pomóc zmniejszyć koszty reklamy?
Prowadzenie bloga to jeden z najkorzystniejszych sposobów wsparcia sprzedaży dla sklepu internetowego. Dobre treści wspomagają pozycjonowanie stron w wyszukiwarkach. Nie ma co ukrywać, że SEO jest jednym z najskuteczniejszych sposobów na marketing w sieci. Blog w bardzo dużym stopniu oddziałuje na pozycję strony w wynikach wyszukiwania. Wartościowy content, bogaty we frazy kluczowe, pozwoli pozyskiwać ruch użytkowników, którzy poszukują konkretnych produktów, co zwiększa szansę, że dokonają zakupu właśnie u ciebie. Treści powinny być odpowiednio zoptymalizowane, przyjazne oraz przydatne zarówno dla użytkowników, jak i robotów Google. Dobry blog to także sposób na budowanie bazy newsletterowej – użyteczne materiały bardziej zachęcają do zapisów na newsletter i pozyskiwanie kontaktów do potencjalnych klientów, do których później możemy docierać innymi kanałami. .
Jak wdrożyć działania blogowe do strategii?
Bez strategii ani rusz! Odpowiednie zaplanowanie działań to klucz do sukcesu. W przypadku strategii contentmarketingowej w pierwszej kolejności warto zastanowić się, w jakim celu chcemy tworzyć bloga naszego e-sklepu. Czy chcemy być ekspertami, inspirować, doradzać klientom, czym możemy się wyróżnić na tle konkurencji oraz jakie wartości znajdzie u nas klient. Cel powinien być zdefiniowany na podstawie grupy docelowej, a więc klientów naszego e-sklepu.
Dobra strategia zawiera również analizę konkurencji. Wybierz około 10 sklepów internetowych, które uważasz za konkurencyjne i przeprowadź samodzielny audyt. Zwróć uwagę na to, w jaki sposób się komunikują, jakiego języka używają w artykułach, jak wygląda formatowanie tekstu oraz jakie frazy kluczowe pojawiają się w ich publikacjach. To pozwoli stworzyć lepszy blog w sklepie internetowym, na którym unikniesz błędów konkurencji.
Kolejnym elementem strategii są persony. Niby wszyscy wiedzą, że każda firma powinna mieć profile modelowych klientów, ale w praktyce tylko część biznesów widzi sens w ich tworzeniu. Jeżeli nie znamy potrzeb naszych potencjalnych klientów, to nie będziemy w stanie do nich dotrzeć. Persony ułatwiają tworzenie komunikatów i tekstów, które będą interesujące dla naszych odbiorców.
W jaki sposób prowadzić bloga sklepu internetowego?
Treści na blogu firmowym powinny być zróżnicowane. Jeżeli naszym celem jest tworzenie przydatnych artykułów dla klientów, wówczas najważniejszym elementem będzie zadbanie o ich potrzeby. Warto tworzyć artykuły, które odpowiadają na problemy osób potencjalnie zainteresowanych naszymi produktami np. poradniki lub tutoriale. Dobrym źródłem wiedzy będzie analiza zapytań z wyszukiwarki, aby sprawdzić jakich informacji poszukują internauci odwiedzający nasz blog sklepu internetowego. Jeżeli zależy nam na treściach typowo pod sklep online, wówczas powinniśmy się skupić na aspekcie produktowym oraz perswazyjnym w artykułach. Jednak publikacje nie powinny być zbyt bezpośrednio sprzedażowe. Warto zachowywać obiektywność w tego typu publikacjach.
W przypadku, gdy blog naszego e-sklepu ma być atrakcyjny pod względem SEO, nie możemy pominąć aspektu odpowiedniej optymalizacji. Dobre artykuły odgrywają ważną rolę w procesie pozycjonowania, dlatego muszą zawierać szereg elementów, które będą miały znaczenie zarówno dla użytkownika, jak i robotów indeksujących. Tego typu teksty nie mogą być laniem wody, niezwykle istotne jest, aby były one wartościowe. Dodatkowo musimy wzbogacić tekst o słowa kluczowe, które ze spokojem możemy odmieniać, dzięki czemu artykuł będzie wyglądał bardziej przystępnie. Nie można zapominać o odpowiedniej strukturze tekstu, czyli nagłówkach i ich właściwej hierarchii. O braku błędów chyba nie musimy wspominać? Warto również tworzyć artykuły wzbogacone o elementy, które uatrakcyjnią treść np. grafiki, czy wideo.
Prowadzenie bloga firmowego – cena
Właściciel strony, pracownik przedsiębiorstwa lub zewnętrzny copywriter to 3 osoby najczęściej odpowiedzialne za prowadzenie bloga firmowego. Cena za usługi copywritera sięga od kilkudziesięciu do kilkuset złotych i więcej za artykuł. Wie on jednak, jak prowadzić blog firmowy, jak optymalizować treść pod SEO i zachęcać klientów do zakupu.
Samodzielnie prowadzony blog dla sklepu również się sprawdzi, szczególnie przy niskim budżecie. Okupione jest to jednak koniecznością poświęcenia temu czasu. Blog, sklep internetowy, do tego inne obowiązki – warto wtedy pomyśleć nad outsourcingiem pewnych działań, szczególnie jeśli mogłoby to poprawić jakość treści.
Czego nie powinieneś robić?
Jeżeli zdecydowaliśmy się na bloga, to nie można zapominać o regularnych publikacjach. Wykraczanie poza harmonogram powoduje, że odbiorcy nie wiedzą kiedy mogą się spodziewać nowego wpisu. Na dodatek systematyczna praca w określonych terminach pozwala nam wyrobić sobie dobre nawyki. Warto zadbać o content plan, który będzie zawierał tematy, daty publikacji oraz harmonogram dystrybucji, co pozwoli na uporządkowanie pracy w zespole.
Największym grzechem podczas prowadzenia bloga e-sklepu jest publikacja treści, które nie są unikalne. Chodzi o artykuły, które już gdzieś pojawiły się w sieci lub w obrębie naszej strony. Blog dla sklepu, który zawiera powielane treści, nazywane także duplicate content negatywnie wpływa na widoczność całej witryny w wyszukiwarce i zdecydowanie może nam bardzo zaszkodzić.
Podsumowanie
Jak widać, blog sklepu internetowego to dzisiaj konieczność. Mnogość celów, jakie mogą realizować artykuły w ramach naszej witryny, przynosi szereg korzyści dla twojej firmy. Niezależnie, czy działamy w branży B2B, czy B2C blog firmowy powinien być elementem długoterminowej strategii marketingowej.
Wiadomość wysłana!
Odpowiemy na Twoją wiadomość w ciągu 24 godzin.
Formularz kontaktowy
Jeżeli chcesz stworzyć najpiękniejszy i najszybszy sklep internetowy na rynku, zrób to z moim zespołem. Nie czekaj. Napisz do mnie.