Jakie musisz mieć dokumenty?
Jeśli prowadzisz sklep internetowy musisz mieć przede wszystkim REGULAMIN, który określa zasady świadczenia przez Ciebie usług drogą elektroniczną.
UWAGA !
Musisz w nim uwzględnić szczególne prawa konsumentów – określone oddzielną ustawą, które są szersze niż zagwarantowane przepisami prawa osób kupujących w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą przedsiębiorców
Obowiązek jego posiadania wynika z ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną- ale możesz w nim uwzględnić elementy wymagane przez RODO – m.in. określić politykę przetwarzania danych osobowych w Twoim sklepie, poinformować klientów o rodzaju, celu i podstawie przetwarzania ich danych osobowych, o tym czy i komu je przekazujesz.
Kolejny dokument, który powinieneś mieć to INFORMACJA O PLIKACH COOKIES. Jeśli nie uwzględniłeś w regulaminie sklepu kwestii danych osobowych – powinieneś także stworzyć tzw. politykę prywatności, która określi zasady ich przetwarzania. Obowiązek informowania i uzyskiwania zgody na użycie cookies wynika z art. 173 prawa telekomunikacyjnego, który stanowi m.in., że informacja o nich musi być jednoznaczna, łatwa i zrozumiała oraz określa dokładny zakres tej informacji.
Informacja o cookies może być wyskakującym okienkiem, który użytkownik zobaczy natychmiast po wejściu na stronę i wyrazi zgodę na ich używanie, w którym jednocześnie znajdzie link do szerszego wyjaśnienia w jaki sposób i w jakim celu używasz cookies.
KLAUZULA OBOWIĄZKU INFORMACYJNEGO – to dokument związany stricte z RODO, które mówi, że Administrator- w tym wypadku osoba prowadząca sklep internetowy zbierająca dane osobowe od klientów – musi ich poinformować o szeregu kwestii wskazanych w art. 13 RODO.
Obowiązek ten musisz wykonać przy pierwszej czynności pozyskiwania danych. Można to zrobić na różne sposoby. Pierwszym z nich jest pojawianie się klauzuli przy pierwszym wejściu klienta na stronę internetową sklepu. Klient oświadcza, że zapoznał się z klauzulą i dopiero po potwierdzeniu tej kwestii przechodzi do właściwej strony. Drugi sposób to zamieszczenie obowiązku informacyjnego przy formularzu kontaktowym czy formularzu składania zamówienia, zakładania konta – jednym słowem przy pierwszej czynności, przy której klient podaje dane.
Obowiązkiem wynikającym z RODO jest także stworzenie
REJESTRU CZYNNOŚCI PRZETWARZANIA. Chociaż brzmi skomplikowanie – tak naprawdę nie jest to uciążliwy obowiązek. Wystarczy stworzyć plik – tabelę, w której opisane zostaną m.in. kategorie danych osobowych, cel, podstawa przetwarzania, kategorie odbiorców, okres przechowywania danych. Wzór takiego rejestru możesz znaleźć na
stronie internetowej Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
UWAGA
W rejestrze czynności przetwarzania nie chodzi o to, by wpisywać do niego dane poszczególnych klientów – lecz kategorie danych i procesy jakie na nich są wykonywane oraz inne elementy wskazane w art. 30 RODO.
Co istotne, stworzenie rejestru nie jest obowiązkowe dla jednoosobowych przedsiębiorców ani dla podmiotów zatrudniających mniej niż 250 osób, chyba że przetwarzanie, którego dokonują, może powodować ryzyko naruszenia praw lub wolności osób, których dane dotyczą, nie ma charakteru sporadycznego lub obejmuje szczególne kategorie danych osobowych. W praktyce - warto taki rejestr stworzyć, by móc się nim okazać w razie ewentualnej kontroli oraz by rzeczywiście panować nad zakresem przekazywanych nam danych osobowych.
Czy przekazujesz dane osobowe podmiotom trzecim, np. Księgowej, obsłudze informatycznej, prawnej?
W większości przypadków z pewnością tak. W takim razie potrzebujesz umowy powierzenia przetwarzania danych osobowych. Na jej podstawie możesz te dane legalnie przekazywać, o ile zawiera ona wszystkie elementy wskazane w art. 28 RODO. Elementy te są jasno określone- można zatem stworzyć wzór, który z małymi modyfikacjami może być stosowany przy każdej okazji przekazania danych chronionych przez RODO. Sklep internetowy dzięki takiemu wzorowi umowy przetwarzania danych osobowych zyska uniwersalny dokument, a Ty będziesz mógł być spokojny, że spełniasz obowiązki wynikające z rozporządzenia.
UWAGA!
W obowiązku informacyjnym musisz wskazać odbiorców danych – osoba, której dane dotyczą musi wiedzieć o tym, że dane są przekazywane innym podmiotom.
Jako że z całą pewnością przekazujesz dane różnym firmom kurierskim, ma do nich dostęp także sam kurier – każdorazowe sporządzanie i podpisywanie umów powierzenia byłoby trudne i uciążliwe, jeśli w ogóle możliwe. RODO daje nam alternatywę – podstawą powierzenia może być nie tylko umowa, lecz także inny instrument prawny, określające zasady powierzenia. Co to oznacza? Otóż możesz kwestie związane z powierzeniem zawrzeć w regulaminie swojego sklepu internetowego.
Warto także zapoznać się z polityką przetwarzania danych firmy kurierskiej, z usług której korzystasz- zazwyczaj przedstawione są one na stronie internetowej firmy.
Jeśli zatrudniasz pracowników, którzy pomagają Ci w prowadzeniu sklepu i mają dostęp do danych (np. Kategoryzują zamówienia, nadają przesyłki, zajmują się tworzeniem i wysyłką Newslettera) powinieneś nadać im UPOWAŻNIENIE do tego, by w Twoim imieniu i na Twoje polecenie, w określonym w upoważnieniu zakresie, przetwarzał dane osobowe. Zasadą jest to, by do danych osobowych miały dostęp wyłącznie osoby upoważnione przez administratora.
Jeśli pracowników jest kilku, a każdy z nich jest upoważniony do dostępu do innego zakresu danych ( np. jeden z nich ma dostęp tylko do adresów e-mail, inny – tylko do imion, nazwisk oraz adresu do korespondencji) możesz stworzyć REJESTR UPOWAŻNIEŃ, którym w razie kontroli będzie mógł bez problemu wykazać, który pracownik ma dostęp do jakiego zakresu danych.
ZGODA NA WYSYŁKĘ NEWSLETTERA – to odrębna od RODO kwestia, ale niezbędna dla tych usługodawców, którzy w ten sposób chcą reklamować swoje produkty. Przeczytasz o niej poniżej- poświęciłyśmy jej oddzielny, 6 KROK.