9 rodzajów rekomendacji zakupowych
Wyróżniamy 9 najskuteczniejszych rodzajów rekomendacji produktowych, które są stosowane w różnych
lokalizacjach sklepu internetowego (strona produktu, strona kategorii, koszyk zakupowy, strona główna, strona niedostępnego produktu, blog, etc.).
Poniżej opisaliśmy krótko każdy z nich wraz z ich najważniejszymi zaletami.
1. Maksymalizacja konwersji przez AI (AI-Driven Maximized Conversion)
Ten model rekomendacji wyświetla podobne produkty o potencjalnie największym prawdopodobieństwie konwersji dla poszczególnych produktów oraz klienta.
Optymalizuje wyniki na podstawie rzeczywistego ruchu i zachowań klientów. Korzysta przy tym z metod statystycznych i maszynowego uczenia oraz dzięki tzw. samplingu dobiera unikalne rekomendacje.
Umieszczenie tego rodzaju rekomendacji na karcie produktu lub stronie koszyka pozwoli na zwiększenie zarówno współczynników zaangażowania klientów jak i średniej wartości ich zamówień.
2. Najczęściej oglądane (Most Viewed in Category)
Ten rodzaj rekomendacji wyświetla najczęściej przeglądane produkty należące do tej samej kategorii, do której należy dany produkt.
Przykładowo, jeśli w kategorii “Smartfony” najczęściej wyświetlaną pozycją jest “Samsung Galaxy S22” to użytkownikowi, który przegląda tę kategorię, zostanie on wyświetlony jako propozycja, ponieważ jest on najpopularniejszy.
W przypadku tego modelu algorytm generuje rekomendacje na podstawie historii przeglądanych kategorii.
3. Najczęściej kupowane z danej kategorii (Bestsellers in Category)
Wyświetla najczęściej kupowane produkty w danej kategorii.
Model ten jest podobny do drugiego typu, z tą różnicą, że generuje rekomendacje zakupowe na podstawie produktów, które rzeczywiście zostały zakupione.
Podobnie jak w poprzednim modelu, algorytm generuje rekomendacje, opierając się o dane o zachowaniu klientów.
4. Najbardziej podobne w danej kategorii (Most similar in a category)
Model ten tworzy listę rekomendowanych produktów na podstawie ich podobieństwa do oglądanego produktu w danej kategorii. Poziom podobieństwa określany jest przez porównywanie opisów, nazw i innych cech produktów za pomocą silnika rekomendacji.
By system mógł generować najlepiej dopasowane produkty, należy zadbać, aby ich opis był jak najbardziej precyzyjny i obfity w najważniejsze słowa kluczowe. Im bardziej szczegółowy opis produktu, tym trafniejsze rekomendacje będą w stanie zostać wygenerowane.
5. Filtrowanie po kategoriach (Filtered by category)
Podobnie jak w przypadku poprzedniego modelu, ten również wyświetla podobne produkty komplementarne do tego, na którego stronie wyświetlana jest rekomendacja.
Różnica polega na tym, że w tym modelu istnieje możliwość dodania tagów do poszczególnych produktów, które to z kolei silnik rekomendacji wykorzysta do tworzenia listy polecanych produktów w danej kategorii. Przykładowo, jeśli chcemy, żeby użytkownikom, którzy są na stronie z niebieskimi spodniami wyświetlały się wyłącznie produkty z kategorii "niebieskie spodnie".
Zdecydowanie najlepszym miejscem na umiejscowienie okienka z rekomendacjami tego typu są strony kategorii produktów i strony produktów.
6. Ostatnio oglądane (Recently Visited in Store)
Ten model rekomendacji wyświetla się tylko użytkownikom, którzy odwiedzali już wcześniej dany sklep. Prezentowane są produkty, które oglądali podczas jednej z poprzednich wizyt.
Zestaw rekomendacji generowany jest na podstawie historii sesji danego użytkownika o przypisanym numerze ID.
Model ten stanowi świetne narzędzie mogące znacząco pomóc w obniżeniu współczynnika porzuceń koszyka sklepu internetowego.
7. Najczęściej kupowane w sklepie (Bestsellers in Store)
W tym modelu klient otrzymuje spersonalizowane rekomendacje na podstawie najczęściej dodawanych do koszyka produktów spośród wszystkich produktów w sklepie.
Rekomendacja produktu jest dobierana automatycznie przez algorytm, który w czasie rzeczywistym zbiera informacje na temat tego, który produkt jest aktualnie najczęściej dodawanym do koszyka w całym sklepie.
Rekomendacje z bestsellerami świetnie sprawdzą się na stronie głównej oraz na stronie kategorii produktów.
8. Inni oglądali (Others Also Viewed in Store)
Ten model wyświetla produkty, które inni użytkownicy przeglądali podczas jednej sesji razem z produktem, na którego stronie wyświetlona została rekomendacja. Model ten opiera się na statystycznej analizie historii przeglądania produktów w sklepie.
Model stanowi bardzo dobre narzędzie, które pozwala na wdrożenie strategii cross sellingowej w sklepie internetowym.
Umieszczenie tego modelu na stronie koszyka pozwoli właścicielom sklepów online na zwiększenie średniej wartości zamówień.
9. Rekomendacje definiowane regułami/manualne (Rule-Driven Recommendations)
Ten model pozwala osobie administrującej sklep internetowy na samodzielne wskazanie, które produkty będą wyświetlane w danym momencie i w danym miejscu na stronie sklepu.
Takie rozwiązanie jest szczególnie chętnie wykorzystywane, gdy właściciel sklepu chce poinformować klientów o aktualnej promocji oraz w momencie, gdy dany produkt ma się sprzedać szybciej.